הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט

כשאנחנו עולים על הכביש אנחנו חושבים לרוב על דבר אחד: איך להגיע ליעד, ואם אפשר עם כמה שפחות פקקים. אך לפעמים נסיעה תמימה יכולה ברגע אחד להפוך למסוכנת, ולא תמיד באשמתנו: לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2022 דווחו 10,404 תאונות דרכים שבהן נפגעו 18,458 בני אדם. בנוסף, בדוח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) ישראל מדורגת במקום האחרון (מקום 31 מתוך 32 מדינות): בעוד שברבות במדינות אירופה צומצם שיעור ההרוגים הממוצע בתאונות דרכים בין השנים 2012-2022, בישראל הוא דווקא עלה ב- 15%. 

לנוכח המציאות שאנחנו חווים בדרכים, חשוב לוודא שגם את הייתם מעורבים בתאונה – תוכלו לקבל את המענה הטוב ביותר. כאן נכנס לתמונה ביטוח החובה: כדי לוודא שיש לכם את ההגנה הטובה ביותר כשמשהו משתבש, חשוב תחילה להכיר את סוגי ביטוחי הרכב השונים. 

ביטוח רכב: איזה ביטוחים קיימים?
ישנם 3 סוגים ביטוחי רכב מרכזיים:

  • ביטוח חובה – נועד לכסות פגיעות גוף בעקבות המעורבות שלכם בתאונה. 
  • ביטוח מקיף – אמור לכסות נזקים שנגרמו לרכב שלכם או לרכוש צד שלישי (למשל רכבים אחרים) ומספק הגנה מפני מגוון רחב של סיכונים, דוגמת גניבה, תאונה, התלקחות ועוד. 
  • ביטוח צד ג' – נועד לכסות נזקים שנגרמו לצד ג' בלבד, ואינו מכסה נזקים שנגרמו לרכב שלכם. 

אחרי שהכרנו את סוגי הביטוחים השונים, בואו נכיר יותר לעומק את ביטוח החובה: מה הוא מכסה? מי חייב לרכוש אותו? ולא פחות חשוב: איך בוחרים ביטוח חובה?

ביטוח חובה לרכב: מה חשוב לדעת? (צילום: pexels)
ביטוח חובה לרכב: מה חשוב לדעת? (צילום: pexels)

מי חייב לרכוש ביטוח חובה – ולמה הוא כל-כך חשוב?
מעורבות בתאונת דרכים עשויה להיות כרוכה בפגיעות גופניות, טיפולים רפואיים יקרים, סבל רב וגם בפגיעה כלכלית משמעותית – בעקבות ההוצאות הרפואיות ואובדן אפשרי של הכנסה. מתוך רצון לוודא שכל אדם שנפגע בתאונת דרכים מקבל את הטיפול הרפואי המתאים ובמידת הצורך פיצוי בעקבות הפגיעות הגופניות, כל נהג בישראל מחויב לרכוש ביטוח חובה. מפאת חשיבותו, נהיגה ללא ביטוח חובה בתוקף מהווה עבירה פלילית. ביטוח חובה מכסה נזקי גוף שנגרמו בעקבות התאונה, לרבות כיסוי טיפולים רפואיים, אובדן כושר עבודה, אובדן הכנסות, אחוזי נכות ופיצוי עבור הכאב והסבל. הכיסוי ניתן ללא קשר לשאלת האשמה בתאונה. 

מי מכסה את פגיעות הגוף במקרה שלנהג הפוגע אין ביטוח חובה, או כאשר מדובר בתאונת פגע וברח? על מנת להעניק מענה למקרים מסוג זה הוקמה הקרן הממשלתית "קרנית", שממנה הנפגעים יכולים לתבוע פיצוי. במקרה כזה, "קרנית" עשויה לתבוע את הנהג שלא היה לו ביטוח חובה, בגין הכספים שהיא הייתה צריכה לשלם עבורו לנפגעים. 

איך בוחרים ביטוח חובה? 
מכיוון שהמחירים של ביטוח החובה מצויים בפיקוח, רבים מאיתנו נוטים לחשוב שתעריפי הביטוח זהים בכל החברות. בפועל, השוואת מחירים עשויה לחשוף פערים בין החברות השונות, ומכאן שמומלץ לבצע בדיקה לפני שרוכשים ביטוח חובה. חשוב לזכור שנהיגה ברכב ע"י נהגים חדשים או צעירים מייקרת את עלויות הביטוח, כמו גם היסטוריה של תאונות. לחילופין, עבר נקי מתאונות ואמצעי בטיחות שונים צפויים להוזיל את עלויות ביטוח החובה. 

שיקול נוסף שכדאי לקחת בחשבון בעת בחירת ביטוח החובה, הוא הצורך בביטוח מקיף: ביטוח שמספק הגנה במקרים של פגיעות רכוש – פגיעה ברכב שלכם או ברכוש צד שלישי. ביטוח מקיף מכסה מגוון רחב של סיכונים, מגניבה ועד תאונה והתלקחות. כדי לקבל מענה ביטוחי נרחב באותה חברת הביטוח, במידה שתרצו לרכוש ביטוח מקיף חשוב לבדוק לצד המחיר מהו היקף הכיסויים הניתן לכם. כך למשל הביטוח המקיף של הפניקס כולל ביטוח צד ג' מוגדל בגובה עד 2 מיליון ₪. כיסוי נרחב זה נועד לספק מענה למקרים שבהם נגרם ע"י רכבכם נזק רחב היקף לרכוש צד שלישי, במקום שתיאלצו לממן אותו מהכיס הפרטי שלכם.  

חובה לבדוק: האם אפשר להפעיל את הביטוח בלחיצת כפתור?
אז הכרנו את הביטוחים השונים ואת נחיצותם. אבל ברגע האמת, כמה קל להפעיל אותם? האפליקציות שעושות לנו חיים קלים כמעט בכל תחום אפשרי בחיים, אז למה שהם לא יחסכו לנו זמן ומאמץ גם כשזה מגיע לביטוח הרכב שלנו? מסיבה זו הפניקס מעמידה לרשות מבוטחיה אפליקציית רכב ייעודית, המאפשרת לקבל מידע ולבצע מגוון רחב של פעולות בלחיצת כפתור. בין היתר אפשר לצפות דרך האפליקציה בפרטי הביטוחים הפעילים, לאתר נותני שירות כמו שירותי חילוץ וגרירה או תיקון הרכב, לפתוח תביעה ואפילו לצפות בהנחיות חיוניות לזמן תאונה. 

אם כבר רוכשים ביטוח חובה שאמור לספק הגנה מפני פגיעות גוף בעת תאונה, כדאי לעשות את זה בצורה חכמה. בחירה נכונה של חברת הביטוח תאפשר לכם גם לקבל הגנה מקיפה ברגע האמת – וגם להפעיל את הביטוח במינימום מאמץ.

הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט