המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC), הפיץ היום (חמישי) "מדריך עטיית מסכות" חדש בהתבסס על מחקר שבדק כיצד עטיית המסכה משפיעה על החשיפה של הלובש לחלקיקי המחלה באוויר. 

קמפיין חבישת מסכות של משרד הבריאות (צילום: משרד הבריאות)

בשורה התחתונה, המרכז המליץ לעטות שתי מסכות, ולנקוט בפרקטיקת ה"מיסוך הכפול", שמעלה את יעילות המסכות ל-95 אחוזים לעומת 80 בלבד עם מסכה כירורגית אחת. המסכה הנוספת יכולה להיות עשויה מבד. בנוסף, טוען המרכז כי גם אנשים שחוסנו או נדבקו בעבר צריכים לעטות מסכות ככל האפשר.

לפי ה-CDC האמריקאי, חומר המסכה הוא השיקול החשוב ביותר לבחירתה. טכניקות ייצור מסוימות יכולות להפוך את המסכה ליעילות יותר. במחקר נמצא כי מסכת N-95 יעילות לפחות ב-95 אחוזים לסינון החלקיקים. עם זאת, אם לוקחים בחשבון את זה שלעתים המסכה לא הרמטית, הביצועים "צונחים" ל-90 עד 95 אחוזים. 

מסכת KN-95, מקבילתה הסינית של מסכות ה-N95, לא יעילה דיו לשיטת המרכז. ישנם חוקרים שמצאו כי יעילותן לא עקבית מספיק, לפי מחקר שטרם עבר ביקורת עמיתים.

נשים במסכה, קורונה בתל אביב (צילום: מארק ישראל סלם)
נשים במסכה, קורונה בתל אביב (צילום: מארק ישראל סלם)

בונגע למסכות הכותנה הנפוצות, מחקר אחד מצא כי עטיית שתי שכבות של בדי כותנה שונים תשיג יעילות של בין 34 ל-66 אחוזים. 
במחקר של ה-CDC, נמצא כי השילוב היעיל הטוב ביותר היה פלאנל רך מבפנים לנוחות, כותנה דקה ככל האפשר מבחוץ ומסנן יעל באמצע. 

בנוסף, המרכז נתן טיפ כיצד לבחון את יעילות המסכות - נסיון להריח נר דולק. אם אינך מצליח להריח את הנר, או שהריח מצטמצם משמעותית, סביר להניח שעטית את המסכה כהלכה. עם זאת, חשוב לזכור כי בדיקה זו לא מדויקת ואינה מהווה תחליף לבדיקה מקצועית. 

כמו כן, ה-CDC פרסם באתר האינטרנט שלו את רשימת המסכות המיוצרות וביצועי הסינון שלהן.