הממשלה התכנסה היום (ראשון) לישיבה שעסקה בהמשך הטיפול בגל האומיקרון, בהגבלות הקורונה ובתקנות התו הירוק, שצפוי להישאר בתוקף עד לתחילת פברואר. במהלך הדיון נשמעו קריאות מצד השרים לטפל במהרה במתווה הפיצויים לבעלי העסקים שנפגעים קשות כתוצאה מההגבלות והבידודים הרבים. 

בין השרים שתמכו בהענקת פיצויים לבעלי העסקים היו שר הבריאות ניצן הורוביץ והשרה לשיוויון חברתי מירב כהן, שקראה לחבריה השרים: "חייבים לבנות מתווה סיוע לעסקים שנפגעו. זה יקרה בכל מקרה אז חבל שניגרר לתוך הבוץ עם האירוע הזה". הורוביץ הוסיף: "הפיצוי הוא נחוץ כי המון יכנסו לבידודים. אנחנו צריכים להיכנס לתמונה ולפצות".

מנגד, שר האוצר אביגדור ליברמן ממשיך במדיניות "אין סגר - אין פיצויים". הוא הסביר: "בשבוע האחרון שמעתי את דברי אנשי העסקים על אובדן לקוחות וההפסדים. מי שהתבטא הם לרוב בעלי חברות שנסחרות בבורסה ואפשר לבדוק את מצבם ואגיד לכם שאפשר רק לאחל לכולם להיות באותו המצב". 

הוא הדגיש: "אין סגר כללי - לכן אין מענק לכל אזרח. רוב העסקים במצב מצוין ואני שמח על כך. כל עסק שנפגע, יש לסייע לו. עד כה ענפים שנפגעו, קיבלו סיוע בסך מאות מיליוני שקלים - אל-על, ענף התיירות הנכנסת, בתי המלון וכו'. נכון להיום יש שני מסלולים לסיוע: החל מאוגוסט מי שנכנס לבידוד, מקבל סיוע. כבר לפני שבועיים וחצי פרסמנו הצעת חוק סיוע לעצמאים שנכנסים לבידוד. מקווה שבשבוע הבא נריץ את אותו החוק שיאפשר לעצמאים לקבל פיצוי על בידוד ועל בידוד ילדיהם".

"שמעתי הערכה כי חצי מיליון איש ייכנסו לבידוד . גם אם נצא מנקודת הערכה שזה התרחיש הקיצוני והאפשרי עדיין רוב האזרחים ימשיכו לעבוד. אין סכנה של קריסת המשק. אין להגיע למסקנות דרמטיות. אנחנו עם אצבע על הדופק, בודקים את עצמנו בכל יום. גם בתרחיש הכי אפוקליפטי 95% אזרחי ישראל יעבדו".

ליברמן סיכם: "מעולם לא אמרתי שבשום מצב לא תהיה עזרה לעסקים. אני מבהיר: לא תהיה חלוקת מתנות לכל עבר ולא יהיה שוחד אלקטורלי. תפקידי כשר האוצר תפקידי הוא לשמור על המשק במצב טוב. אנחנו נעזור לעסקים שנפגעו אבל גם חייבים לשמור על היציבות, על שיקול דעת ועל התנהלות אחראית".

"כדי להעריך את המצב הכללי של כול המשק, אני זקוק לשלושה חודשים. אחרי 10 ימים אני לא מסוגל לתת תשובה ברורה מי זקוק לפיצוי ולסיוע. אנחנו גמישים וקשובים ומוכנים להגיב בכל רגע נתון. אבל אזכיר: אנחנו ב-9 בינואר, כבר להגיע למסקנה שעסק כזה או אחר זקוק לסיוע, זה לא רציני".

אביגדור ליברמן (צילום: מארק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן (צילום: מארק ישראל סלם)

בנט: "קשוב לתסכול, למצוקה, לתורים ולמחיר הגבוה של הבדיקות"

לאחר ישיבת הממשלה, ראש הממשלה נפתלי בנט פנה לאזרחים בפוסט שכתב בחשבון הפייסבוק שלו וניסה להסביר את מדיניות הממשלה מול האומיקרון. "אזרחים יקרים, קודם כל, אני מבין את התסכול וקשוב אליו. גם לי יש ילדים במערכת החינוך, וגם אנחנו מנסים לתמרן במצב המורכב הזה. האומיקרון לא דומה לאלפא ולא דומה לדלתא. הוא מדבק בהיקפים שלא הכרנו. מידע שהוצג בישיבת הממשלה מצביע על כך שאצלנו, בישראל, ידבקו בסך הכל בין 2-4 מיליון אזרחים בגל הנוכחי".

