חבר הכנסת לשעבר והמרצה באוניברסיטות בארצות הברית בהווה, ד''ר נחמן שי, שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן בתוכניתה ב-103FM וסיפר כיצד הוא, שחי בשנה האחרונה בארה''ב, ראה את הטיפול הלקוי בקורונה תחת ממשל טראמפ, וכיצד הוא מקווה שיפעל הנשיא החדש ג'ו ביידן אל מול המגפה. "אומרים שזה הדבר הראשון שביידן יתעסק בו, אבל עד אז אנשים מתים. אומרים שהולך להיות החורף הקשה ביותר שהיה פה", סיפר שי שהוסיף כי הוא נשאר נדהם מכך שארצות הברית, על כל הישגיה, לא מסוגלת לחסן את האוכלוסייה המבוגרת במדינה: "לא נתפס. אנשים מתקשרים, בוכים ולא מקבלים חיסון. כשיש נקודה, עומדים שעות בתור".

ג'ו ביידן מושבע לתפקיד נשיא ארה"ב (צילום: רויטרס)

התרגשת מטקס ההשבעה של ביידן?
"כן. מאוד. אני פה כבר שנה פלוס ולא חושב שבחיי, ואני לא צעיר, חוויתי כל כך הרבה אירועים בתקופה כל כך קצרה. זה אירוע נדיר בהיסטוריה האמריקאית איך בקיץ אחד קרה כל כך הרבה". 

אז בוא נדבר על היום שאחרי. המשימה הלאומית של ביידן, הוא גם אמר את זה, היא קודם כל הקורונה. אז מה הלאה? המרוץ להבאת החיסונים? לנסות ולסדר קצת את מה שקורה בארצות הברית?
"כן זו התמונה. נשאלת השאלה איך הם, אלו שפיתחו תרופות רבות והגיעו לחלל, לא מסוגלים לקחת את החיסון, לפרוס אלפי נקודות בכל רחבי אמריקה ולהתחיל לחסן אנשים בצורה הכי פשוטה. זה לא נתפס. יש תשתית, יש אלפי מתקנים רפואיים, יש מרכזי חירום, בתי חולים, מקומות בהם אנשים יכולים לפגוש צוותים רפואיים ולהתחסן. יש פה הכל, פשוט כנראה שיש גם כשל, ואני תוהה לעצמי האם מדובר בכשל תפיסתי. אולי המדינה הפדראלית לא רוצה להתערב בענייני המדינות? זה פשוט לא יכול להיות שאנשים בעלי יכולות טכנולוגיות כל כך גבוהות, שניצחו מלחמות עולם, לא מסוגלים לקחת 100 מיליון חיסונים ולחסן את בני ה־65 ומעלה שלהם. מצד שני אנחנו רואים את המחאה. אנשים בוכים, מתלוננים, אומרים שהם מנסים להתקשר, אבל לא מקבלים חיסון. גם כשפותחים איזושהי נקודה אנשים עומדים שעות ארוכות". 

אז לדעתך ביידן  הרים טלפון לנשיא פייזר או שזה עוד עוד לא קרה?
"זה הולך להיות הנושא הראשון והכי חשוב עבור ביידן. אני מניח שזה יתחיל לרוץ, אבל עד שזה יקרה מתים פה כל הזמן. אומרים שזה הולך להיות החורף הגרוע ביותר בתולדות ארצות הברית".