רכב היברידי

רכב שמשלב זה לצד זה מנוע בנזין כמנוע עיקרי ומנוע חשמלי כמנוע נוסף, שמסוגל להניע לבדו את הרכב בתנאים מאוד מסוימים: במהירות אטית לטווחים קצרים, בעת שיוט רגוע או בירידות. היתרון הגדול הוא שהנהג לא צריך לעשות שום דבר והשיפור בצריכת הדלק לעומת רכב בנזין מקביל הוא גדול, בדרך כלל בין 25% ל־40%, אבל עדיין מדובר ברכב שמזהם לא מעט.

למי הוא מתאים: למי שאין לו אפשרות לטעינה קבועה, כי הוא חונה ברחוב או כי אי אפשר להתקין עמדת טעינה בחניה שלו.

רכב פלאג־אין (היברידי נטען)

גם רכבי הפלאג־אין משלבים מנוע בנזין ומנוע חשמלי, אבל עם מנוע חשמלי חזק יותר וסוללה גדולה משמעותית (בדרך כלל בין 10 ל־40 קוט"ש). רכב כזה כבר לא נטען רק תוך כדי הנסיעה, אלא נזקק לטעינה - ביתית או מעמדות טעינה ציבוריות.

הוא מסוגל לנסוע בדרך כלל 35־60 ק"מ אמיתיים על חשמל, מה שאמור לאפשר לבצע את הנסיעה היומית לעבודה ולסידורים ללא צריכת בנזין. בשנתיים האחרונות מופיעים דגמי פלאג־אין גם עם טווח מעשי של מעל 100 ק"מ. בנסיעות ארוכות, כשתתרוקן הסוללה, הרכב יעבור לבנזין.

היתרונות: אפשר לנסוע חשמלית ברוב הנסיעות, ובנסיעות ארוכות אף פעם אין חרדת טווח, כי גם אם לא תטענו את הסוללה, לא תיתקעו.

החיסרון: צורך במערכת הנעה כפולה, זיהום האוויר לא נעלם, ובעלי פלאג־אין שלא טורחים לטעון את הרכב כלל, ויש לא מעט כאלה, מקבלים רכב היברידי כבד, יקר ופחות חסכוני.

רכב חשמלי

רכב שמצויד רק במנוע חשמלי ובסוללה מוגדלת. רכב כזה אינו פולט זיהום אוויר, אבל מידת התרומה הסביבתית שלו תלויה במקור האנרגיה שמשמש לייצור החשמל, ולייצור שלו עצמו. בישראל, שבה רוב החשמל מיוצר מגז טבעי, התועלת הסביבתית טובה במעט משל רכב פלאג־אין.

הנסיעה שקטה, הביצועים בדרך כלל טובים בהרבה מאלה של רכבי בנזין מקבילים. החיסרון הוא הצורך בתכנון טעינות בנסיעות ארוכות, ועדיף שלא לרכוש חשמלית אם אין לכם אפשרות לטעון אותה מדי יום בבית או בעבודה.

הסתמכות קבועה על רשת עמדות הטעינה הציבוריות, כ־200 עמדות מהירות ויותר מאלף עמדות אטיות, תחייב אתכם לתכנן טעינות, להיערך לעצירה של 20־30 דקות, ולהיות מוכנים למצוא תור בעמדות הטעינה, או לחלופין עמדה שאינה תקינה.