ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות שוחחה הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב סיפרה על תחושותיה – כשעה לאחר שהתחסנה נגד קורונה: "התייצבתי בבית החולים בלינסון ברבע לשבע הבוקר והתחסנתי. אני מרגישה נפלא". בתוך כך, נוסעים זרים מלונדון לא יוכלו להיכנס לנתב"ג.

ד"ר שרון אלרעי-פרייס מקבלת חיסון לקורונה (צילום: דוברות בילינסון)

כמה זה נראה אחרת מבחינתך?
"זה אור בקצה המנהרה. הקצה מתקרב, אבל עדיין יש מנהרה לעבור. זו באמת בשורה מאוד גדולה שהיום אנחנו מתחילים את מבצע החיסונים הגדול בישראל, אבל עד שהחיסונים ישפיעו ייקח איזה חודשיים או שלושה ואנחנו לא יכולים להיכנס לשאננות, ולכן אנחנו נדרשים לעשות צעדים בשביל למנוע תחלואה עד שהחיסון יעשה את האפקט שלו במדינה".

המנה הראשונה לא מספיקה?
אחרי המנה הראשונה של החיסון כשאנחנו מסתכלים על הנוגדנים אנחנו רואים שיש 50 אחוז הגנה , אבל אנחנו לא ידועים כמה זמן זה נמשך. 

מעניין מה את שאת אומרת - בעצם כבר אחרי החיסון הראשון הגוף יודע להתמודד יותר טוב הקורונה?
נכון מאוד, אבלך זה לא ברמה שאנחנו היינו רוצים לסמוך עליה. לכן, חשוב לקחת את המנה השנייה אחרי 21 יום, כי אז החיסון מגיע להגנה של 95 אחוזים וזה נותן בוסט משמעותי למערכת החיסון.

הדרכון הירוק לא פוטר ממסכה?
נכון.

יהיו הגבלות שהמדינה תטיל?
שבוע אחרי החיסון השני המחוסנים יקבלו את החיסון הירוק שפוטר אותנו מבידוד אחרי חזרה מארץ אדומה או מגע עם חולה מאומת, וגם לכל מיני מקומות שזקוקים לביצוע בדיקות סקר, וגם לכניסה לאי ירוק. 

יהיו הגבלות נוספות שהמדינה תטיל על אנשים שלא יבצעו את החיסון? 
אני לא חושבת. החיסון הזה הוא זכות, הוא לא חובה. מי שמרגיש לא בנוח לא צריך להתחסן, שלא יתחסן, אבל אני מקווה שכולם ירגישו בנוח. יש לנו מספקי עדויות לכך שהחיסון הזה יעיל. אני וגם משרד הבריאות לא במקום של להכריח אנשים לבצע את החיסון. למנוע מאנשים להיכנס למקומות זה סוג של מניפולציה שמשרד הבריאות לא יעשה אותה. הדרכון הירוק פשוט יגרום להקלה עבור חוסר צורך לעשות בדיקות.

תוך כמה זמן המדינה תהיה מחוסנת כולה?
אני מקווה שעד אפריל-מאי נצליח לחסן את רוב המדינה. 

מה את יודעת על המוטציה?
יש מוטציה בדרום אנגליה ובמספר מקומות בעולם שמעלה אתך יכולת ההדבקה של הווירוס  ב־70 אחוז יותר, ובנוסף ישנה עלייה בכמות האשפוזים. יכול להיות שיש אלימות יותר גדולה של הווירוס הזה. אין עדויות שהוא יותר קטלני.

ממתי אתם יודעים עליו?
אנחנו יודעים על זה מיום חמישי, ואתמול היו מגעים בכדי להבין מה הסטטוס. קיבלנו עדכון ולפי זה אנחנו מתקדמים. חייבת להגיד שזה קרה בעוד מקומות.

לונדון בגל השני (צילום: REUTERS/Hannah McKay)
לונדון בגל השני (צילום: REUTERS/Hannah McKay)

בהולנד?
גם, וגם באוסטרליה. 

אז למה טיסות מלונדון ממשיכות לנחות כאן כרגיל?
נעשים תהליכים בשביל שזה לא יקרה. אנחנו בשיחות אל תוך הלילה סביב זה - צריך החלטת קבינט, והוא מתכנס היום. בנוסף, אין לנו עדות שהמוטציה נכנסה לישראל. 