"זוהי סופה שעוברת על כל העולם, כולל מדינות שנקטו בסגר כללי. אבל המטרה שלנו נשארה לשמור על הכלכלה מתפקדת ככל האפשר, ולהגן על הפגיעים ביותר – המבוגרים, החולים, כל מי שנמצא בסיכון גדול לפתח מחלה קשה ולהגיע לאשפוז בבית החולים. זה לא קל, אבל נערכנו ככל הניתן בזמן שקנינו. כשעומדים בתור קשה לראות את ההצלחות וצעדי ההערכות שעשינו, צעדים חשובים ביותר שיצילו חיים. אני מבין את התסכול, אבל מבקש מכם להיות מודעים גם לזה". 

"בהיקפים כאלה של נדבקים ושל בדיקות, הבנו שלא נוכל לאפשר לכולם בדיקות PCR. אין מספיק קיבולת במעבדות, התשובות יתעכבו, ובינתיים – האדם עלול להדביק את סביבתו. לכן, אנחנו מאפשרים בדיקת אנטיגן מוסדית או ביתית. היום התחלנו לחלק בדיקות במערכת החינוך בחינם לכל ילד ולצוותי ההוראה. אני קשוב למצוקה, לתורים ולמחיר הגבוה של הבדיקות. בימים הקרובים אנו צפויים לראות עוד צעדים שיקלו על המצב בגזרה הזאת".

בנט סיכם: "הימים הראשונים בתחילתו של כל גל הם קשים ומבלבלים, ודאי במצב שבו מספר המאומתים היומי גדול לאין ערוך מהגלים הקודמים. אנחנו מתאימים את ההחלטות להתנהגות הווריאנט ולמצב התחלואה. אני מבין את הבלבול, את התסכול, ואת השיבוש בשגרת החיים. אנחנו פועלים להקל עד כמה שאפשר, אבל כולנו נצטרך סבלנות וכושר עמידה".

"יש להיערך להשפעת הבידודים על הצוותים הרפואיים, בתי הספר והמפעלים החיוניים"

מוקדם יותר היום הממשלה אישרה מספר החלטות, בהן הארכת הגבלת הפעילות בשדות התעופה וחובת ביצוע בדיקת קורונה בכניסה לישראל עד לשביעי בפברואר. כמו כן הוארכה גם חובת ביצוע בדיקה שבועית עבור איש צוות הנכנס לישראל ממדינה שהיציאה אליה לא הוגבלה, גם אם שהה באותה מדינה פחות מ-12 שעות ולא יצא משטח שדה התעופה. בנוסף אישרה הממשלה להאריך את הפיקוח הטכנולוגי על הנכנסים לישראל (הסכמון) עד לתשיעי בפברואר.

לאחר מכן דנה הממשלה בתקנות התו הירוק שיובאו לאישור בהמשך במשאל טלפוני. במהלך הדיון הסביר שר הבריאות ניצן הורוביץ את תקנות התו הירוק המעודכנות: "לגבי התו הירוק הזמני – נאריך את זה בעוד תקופה, עד ה-1.2. זה נכנס לתוקף לפני שלושה ימים. קניונים – מתו ירוק לתו סגול בקניונים. חנויות מעל 100 מטר – במקום תו ירוק, תו סגול מהודק, 15 מ"ר ללקוח עם החרגת מזון ופארם. מתחת ל-100 מטר מרובע – 7 מ"ר ללקוח. מפעיל קניון ימנה סדרן במקום – אלו התקנות עד הראשון לפברואר". 

פרויקטור הקורונה פרופ' סלמן זרקא הוסיף: "אנחנו גם בתוך דלתא. זה גם מעמיס על המערכת. 11.4% בדיקות חיוביות. עם שינוי מתווה ה-PCR היכולת שלנו לקבל נתונים תהיה מוגבלת. מקדם ההדבקה – 1.97, אני מניח שבימים הקרובים יעבור את ה-2. כ-77% מכלל האוכלוסייה כבר באזורים אדומים ובקרוב המדינה כולה תאדים. לכן הסרנו מגבלות מנתב"ג".

