ברוכים הבאים לרחוב המסגר בתל אביב, לאזור המסחרי בתלפיות שבירושלים, ולעיר התחתית שבחיפה - האזורים שבהם מתרכזים אולמות התצוגה של יבואני הרכב, שהתגלו השנה כאזור הדמדומים של הכלכלה הישראלית. כל הכותרות מדברות על האטה בהייטק, ירידה בייצוא, יוקר המחיה והמהפכה המשפטית - ובאולמות התצוגה עולם כמנהגו נוהג.

מתחילת 2023 עלו לכבישי ישראל כ־221 אלף מכוניות חדשות (כולל ייבוא מקביל), עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יבואני הרכב מדווחים על עצירה, על קושי למכור מכוניות, בעיקר אלה שעולות יותר מ־200 אלף שקל. אחרי שנתיים של מחסור במלאי, של ביטול הנחות משום שכל גלגל שהגיע לכאן נמכר מיד, אפילו עוד לפני שהגיע, חזרו המבצעים והצ'ופרים. אבל חודש אחרי חודש נרשמת עלייה במסירות רכבים לעומת השנה שעברה. אוגוסט היה די דומה, לא ברור אם בגלל "המצב" או כי יותר ישראלים יצאו להתקרר בחו"ל במקום להחליף את האוטו.

מעבר לעלייה הכללית במכירות, נמשכת העלייה במכירות מכוניות חשמליות. 37 אלף כאלה עלו כאן לכבישים בשמונת החודשים הראשונים של השנה, שיא של כל הזמנים גם במספרים המוחלטים וגם בנתח השוק: כמעט 17%, אחת מכל שש מכוניות חדשות. מדובר על שיעור גבוה יותר מהממוצע האירופי, שעומד על כ־15%, אבל עדיין רחוק מהשיא של נורווגיה, שבה לרכוש כיום רכב בנזין זה כמעט כמו לעשן במסעדה: כמעט 90% מהשוק הקריר הזה מורכב השנה ממכוניות חשמליות.

כך שלא מפתיע שהמכונית הנמכרת בישראל מתחילת השנה היא גם חשמלית: BYD אטו 3, קרוסאובר שעולה כמו טויוטה קורולה, 163.5־175 אלף שקל, שמסר 11,500 יחידות מאז ינואר. השליטה שלו בשוק מתחילה להזכיר מספרים שלא ראינו מאז עידן המאזדה 3.

הבאה בתור, קיה נירו, מסרה 7,200, כשליש פחות, והשלישית, יונדאי אלנטרה מסרה 6,500 יחידות. לפחות כל השלוש הן מכוניות מחושמלות: ה־BYD כאמור חשמלית 100%, הנירו נמכרה בעיקר בדגמי פלאג־אין והשאר חשמליים, והיונדאי היברידית.

BYD שולטת באופן טבעי גם במכירות הרכב החשמלי. היא מכרה יותר משתי הבאות אחריה ביחד, ג'ילי (5,400) וטסלה (4,900). הדגם השני הכי נמכר, הגיאומטרי C של ג'ילי מסר 5,400 יחידות, והשלישי, טסלה מודל Y, מסר 3,100. טסלה אומנם כמעטי הכפילה את המסירות שלה השנה, אבל בהיעדר דגמים זולים נתח השוק שלה ממשיך לרדת. מ־60% משוק החשמליות כשנחתה ב־2021 לכ־12% בלבד השנה.

אבל בספירה הכללית שלושת המובילים לא השתנו: יונדאי ממשיכה לשמור על המקום הראשון, עם כמעט 38 אלף יחידות, אחריה קיה, חברת הבת, עם 26,500, ושלישית טויוטה עם 25 אלף יחידות. BYD כבר מתמודדת על המקום הרביעי עם מאזדה, ובעשירייה הראשונה מככבת גם צ'רי הסינית, שג'יפון 7 המקומות שלה הוא אחד הדגמים הכי נמכרים בארץ, עם כ־5,200 יחידות מתחילת השנה.

המדינה מתערבת

תקופת החגים היא גם הזמן שבו ישראלים מתחילים לתהות אם לרכוש רכב כעת, או לחכות לינואר, כדי שיירשם כמי שעלה על הכביש בשנה החדשה. מצד אחד, למה להפסיד ארבעה חודשים עם הרכב, כשזה המשומש שנמכור ימשיך לאבד מערכו, וכאשר רשמית כבר אין היום אובדן ערך בשל החלפת השנה, עם שיטת העלאת מחיר המחירון בהתאם לחודש העלייה לכביש, שניסח השמאי לוי יצחק ז"ל.

מצד שני, השנה עדיין משחקת תפקיד פסיכולוגי. וסוחרי הרכב, כאשר תרצו למכור להם את האוטו הישן, נוטים שלא להוסיף למחיר הרכב לפי החודשים שבהם לא נסע. לא טוב? תמכור למישהו אחר. זו, אגב, עצה לא רעה בכלל.