למה זה קורה רק עכשיו? למה הקו בין לונדון לתל אביב לא נסגר?
צריך להבין שאנגליה היא מדינה אדומה, והחוזרים ממנה מחויבים בבידוד בכל מקרה. ככל הנראה אנחנו נצליח לעלות מהלך. יש איזושהי תקופה של שבוע גרייס - לחזור בלי בידוד. מיד אחר כך כל המדינות יהיו אדומות. 

בואי נדבר על המסחר - האם אתם תמליצו לסגור את הקניונים ואת חנויות הרחוב? 
בהחלט. המדדים הולכים ועולים, ואנחנו מתקרבים לרף שהוחלט על ידי הממשלה. תבינו, אנחנו נכנסים לצעדים של ריסון מהודק, ומה שזה אומר בפועל זה סגירת המסחר במטרה לא לפגוע בדברים אחרים. 

תנועת קונים דלילה בקניון TLV בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
תנועת קונים דלילה בקניון TLV בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת 'ישראייר', התייחס בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM להחלטת הממשלה להפוך את כל המדינות לאדומות: "ההחלטה הזו היא מאוד תמוהה, שום מספר לא תומך בהיגיון של ההחלטה הזאת", אמר. "אם נסתכל על דובאי למשל, שזו המדינה הירוקה שמגיעים אליה וממנה הכי הרבה ישראליים אז במהלך השבועיים האחרונים, לפי נתוני משרד הבריאות - חזרו כ־30 חולים, ועדיין לא ידוע איפה בדיוק הם נדבקו. 30 חולים מתוך 20 אלף נוסעים. זה אחוז מאוד נמוך. הנתונים עליהם אני נשען הם נתונים ממשרד הבריאות".

מה תעשו בכדי לשנות את ההחלטה?
"אנחנו נקדם את היוזמה של שרת התחבורה מירי רגב לבצע את הבדיקה לכל אדם שנכנס לארץ. זה קיים בכל מדינה בעולם, אז למה לא כאן? בשביל מה הקמנו מעבדת קורונה בנתב"ג?".

כזכור, הולנד הודיעה במהלך הלילה על עצירת כל הטיסות המובילות נוסעים מבריטניה למדינה, לאחר שאותר נדבק בזן החדש של הקורונה, שמדבק הרבה יותר מהזן הרגיל והדביק כבר יותר מ-1,000 אנשים בדרום אנגליה. האיסור יישאר בתוקף עד ה-1 בינואר, והממשלה ההולנדית הודיעה כי היא עוקבת אחר ההתפתחויות ושוקלת צעדים נוספים בנוגע לאופני תחבורה אחרים. לפי דיווחים, גם חברות התעופה הפועלות בישראל הונחו שלא להעלות זרים לטיסות המגיעות מבריטניה. 

ד"ר שרון אלרעי-פרייס מקבלת חיסון לקורונה (צילום: דוברות בילינסון)

כאמור, הזן החדש כבר הדביק יותר מ-1000 אנשים בבריטניה ואותר ביותר מ-60 מוקדים. אתמול הודיעו בבריטניה על הקשחת ההגבלות עקב החשש מהזן החדש והוטלו מגבלות תנועה על האזור בו אותרו המקרים, דרום-מזרח אנגליה - כולל לונדון.

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אף אמר אמש במסיבת עיתונאים כי "הזן החדש 70% יותר מדבק" מקודמו. כל זאת כאשר מרבית בריטניה כבר נמצאת תחת מגבלות עקב העלייה בתחלואה ומוקדם יותר השבוע ג'ונסון אף קרא לציבור "להימנע מלחגוג את חג המולד עם המשפחות". 
"וריאציות דומות זוהו במדינות אחרות במהלך החודשים האחרונים, והמומחים שלנו עובדים קשה כדי לנתח את הממצאים", אמר שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק. "אני חייב להדגיש בשלב זה כי אין כרגע שום דבר שמצביע על כך שהשינוי עלול לגרום למחלה קשה יותר ולפי ההערכה, לא סביר שהמוטציה תהיה עמידה לחיסון".