"יש 220 חולים קשים. חלק מהחולים הקשים הם דלתא וחלק אומיקרון. אין לי מספר מדויק. לפני מספר ימים היינו עם 10 חולים קשה מאומיקרון. רואים שהחיסון מגן בטח מדלתא וגם מאומיקרון. 4.6 מיליון אנשים מוגנים, 2.1 מיליון יכולים לקבל חיסון ולא קיבלו, האוכלוסיות בסיכון הן בראש סדר העדיפויות לפני הילדים. בגילאי 5-11 מתוך 1,300 יש 210 מחלימים ן-275 מחוסנים, מתוך המחוסנים 135 ב-2 מנות ו-140 במנה אחת".

זרקא הוסיף כי "הבעיה בבדיקות ה-PCR היא המעבדה, אנחנו יכולים להגיע עד 300,000, עלינו מ-120,000 ל-200,000 כרגע. בתקופה הקרובה תהיה הקלה בתור, אבל אחר כך תהיה יותר הדבקה ושוב תהיה עלייה בתור. צריך גם להדק מדיניות וגם לעמוד ביעד של תשובה תוך 30 שעות. ביקורים – מבקר אחד יכול להיכנס אחרי בדיקת אנטיגן. זה על דעת מנהלי המוסדות. מעין תו ירוק מעודכן. אנטיגן גם למחוסן וגם ללא מחוסן".

השרה לשיוויון חברתי מירב כהן ציינה בתגובה: "חשוב שלא יגבילו את מספר הביקורים ואת משך הביקורים. כי לפעמים בשטח מנהלי מוסדות מאוד מחמירים". 

השרה מירב כהן  (צילום: דוברות הלשכה)
השרה מירב כהן (צילום: דוברות הלשכה)

זרקא: "ממשיכים לעשות סקרים שבועיים של PCR. לגביי היעדרות של אנשי צוות רפואי ממערכת הבריאות – כרגע יש 2,000 אנשי צוות בריאות שנמצאים בבית או בבידוד או מאומתים. זה יבוא לידי ביטוי גם בבתי הספר, במפעלים חיוניים. מגן אבות צריך להיערך לזה".

זרקא סקר את הצעדים הבאים: 
1. אוכלוסייה בסיכון – בכל מגע נדרש בדיקת אנטיגן. 
2. מניעת הדבקה – באמצעות חיסון, מסיכה וצמצום חשיפה. 
3. יכולות האשפוז. 
4. משק חיוני – בדיקות אנטיגן בלי כנסים ועבודה מרחוק.

בסיום דבריו זרקא הדגיש: "אף אחד לא יודע לומר מה ההשפעות של האומיקרון עוד חודשיים. מה יהיה לונג קוביד, מה עם הפימס, לכן לא מומלץ להידבק הממשלה לא קיבלה החלטה על צמצום התקהלויות, יש לזה גם משמעות".

ראש הממשלה נפתלי בנט סיכם: "ראינו תחזיות מכל מיני מומחים. בין 1,500-2,000 חולים קשים. התמהיל צפוי להיות יותר טוב מהדלתא. יש גם תרחיש של 4,000 מאושפזים אבל בתמהיל יותר חיובי... תרחיש הייחוס שלנו הוא 4,000 מאושפזים. אבל בתמהיל אומיקרוני נוח ולא דלתא".

ניצן הורוביץ (צילום: שלו שלום/TPS)
ניצן הורוביץ (צילום: שלו שלום/TPS)

הורוביץ בדיון בממשלה על התו הירוק: "צריך להיכנס לתמונה ולהתחיל לפצות"

שר הבריאות הורוביץ הוסיף: "אנחנו עושים בדיקות בהיקף עצום. אולי יותר מכל מדינה אחרת. הפיצוי הוא נחוץ כי המון יכנסו לבידודים. אנחנו צריכים להיכנס לתמונה ולפצות". בהמשך הנחה בנט את שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ואת שר התרבות חילי טרופר לשבת עם משרד האוצר כדי לבנות מתווה למי שנפגע. 

השרה זנדברג קראה בתגובה: "צריך לצמצם הדבקה כדי לבלום את הדלתא. למה לבטל את התו הירוק אם המדיניות היא חיסון?"
השר טרופר הצטרף לקריאתה: "אל תבטלו את התו הירוק". 
השרה מירב כהן הוסיפה: "זו טעות לבטל את התו הירוק! חייבים לבנות מתווה סיוע לעסקים שנפגעו. זה יקרה בכל מקרה. אז חבל שניגרר לתוך הבוץ עם האירוע הזה". 
בנט סיכם: "לא נביא את זה להצבעה, כי אני רואה שיש פה הרבה שרים שמתנגדים לזה".