ב־2022 איבדה פולקסווגן גולף את תואר המכונית הנמכרת ביותר באירופה לפיג'ו 208, אחרי 20 שנים רצופות. הגרמנים אולי התבאסו על אובדן הנכס השיווקי, אבל היו די מרוצים, כי רוב הלקוחות שאיבדה הגולף לא הגיעו למתחרים: הם קנו את הטי־רוק, הקרוסאובר המשפחתי המבוסס על פלטפורמת הגולף.

לא עוד חשמלית גנרית: זה מה שחשבנו על הסמארט 1

הזמנים משתנים והלקוחות כבר לא עומדים בתור למשפחתיות קומפקטיות. התורים עברו לקרוסאוברים ולג'יפונים, ולכן שש שנים אחרי ההשקה שלו, הטי־רוק מגיע סוף־סוף גם לישראל.
כמו שטויוטה מוכרת בארץ במקביל את יאריס קרוס, C־HR וקורולה קרוס, עם מחירי בסיס של 133, 170 ו־173 אלף שקל, עוברת גם פולקסווגן למכור שלושה קרוסאוברים משפחתיים במקביל. לטי־קרוס (מ־140 אלף שקל) ולטיגואן (מ־190 אלף שקל) מצטרף הטי־רוק, במחיר בסיסי של 170 אלף שקל. על הכוונת שלו נמצא גם מאזדה CX־30 (מ־160 אלף שקל): כל הקרוסאוברים שמציעים גם עיצוב וקצת פחות מגושמות לעומת להיטי המכירות יונדאי טוסון וקיה ספורטאז'.

עיצוב: הטי־רוק הוא למעשה דגם תאום לסיאט אטקה וסקודה קארוק, שבניגוד אליהם מיוצר גם בגרסת קבריולה ייחודית, שלא תגיע לארץ בייבוא סדיר, וחבל. עם אורך של 4.24 מטר, רוחב של 1.82 מטר, גובה של 1.58 מטר ובסיס גלגלים של 2.59 מטר, הטי־רוק רחב, אך קצר יחסית. הוא נראה כמו טיגואן מוקטן, עם שימוש נדיב בניקלים, בעיקר בפס הבולט לאורך הרכב, שמקנה לו אופי מאוד בורגני וגרמני. כך גם החזית המאסיבית והמוארת בלילה.

סביבת הנהג: התחושה היא בהחלט גולפית, עם ישיבה גבוהה יותר, ורמת אבזור גבוהה יחסית לדגם בסיס שבו נהגנו, עם מסך מולטימדיה 9.2 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי 10 אינץ', שמציג בתוכו את מפת מערכת הניווט המקורית של פולקסווגן. לזו תצטרכו להזין כתובת באנגלית, אבל האפשרות לקבל את המפה ישירות מול העיניים נוחה מאוד. אם תתחברו לווייז או למפות גוגל, תוכלו לראות את המפה רק על מסך המולטימדיה. תא הנוסעים ברכב המבחן היה קצת כהה, ולפי הקטלוג נשארו בחו"ל הצבעים היותר חמים וחיים של הטי־רוק. חבל.
איכות החומרים טובה, והמושבים הקדמיים מוצלחים. מאחור המרווח סביר, אבל טוב פחות מאשר בסיאט אטקה. לפחות יש יציאת מזגן וצמד שקעי USB. תא המטען בנפח 445 גדול יחסית, ולהסעת משאות גדולים אפשר להשטיח לא רק את הספסל האחורי אלא גם את המושב הקדמי.

אבזור: גרסת הבסיס סטייל, שבה נהגנו (170 אלף שקל), מגיעה עם חישוקי סגסוגת 17 אינץ', מסך מולטימדיה 9.2 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי 10 אינץ', צימוד אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, גלגל הגה מחומם, כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים, משטח טעינה אלחוטי לנייד ומצלמת רוורס.
גרסת הסטייל פלוס (185 אלף שקל) משדרגת לחישוקי 18 אינץ' קלים, מוסיפה חלון שמש פנורמי נפתח, פתיחה חשמלית לתא המטען, מתלים מתכווננים, כוונון חשמלי למושב הנהג עם עיסוי לגב התחתון וריפודי עור.
גרסת ה־R־ליין (200 אלף שקל) משדרגת לריפוד עור נאפה, מושבים ספורטיביים וחבילת עיצוב חיצוני תואמת.

בטיחות: הטי־רוק קיבל ציון של 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי ב־2017. כל רמות הגימור כוללות בלימת חירום אוטונומית בנסיעה קדימה ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית בקרת סטייה מנתיב והתרעה על רכב בשטח מת. חבל שאין מערכת התרעת עייפות ומערכת התרעה על שכחת ילדים, כמו גם התרעה על פתיחת דלת כאשר הדרך לא פנויה.

מנוע וביצועים: משלל יחידות ההנעה שמשווקות בחו"ל, הטי־רוק מגיע אלינו רק עם מנוע ה־1,500 סמ"ק טורבו בנזין המוכר מדגמים אחרים של הקונצרן, בגרסה המעודכנת המאפשרת לו לפעול יותר זמן על שני צילינדרים מתוך הארבעה כאשר הוא לא נדרש למאמץ. הביצועים טובים, אבל העברות ההילוכים בתיבה הרובוטית כפולת המצמדים, בעיקר בהתחלה ובפקקים, אטיות ומהוססות מדי, ונהגים אחרים מנצלים את הפער שנוצר מהרכב הבא כדי להשתחל לפניכם. עדיף להעביר למצב ספורט (יש גם מצב חסכוני ומצב נוחות) לקבלת תגובות מהירות יותר, על חשבון צריכת הדלק. זו הסתכמה בימי המבחן ב־13.8 ק"מ נאים למנוע בנזין. אבל הגיע הזמן גם כאן ליחידה היברידית כמו שיש לטויוטה המתחרה.

נוחות והתנהגות: כיול המתלים הוא גרמני פלוס, הטי־רוק מרוסן יחסית, לא מתנדנד בפניות ומתמרן היטב גם בעיר. הנוחות טובה בדרך כלל והנסיעה שקטה מלבד קצת רעשי רוח מפסי הגג.

השורה התחתונה: הטי־רוק הוא מה שצ'אט GPT הייתה פולטת אם היו שואלים אותה איך ייראה קרוסאובר גולף. הוא איכותי מהמקובל, נראה מכובד ויוקרתי יותר, ובגרסת הבסיס מאובזר היטב, יותר מהמתחרים הישירים ברמת המחיר שלו. 170 אלף שקל הוא תג מחיר גבוה, אבל לא חריג בימים אלה, שבהם טויוטה קורולה עולה רק 5,000 שקל פחות, וגולף 8,000 שקל פחות. כמו הגולף הוא לא יהיה בארץ להיט מכירות, אלא אופציה מעט יוקרתית בשוק העממי. 

תעודת זהות / פולקסווגן טי־רוק

מנוע: טורבו בנזין, 1,498 סמ"ק, 150 כ"ס, 25.5 קג"מ
תיבת הילוכים: רובוטית כפולת מצמדים, 7 הילוכים. הנעה קדמית
ביצועים (יצרן): 8.3 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 207 קמ"ש מהירות מרבית, 15.6 ק"מ לליטר במשולב
בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בטיחות אקטיבית מלאה
זיהום אוויר: דרגה 9 מ־15
אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק”מ
מחיר: מ־170 אלף שקל.
אהבנו: עיצוב, אבזור, התנהגות ונוחות
לא אהבנו: מחיר