העיתונאי והמומחה לתרבות יוון ירון אנוש התראיין היום (חמישי) בתכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" המשודרת ברדיו 103FM והתייחס לאפשרות שיוון תתווסף לרשימת המדינות האדומות: "יש ביוונים משהו מרדני מצד אחד, ומצד שני כאשר הם משוכנעים שהצעדים שננקטים הם לטובתם האישית, והרי ליוונים אכפת רק מעצמם, הם נענים לזה עד תום".  

ליאת רון: סגר כללי ביוון לשלושה שבועות ויוון צפויה להיכנס לרשימה האדומה. ראש ממשלת יוון החליט להטיל סגר החל משבת בגלל הזינוק בתחלואה, אנחנו הקדמנו אותם. שלום לירון אנוש, עיתונאי ושדרן רדיו, מומחה לתרבות יוון. אתה שם עכשיו?
"לא, שבתי משם ולא מכבר, כמה וכמה פעמים בחודשים האחרונים".

תפסת את טיסת החילוץ האחרונה מסלוניקי והגעת לכאן?
"עשיתי את זה יותר בשלווה מאשר בטיסת חילוץ. עדיין אפשר לטוס ליוון, רק צריכים לזכור שעדיף לעמוד על אי באמצע הים לבד ולדעת שכשאתה חוזר תהיה שבועיים בסגר בישראל".

פגישת גבי אשכנזי ושר החוץ היווני ניקוס דנדיאס. צילום: דוברות משרד החוץ

זאת אומרת ששם לא ממש מרגישים את הסגר? הסגר הוא המלצה בלבד?
"לא. נהפוך הוא. בצורה מפתיעה, היוונים דבקים בהוראות הסגר, אם היינו כך גם כאן בישראל כנראה שמצבנו היה טוב לאין ערוך. אגיד לך יותר מזה, גם הצעדים הללו עליהם הוחלט ננקטים הרבה יותר מוקדם מהצפוי. תביני, בסלוניקי יש מיליון איש, כ-350 מיטות לחולי קורונה, והיום בזמן שיא מאושפזים פחות מ-180, ולכן הוחלט לנקוט בסגר כדי לא להגיע לחולים במסדרון וסגירת מחלקות אחרות".

איך היוונים מעבירים את הסגר? אצלנו מעבירים את זה בעצבים או בקומבינות, איך הם לוקחים את זה? יותר בשאנטי?
"לא בשאנטי. יש ביוונים משהו מרדני מצד אחד, ומצד שני כאשר הם משוכנעים שהצעדים שננקטים הם לטובתם האישית, והרי ליוונים אכפת רק מעצמם, הם נענים לזה עד תום. בנוסף, הפיקוח אצלם הרבה יותר הדוק מאשר אצלנו. החל מ-6 בבוקר ביום שבת, אם אתה רוצה לצאת מהבית, אתה צריך לכתוב בהודעת SMS באיזו שעה אתה יוצא, לאן, מה המסלול ומתי תחזור, ורק אחרי שקיבלת אישור מהרשויות אתה יכול לצאת. אם יתפסו אותך מחוץ למסלול ולא בשעה שכתבת, דינך קנס שיכול להגיע עד ל-75% מהמשכורת החודשית שלך".

כל הנתונים האלה זורמים לאיזה מחשב, וכל שוטר שנתקל באדם יווני ברחוב יכול לבדוק מה המסלול שלו ולקנוס אותו אם הוא סטה ממנו אפילו בכמה מטרים?
"אביא לך את סיפורו של חבר שלי מסלוניקי, שטען שהוא הולך להליכת בוקר על הטיילת בסלוניקי בין השעה 10 לשעה 12. בשעה 12:20 תפסו אותו במקום אחר, ו-75% מהמשכורת החודשית שלו הלכה. אחרי יומיים הוא חזר על אותו הדבר, ורק אחרי שהלכה משכורת וחצי, יכול להיות שהוא הבין שכדאי לו להישאר בבית".

אצלנו כאשר רצו להטיל קנס של 20 אלף שקלים בגין פתיחת מוסדות חינוך בניגוד להנחיות, מיד קיצצו את זה ל-10 אלף שקלים. ואם אפשר היה לקצץ את זה לשקל, היה עדיף. אצלנו נורא מרחמים על הציבור.
"יוון עובדת אחרת. אנחנו תמיד צוחקים עליהם, אבל מהיום הראשון בתחילת מרץ מונה אדם מומחה למחלות זיהומיות לנהל את נושא הקורונה, הוא מדווח ומעדכן את ראש הממשלה ואת האחרים. 90 אחוז מהצעותיו מתקבלות, להצעות האלה אין את הבעיות שיש אצלנו במגזרים אחרים ובשלטון המרכזי שנתון להשפעות. ביוון ההחלטה מתקבלת, היא מבוצעת, ויוצאת החוצה בכללים מאוד פשוטים וישירים. התושב מבין בדיוק מה כן ומה לא, אין שטח אפור באמצע".

קרפטוס, יוון (צילום: איילה נסיעות)
קרפטוס, יוון (צילום: איילה נסיעות)

האם הממשלה היוונית מפצה את בעלי העסקים? זה הסגר השני ביוון.
"מיד אחרי הכרזת הסגר היום, עלה שר האוצר היווני והודיע שכל אדם בעל עסק או שכיר שייפגע מהסגר הזה שיימשך שלושה שבועות, יקבל פיצוי מלא. אם אנחנו רוצים ללמוד מן העבר, עד כה יוון נתנה ל-120 אלף שכירים במשק הפרטי שלה 534 יורו לחודש, שזה משהו כמו 70 אחוז מהמשכורת החודשית. היא העבירה את זה דרך המעביד, אך ורק כדי שהם לא יפוטרו מעבודתם. כשאתה מסתכל על אירופה ועל איבוד מקומות העבודה במדינות השונות, יוון נמצאת במקום האחרון. פחות משלושה אחוזים מבעלי כושר העבודה שלה איבדו את מקום עבודתם מאז חודש מרץ".

אתה מדבר איתי על המודל הגרמני, שאצלנו לא השכילו לאמץ משום מה ומתעקשים ללכת נגדו, למרות שהוא מוכיח את עצמו כטוב ביותר שיכול להיות. אני חושבת שיש לנו שיעור אחד או שניים ללמוד מהיוונים, לא כך?
"במקרה הזה, להפתעתנו כן. הם מקבלים את הגל השני של הקורונה מאוחר, הרבה אחרי שאנחנו כבר יצאנו מגל הביניים ואנחנו מתכוננים לגל החורף. אני חייב להגיד לך שיש שם גם כמה דברים קטנים ונוגעים ללב, אם תתני לי אספר לך דבר אחד. לפני כשבוע וחצי בשכונה צפונית באתונה, היכן שיש דיור מוגן לאנשים קשישים, בעל המקום גילה לאחר סדרת בדיקות קורונה ששני עובדים ואחד מהדיירים חלו בנגיף, לא בצורה קשה. ביום למחרת הוא התאבד ביריית אקדח. הוא אמר שהוא הקפטן של הספינה, ושאם לא השכיל לשמור עליהם הוא לא יכול להמשיך לבטוח בעצמו. אולי זה מקרה קיצוני, אבל זה מלמד משהו על איך שהדברים נראים ועובדים שם אצל האנשים".