לאחר שקבעו אתמול בכירים בארגון הבריאות העולמי כי נדיר שחולי קורונה א-סימפטומטיים מדביקים אחרים בנגיף, במסיבת עיתונאים שקיימו היום (שלישי) האפידמיולוגית הראשית וראש שירותי החירום של הארגון, חזרו בהם השניים מהקביעה החותכת וציינו כי המחקרים עדיין בשלב ראשוני.

"המחקרים שמראים כי אנשים מדבקים יותר בזמן שהם מפתחים תסמינים או בסמוך לכך הם מאוד ראשוניים", הסבירה האפידמיולוגית הראשית של ארגון הבריאות העולמי, ד"ר מריה ואן קירקובה, והוסיפה כי "16% מהחולים בקורונה הם אסימפטומים, וייתכן שהם אחראים להיקף של עד 40% מההדבקות".

"השאלה היא לא רק מי מדביק אחרים, אלא מתי", הוסיפה ואן קירקובה. לצד זאת, הבהירה המומחית למחלות מזהמות כי ההמלצה לעטות מסכות במרחבים ציבוריים עדיין עומדת בעינה: "עטיית מסכה מפחיתה את הסבירות שאדם א-סימפטומטי ידביק אחרים".

קורונה: משלחת רופאים מגיעה למוקד האסון במילאנו, איטליה (צילום: DANIELE MASCOLO, Reuters)
קורונה: משלחת רופאים מגיעה למוקד האסון במילאנו, איטליה (צילום: DANIELE MASCOLO, Reuters)

ראש שירותי החירום של ארגון הבריאות העולמי, ד"ר מייקל ראיין, התייחס גם הוא לסוגיית החולים הא-סימפטומטיים. "השאלה כיצד אדם ללא תסמינים מפיץ את הנגיף טרם נענתה", אמר. "מחקרים מראים למשל שהנגיף מופץ במכוני כושר ובכנסיות. יש שלב שבו אדם מתחיל לחוש ברע והנגיף כבר מתפשט, זה מה שהופך את עצירתו למשימה כה קשה".

עוד אמר ד"ר ראיין: "למדיניות הסגרים הייתה תרומה ניכרת לעצירת ההדבקה. כעת אנו רואים עליות קטנות במספר הנדבקים, ועלינו לוודא שלא יהפכו להתפרצויות גדולות חדשות. במובנים של התפתחות מגפה - אנחנו במידה רבה בחלקו העליון של הטיפוס על ההר הזה".