פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת הילדים וחבר הצוות הטיפול במגפות, שוחח הבוקר (שלישי) עם ניסים משעל וענת דוידוב ב-103FM על העלייה בתחלואה בזן האומיקרון בישראל ועל מבצע חיסוני הילדים.

"אנחנו לומדים על האומיקרון כל יום דברים חדשים, והמדיניות שהייתה בתחילה כולל המדינות האדומות ותקופת הבידוד, הכול משתנה כי אנחנו רואים דבירם אחרים - שהמחלה בסה"כ קלה מצד אחד אבל מאוד מדבקת. כל הדברים האלה משתנים בקצב מאוד מהיר, לכן גם ההוראות שיוצאות ממגן ישראל לפעמים לא קוהרנטיות ולא מייצגות מדיניות עקבית, אבל לא משום שמישהו לא עושה עבודה טובה אלא משום שהמצב מלמד אותנו כל יום מחדש מה קורה", פתח פרופ' גרוסמן את דבריו.

"אם בבת אחת בד בבד עם המספרים הייתה נצפית עלייה משמעותי במאושפזים קשה אני חושב שהשיחה הזאת הייתה אחרת, אבל אתה רואה את מספר החיוביים שמסתובבים רגילים ומצד שני מספר המאושפזים קשה עדיין יציב. קשה לאכוף, הרבה תלוי ביכולת המוכנות של הציבור לקבל השתנות כזאת מהירה של מצבים והוראות. זה מאוד מאתגר, יחד עם זאת לא רואה מצב חלופי יותר טוב כי לדבוק במדיניות אחת ולהגיע למצב שבי"ח יוצפו בחולים קשים כי לא הלכנו מספיק בצורה נחושה זה לא טוב. החלטנו לפני שבוע על הבוסטר הרביעי ועדיין ההחלטה מתעכבת. אני הייתי אישית בעד כי התועלת האפשרית לאותה קבוצה תחומה של 60 פלוס מדוכאי חיסון, לאור מה שקורה עם האומיקרון, ההנחה הייתה שזה יכול להביא להם תועלת. מול סיכון כמעט אפסי לכן החלטה הייתה להמליץ אבל היא עדיין לא אושרה על ידי מנ"כל משרד הבריאות", הוסיף.

"ההתלבטות הזאת מעבירה לציבור מסר שאנחנו במצב מאוד משתנה כל העניין של האומיקרון הוא עניין של כמה שבועות. המצב משתנה כל יום מקבלים נתונים חדשים על מה הוא עושה ופחות עושה. מה שקורה במשרד הבריאות והמדיניות המשתנה משקף את חוסר הוודאות. אבל חוסר הוודאות הוא מתחילת הקורונה, אנחנו לא יכולים להסתמך על ספרים שכתבו קודמים לנו וצריך לגבש מדינות שמותאמת להתפתחויות", המשיך פרופ' גרוסמן.

כשנשאל האם נכון לפטור מחוסנים שנחשפו לחולי אומיקרון מבידוד, השיב: "אני חושב שיש לזה הצדקה אפידמיולוגית ושנית יש כאן שני ציבורים במדינה - האחד שמתחסן ונשמע להוראות ומבין את ההיגיון לציבור אחר שמצפצף עליהן, חושש מהן. לא ייתכן מצב בו ציבור מחוסן יהיה כפוף לאותן הוראות כמו ציבור לא מחוסן, יש מקום לעשות הבדל, לגרום לאנשים להבין שיש תמריץ להתחסן. חובת חיסון זה משהו שעלה לראשונה בחודש חודשיים האחרונים ולאו דווקא בישראל . השיח משתנה, המילים שלא היו נאמרות עד לפני חודש-חודשיים פתאום מתחילות להיאמר. זה לא אומר שיביאו מחר שוטרים ויאספו כל מי שלא מתחסן אבל השיח מתקדם לכיוון תמריצים. זה סוג של תמריץ שנועד להגיד לאנשים רבותיי כדאי לכם להתחסן".

כשנשאל האם אומיקרון יהיה מחלת הילדים, השיב: "אנחנו אולי מתקרבים לשם. בדיווחים הראשונים שיש לנו, יש עלייה דרמטית באשפוזים של ילדים, לא אשפוזים במצב מסכן חיים אבל אשפוז. יש הרבה תיאוריות, אנחנו למזלנו בארץ עדיין לא רואים את זה. אל תשכחו את ה־PIMS שיכולה לפגוע גם במי שחלה בקורונה קלה מאוד. אנחנו מקווים שתרחיש אשפוזי הילדים לא יתרחש, אבל קוראים לבתי החולים להיערך".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm