אופטימיות זהירה? בימים האחרונים מורגשת ירידה בכמות היומית של המאומתים לנגיף הקורונה, לאחר הגל הרביעי שבשיאו הביא לרבבות נדבקים ביום. האם הירידה הזו במדדים ניכרת גם בשטח? על כך שוחח היום (חמישי) פרופ' עופר מרין, מנהל המרכז הרפואי שערי צדק עם גדעון אוקו בתוכניתו ב-103FM: "למדנו אחרי ארבעה גלים שיש דברים שאפשר לחזות".

"תמיד יש פער זמן בין עלייה של גל, של המטופלים היותר קלים, לבין הגעה של מטופלים יותר קשים", המשיך הרופא. "אותו דבר רואים גם בירידה של הגל - רואים ירידה של המטופלים. אבל יש דיליי, עיכוב בירידה במספר החולים הקשים".

עם זאת, מרין ביקש להזהיר: "אין ספק שהחזרה לבתי ספר היא סימן שאלה - כמה הילדים שנדבקים יכולים להפיץ את המגפה. יכול להיות שהמספרים יעלו, אני מניח שהם יעלו - השאלה אם מעט או הרבה". עוד אמר: "פרקטית, מבחינת מספר החולים הקשים, היום יש לנו 7 מטופלים על אקמו. לא היה בשנה וחצי האחרונה שום מצב שהיו לנו 7 מטופלי קורונה על אקמו, אנחנו המספר הגדול בארץ. זה מספר עצום. אקמו זה מושג שהפך סמן לחומרה של המחלה באותו מטופל. אקמו זו השקעה עצומה".

כשנשאל האם נדרש לעמוד בפני הדילמה לתעדף חולים, השיב: "לא היה את התמונה הזאת. אין ספק שאנחנו כמעט בשיא של שימוש במכונות אקמו. המושג של כמעט שיא זה ברמה הפיזית, כמה מכשירי אקמו יש בארץ. אז כמעט כל מכשיר אמקו בארץ תחת שימוש ויש שאלה מורכבת כמה צוותים יש שיכולים לתת טיפול למטופלי אקמו".

מכונת הנשמה - אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
מכונת הנשמה - אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

"אנחנו במצב של הבנה שזה מכשיר כמעט חסר, ולכן אתה מפעיל שיקול דעת למי אתה נותן את המשאב", המשיך. "חיבור למכשיר אקמו זה לא שחור או לבן, יש תחום אפור. אני מניח שכולנו מפעילים שיקול דעת".

לגבי הרפורמה הנדרשת במערכת הבריאות הציבורית, טען מירין כי יש לחשוב על היום שאחרי המגפה: "במדינת ישראל חסרות מיטות טיפול נמרץ, גם בשגרה. בכל בתי החולים ברמה יומית מיטות טיפול נמרץ מלאות. מגיע מטופל ואנחנו שואלים את עצמנו מדי יום למי הכי נכון לתת את המשאבים המצומצמים".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM