בצל התפשטות האומיקרון: פאנל המומחים המייעץ ל-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, המליץ הלילה (בין שלישי לרביעי) לאשר את התרופה לנגיף הקורונה שפיתחה ענקית התרופות הגרמנית "מרק". ההחלטה על האישור התקבלה ברוב של 13 תומכים לעומת עשרה מתנגדים, תחת שורת אזהרות חמורות. כעת יצטרך ה-FDA לקבל את ההחלטה הסופית באשר לתרופה. 

המומחים ציינו כי עדיין אין מספיק מידע ודאי על יעילות התרופה והעלו שורת בעיות קשות במחקר, לצד אי ודאות באשר לתופעות לוואי קשות ובהן סיכון פוטנציאלי לעובר ולפגיעה בעצם, אל מול תוצאות מתונות למדי של מניעת תחלואה קשה ומוות. 

עם זאת, המומחים קבעו כי בהיעדר טיפול יעיל אחר למחלת הקורונה, ניתן להמליץ על אישור חירום לשימוש בתרופה, תחת שורת הגבלות. הטיפול לא יינתן לנשים בהיריון או מיניקות בשלב זה בעקבות הסיכונים הפוטנציאליים וחוסר הוודאות לגבי השפעת התרופה על העובר. כמו כן, בשל מיעוט המשתתפים במחקר והחשש מפני תופעות לוואי, חברת "מרק" תמשיך לבחון את השפעת התרופה ותדווח על ממצאיה ל-FDA.

כזכור, מוקדם יותר החודש מרק וחברת פייזר הודיעו כי בניסוי שנערך בתרופה שפותחה נגד נגיף הקורונה, התקבלו "תוצאות מעודדות". על פי התוצאות, התרופה נמצאה יעילה ב-89% בהפחתת הסיכון למחלה קשה ומוות. עוד נמצא כי רק 0.8% מהחולים שקיבלו את התרופה תוך שלושה ימים מהופעת התסמינים אושפזו ואף אחד מהם לא מת. השיעורים היו דומים עבור חולים שטופלו בתוך חמישה ימים.

התרופה הנקראת Paxlovid, צפויה לצאת לשוק בעוד חודשים וצפויה להינתן דרך הפה מהופעת תסמיני הקורונה הראשונים, זאת על מנת למנוע סיבוכים של הנגיף. כמו כן, ככל הנראה השימוש בתרופה זו עשוי להיות בשילוב תרופה ותיקה בשם Ritonavir ויורכב משלושה כדורים הניתנים פעמיים ביום.

הגלולה החדשנית מיועדת לחולים הנחשבים כבעלי סיכון גבוה, מבוגרים מעל גיל 60, מדוכאי חיסונים ואנשים הסובלים מבעיות רפואיות נשימתיות. כמו כן, פייזר גם בוחנת את השפעת הטיפול על אנשים שכבר נחשפו לנגיף. שתי החברות הודיעו כי הן החלו בתהליך היצור של התרופות.