אבל כמו תמיד אפשר לסמוך על המדינה שתתערב, לא בטוח שלטובה. ב־1 בינואר יעלה מס הקנייה על מכוניות חשמליות מ־20% ל־35%, ויצטרף למע"מ (17%) ולמכס במדינות שעל ייבוא מהן הוא עוד נגבה (7%), למשל סין, אך לא קוריאה הדרומית. במקביל יירד גובה הטבת המס המרבית מ־60 ל־50 אלף שקל.

עוד נפגעות מהשינויים יהיו מכוניות הפלאג־אין, ההיברידיות שמצוידות בסוללה מוגדלת, ניתנות לטעינה משקע ויכולות לנסוע עשרות קילומטרים על חשמל. לכאורה הרכב המושלם, גם חשמלי וגם ללא חרדת טווח, כי כאשר הסוללה מתרוקנת לא חייבים לטעון - שהרי יש לכם רכב היברידי שמתודלק בבנזין זמין. אבל מעשית הוא היברידי, כבד ופחות חסכוני, ורוכשים רבים קנו את המכוניות האלה כדי ליהנות מהטבת המס, ובפועל נוסעים רק על בנזין.

כשכל העולם ממשיך לקדם רכב חשמלי, באירופה אפילו תקבלו כמה אלפי יורו ביד ובארה"ב 7,500 דולר הנחה במס הכנסה - בישראל בעיקר סופרים את הכסף. ברשות המסים טוענים כי רכבים חשמליים נוסעים יותר מאחרים ומגבירים את עומסי התנועה, ולכן צריכים "להיענש" במס נוסף. אבל הפוליטיקאים הפופוליסטים מסרבים בינתיים לקדם מס נסועה שביקשה להחיל רשות המסים, מס בן 10־15 אגורות לק"מ שייגבה מכל בעל רכב חשמלי ויאזן את העובדה שהוא לא משלם את מסי הבנזין הגבוהים שאינם מוטלים על חשמל. ולפני שאתם מאשימים במהלך את הממשלה המכהנת, הפעם היא זכאית: מדובר במתווה רב־שנתי שאושר ב־2019. שר האוצר היה אז משה כחלון, אך ראש הממשלה היה בנימין נתניהו.

זה אומר ששוק החשמליות ייראה אחרת ב־2024. החשמליות הזולות, סביב ה־150־160 אלף שקל, צפויות להתייקר בכ־10,000 שקלים, ורבות המכר שעולות 160־180 אלף בכ־15 אלף שקל. מעל 200 אלף שקל כבר מדובר בכ־20 אלף שקל, וזה עוד לפני שהבאנו בחשבון את היחלשות השקל. כשדולר אחד שווה 3.80 שקלים, והיורו מעל 4 שקלים, גם ענייני המטבע ידחפו את המחירים כלפי מעלה, ולא רק של המכוניות החשמליות.

ודגמי הפלאג־אין? הם יאבדו הטבה של עד 30 אלף שקל, אבל יוכלו מעתה לקבל זיכוי מס ירוק של כ־15 אלף שקל, מה שאומר התייקרות של כ־15 אלף שקל לפני ענייני מטבעות, העלאות מחירי יצרן ועוד.

המשמעות היא שמי שירכוש כעת רכב חשמלי או פלאג־אין יקבל עסקה מעניינת: לא רק רכב עם עלויות שוטפות נמוכות, גם במחירי האנרגיה וגם בעלויות הטיפולים, אלא גם מכונית שהמחיר שלה יקפוץ בינואר, לעתים כמו שווי ירידת ערך של שנה שלמה. אפשר לראות בזה כמו מבצע: רכב ללא ירידת ערך בשנה הראשונה. שווי האוטו יעלה, אבל עלויות השימוש בו - לא. איפה נרשמים?

שימו לב לחשמליות שנבחנות בגיליון הזה. MG4 ו־BYD דולפין החשמליות עולות כעת כמו דגמי בנזין מקבילים ואפילו פחות. בינואר הן יעלו יותר מהם. צמד רכבי הפלאג־אין, קיה נירו שמתמודדת מול MG EHS, יעלו כ־200 אלף שקל ומעלה בתוך שלושה חודשים.

ההתייקרויות לא יהיו רק במחירי המכוניות החדשות. לוי יצחק ניסח את הכלל שעלייה במחירי רכב חדש משפיעה שתיים או שלוש שנות מודל אחורה, תלוי בגובה ההתייקרות. כך שגם אם תקנו ג'ילי או טסלה מודל 3 בת שנתיים, תיהנו גם כן מירידת ערך מופחתת. עם זאת, במקרה של טסלה הכל תלוי באילון מאסק, שאמור לחשוף אוטוטו את גרסת מתיחת הפנים למודל 3. זו עשויה, לפי השמועות, להיות זולה מהקיימת בזכות שיפורי יעילות בייצור, מה שיאיץ את ירידת הערך של המכוניות שעל הכביש.

מחירי המכוניות בארץ שערורייתיים בכל מקרה, כשכל המתפרנסים מהם, מאוצר המדינה ועד יצרני ויבואני הרכב, יודעים שאין לצרכנים אלטרנטיבה, עם תחבורה ציבורית לא מספיק טובה באמצע השבוע ומושבתת מטעמים פוליטיים בסופי שבוע. אבל השבועות הקרובים יוצרים הזדמנות נדירה שאם כבר לקנות רכב, זה הזמן.