"בארה"ב לא נצפו תופעות לוואי משמעותיות": אמש אושרו חיסוני ילדים בגילאי 11-5 נגד נגיף הקורונה בוועדה המייעצת למשרד הבריאות (צט"מ) המורכבת בין היתר מנציגי קופות החולים השונות בארץ. על המורכבות שבהחלטה בצל הביקורת שוחח הבוקר (חמישי) נציג קופת חולים מאוחדת בוועדה, ד"ר דוד דביר, עם גדעון אוקו בתוכניתו ב-103FM: "הדיון בישראל יותר מעמיק מזה שמתקיים ב-FDA".

על כך שתוצאות הדיון הראו רוב מוחץ בעד אישור החיסונים לגילאים הצעירים אמר דביר כי "הדיון כלל הסתייגויות ותהיות. כולם יוכלו לראות את זה בעוד יום-יומיים כשהפרוטוקולים יתפרסמו. ההרגשה היא בכלל לא של צפון קוריאה או של אחת השכנות שלנו, אני יכול להגיד שהדיון לא היה מונוליטי".

לגבי ההצעה שנולדה מביקורת ציבורית על כך שהדיונים לא מוצגים בשידור חי בפני כל האזרחים טען הרופא ש"אין ספק שיש פה עניין של תודעה ואמון הציבור". הוא הוסיף: "זו סוגייה מאוד חשובה, ותשפיע על נושא ההתחסנות, אבל מצד שני צריך לקחת בחשבון את תהליך הדיון".

כמו כן, הוא שיבח את מקצועיות הוועדה: "אני חושב שבשונה ממה שהיה ב-FDA, או ביום חמישי שעבר, בו הציגו את הנתונים ולא התקיים דיון אמיתי, הדיון בישראל הוא הרבה יותר משמעותי ועמוק. אנשים מרגישים חופשי להעלות את הדעות, גם אם הן יכולות להיתפס כשונות. אין הרבה מאוד גופים מקצועיים בעולם או ועדות חיסונים אחרות בעולם שפותחות את הדיונים שלהן".

מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA (צילום:  REUTERS/Andrew Kelly)
מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA (צילום: REUTERS/Andrew Kelly)

"בנושא המחלימים המבוגרים היה דיון שהעלה יותר מחלוקות, ויצטרך להתקיים", הוסיף דביר. "משרד הבריאות יצטרך להחליט האם הוא רוצה לקיים דיון נוסף, כי חלק מהאנשים אמרו לאחד תקופת זמן שלא נקבעה".

הוא נתן לדוגמה נוספת את מה שמתחולל בעולם: "בארה"ב התחיל מבצע החיסונים של אותה קבוצת גיל לפני שבועיים, ובעצם אין שם בכלל את הסיפור של המחלימים. כולם, בין אם מחלים או לא, מקבלים את שני החיסונים. אנחנו יודעים ורואים שגם בארה"ב בקבוצות הגיל האחרות לא נצפו תופעות לוואי או בעיות. שם נותנים למחלים שני חיסונים - לא כמו בארץ שנותנים חיסון אחד. לכן, אני לא רואה בזה בעיה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm