שר הבריאות ניצן הורוביץ ערך היום (חמישי) מסיבת עיתונאים, בנושא הצעדים להתמודדות עם התפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה. על פי השר, ישראל נמצאת בפתחו של הגל החמישי, כאשר המפתח להתמודדות הוא "ואהבת לרעך כמוך, תנהג באחריות כלפיך וכלפי הסובבים. התנהגות זהירה, מסיכות, זה כל הסיפור. עם זה אנחנו נעבור גם את הגל הזה".

בנוסף, במהלך התדרוך טען הורוביץ כי "אנחנו מוכנים למספרי הדבקה גבוהים, זה קורה בכל העולם וגם כאן. הרווחנו זמן יקר בזכות פעולות שקולות. זה לא אומר שאפשר להיות שאננים, כולנו מקווים שיגיעו מחקרים אופטימיים אבל אי אפשר להתייחס לאומיקרון בקלות ראש".

הורוביץ התייחס למדיניות הבידודים, גם על השבים מחו"ל. "אם זה לא אפקטיבי ומיותר, לא נגביל סתם. זה ההיגיון הבריא. אנו בוחנים את הצורך והאפקטיביות של הכנסת מחוסנים השבים מחו"ל לבידוד". הוא הדגיש כי "אין שום צורך מלהלך אימים על הציבור, התרחישים האפוקליפטיים רק מזיקים. אין סיבה לדבר על סגר - זה לא על הפרק". השר התייחס גם לצורך בתגבור מערכת הבריאות: "יש לנו דרישה לעוד תקציבים - מיטות וכח אדם. אני מקווה שבאוצר יבינו שיש דברים שלא מתפשרים עליהם".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הודיע כי אישר את מתן החיסון הרביעי למדוכאי חיסון בלבד, לאחר הכרעת הצוות לטיפול במגפות בנושא. "נבחן את אישור ההמלצה לאוכלוסיות נוספות", הוסיף.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס הוסיפה: "מבחינת התפשטות האומיקרון בעולם, היא שוברת שיאים. רואים שיאי תחלואה באנגליה, ארה"ב, גרמניה, דנמרק וצרפת. הרבה מקרים, הדבקה מסיבית. רוב התחלואה היא בצעירים. רואים גם עלייה בתחלואת ילדים ואשפוזי ילדים. אנחנו לא חושבים שהווריאנט תוקף באופן מיוחד ילדים, אבל בגלל שיש הדבקות מסיביות וזו אוכלוסייה לא מחוסנת, לכן היא מגיעה לאשפוז. ברוב המקומות רואים ש-50% מהתחלואה הם ילדים בגילאי 5-0. גילאי 11-5 הם בעיקר ילדים לא מחוסנים ולכן זה חשוב חיסוני הילדים".

ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: אבשלום ששוני)
ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: אבשלום ששוני)

אלרעי פרייס התייחסה גם לחומרת התחלואה של זן האומיקרון: "רואים שהחומרה בווריאנט הזה יותר קלה, בדורם אפריקה 70% פחות אשפוזים, באנגליה 45% פחות סיכוי לאשפוז, אבל חשוב להבין שזה לא לגמריי מנטרל את כמות ההדבקות המאוד מאסיבית שיש, זאת אומרת שהווריאנט הזה מדבק פי 2 עד 4 יותר, ולכן בסוף השקלול מגיעים להרבה מאוד אשפוזים".

"הפעולות שנעשו בישראל, גרמו לזה שהיה עיכוב משמעותי בכניסת הגל למדינת ישראל. הווריאנט יכול היה להתפתח באותה מידה ובאותה מהירות כי הוא מדבק ולא יודע באיזה מדינה הוא נמצא, ובגלל הפעולות שנעשו פה גם בעצירת כניסת התיירים וגם בסגירת מדינות אפריקה, וגם בקטיעת שרשרות הדבקה עם מפקדת אלון ולכשות הבריאות, הרבה מאוד פעולות לצמצום הדבקה, ורואים שרק עכשיו מתחיל הגל הזה בישראל, למרות שבמקומות אחרים נמצאים באלפי מאומתים", המשיכה פרייס.

ראש שירותי בריאות הציבור הדגישה כי "הפעולות בהחלט קנו לנו זמן כדי לראות כמה הוא מדבק, כמה הוא חמור. יכולנו להיערך, לתת לאוכלוסייה אפשרות להתחסן, גם למבוגרים שצריכים מנה נוספת של בוסטר, גם להבין שאנחנו צריכים בצעירים, שהם בני 15-12 להקדים את מנת הבוסטר שלהם, לא לחכות לחודש החמישי או השישי, אלא להקדים כבר לחודש השלישי, כי אנחנו רואים שאנחנו צריכים מוגנות יותר גבוהה נגד הווריאנט הזה, וגם לאפשר לילדים להתחסן. אז כל הדברים האלה וקניית התרופות, הם יכולים להיעשות כי נקנה הזמן במדינת ישראל להתכונן יותר טוב לגל הזה".

פרויקטור הקורונה, פרופסור סלמאן זרקא: "המטרה היום היא להציג לכם נתונים שקיימים בישראל, גם לכם השותפים ובטח לאזרחים, שדרככם מקבל מידע נאמן ממקור ראשון ולא חלילה פייק. כבר נאמר שלפני כמה שבועות קיווינו שאנחנו יוצאים מהגל הרביעי, גל הדלתא, ולצערי זה לא קרה, והנה הופיע גל חמישי, גל האומיקרון. חשוב לומר שגם אם אנחנו כולנו מוכוונים אומיקרון, הדלתא עדיין כאן, ואנחנו נמצאים בגל שיש בו גם דלתא וגם אומיקרון. דלתא כולנו כבר מכירים, אומיקרון המדבק יותר, וכולנו מקווים לתחלואה פחות, אבל לצערי עדיין קיימת".