הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט

מתחילת שנת 2023 חלה עלייה משמעותית בגניבת רכבים חשמליים. עפ"י נתונים שסיפקה חברת איתוראן, במחצית הראשונה של שנת 2023 חל זינוק מטאורי של 900% בגניבת רכבים חשמליים (לעומת עלייה של 85% "בלבד" בגניבות רכב באופן כללי). 

מה גורם לעלייה החדה בשיעור הגניבות?
אחת הסיבות לכך היא העלייה במוטיבציה של הגנבים, בעקבות הזינוק החד במחירם של חלקי החילוף והעלייה בביקוש לחלפים. לכל אלו מתווספת המוטיבציה הייחודית לגניבת רכבים חשמליים: עפ"י חברת איתוראן, בשונה מרכבים אחרים שמפורקים במשחטות רכב לצורך מכירת החלפים, הרכבים החשמליים הגנובים משמשים את הנהגים בשטחי הרשות, ואף מתפקדים כסוללות גיבוי המספקות חשמל לתושבים. והתוצאה: זינוק בגניבת רכבים חשמליים, שלפי קצין משטרה מגיע להיקפים של 5-10 גניבות מידי יום. 

המוטיבציה הגוברת לגנוב רכבים חשמליים מתודלקת ע"י הקלות היחסית שבה ניתן לגנוב אותם, החל מניצול פרצות בגדר ועד הכנסת המכונית לשטחי הרשות דרך מחסומים שבהם לא בודקים רכבים בעלי לוחיות רישוי צהובות. 

איך אפשר להתמודד עם מכת הגניבות?
אומרים שפרצה קוראת לגנב, ואנחנו לא מתכוונים רק לפרצות בגדר. סגירת פרצות בטיחות בעזרת אמצעים שונים, תסייע להקטנת סיכויי הגניבה של הרכב החשמלי. לצד האמצעים הברורים מאליהם כמו מערכת אזעקה, הנה כמה אמצעים נוספים שיכולים לסייע:

מערכות ניטור והתראה – בשנים האחרונות כמעט כל רכב בישראל מצויד במצלמת דרך, שיכולה למשל לתעד תאונה בכביש. לצד המצלמות הפשוטות אפשר לרכות מערכות ניטור שלמות, הכוללות מצלמה קדמית ומצלמה אחורית לצורך תיעוד אירועים דוגמת גניבת הרכב. כדי לדווח על ניסיון גניבה בזמן אמת מערכות אלו כוללות גם אפליקציה, השולחת התראות לבעל הרכב ובחלק מהמקרים אף מדווחת על מיקום הרכב באמצעות אנטנת GPS ייעודית. יש לכם טסלה? תוכלו לעשות שימוש ביכולות המובנות של ה- Sentry Mode – פיצ'ר המתעד אירועים חריגים ומאפשר לצפות בהם דרך האפליקציה הייעודית.

הגנה על מפתחות קרבה – ככל שחולפות השנים, גוברת הפופולריות של רכבים המצוידים בהנעה ללא מפתח: הנעה המתבצעת באמצעות כפתור ומתאפשרת כאשר המפתח נמצא בקרבת מקום (מכאן השם "מפתח קרבה"). טכנולוגיה זו מבוססת על אותות שמשדר המפתח, שמצד אחד הופכים את החיים להרבה יותר נוחים – ומצד שני יכולים לפתוח פתח לצרות: חלק מהגנבים משתמשים בציוד אלקטרוני שיכול לאתר את האותות שמשדר המפתח כאשר הוא נמצא בקרבת מקום (למשל תלוי על אחד מקירות הבית).

לאחר איתור האותות הם משדרים אותם לרכב, ובצורה זו יכולים להניע ולגנוב אותו. כדי להתמודד עם התופעה חלק מיצרניות הרכב התקינו על גבי המפתח גלאי תנועה, כך שהמפתחות ישדרו אותות רק אם תזוהה תנועה. ואם מערכת הגנה מהסוג הזה לא הותקנה ברכב החשמלי שלכם? אחת הדרכים הפשוטות והיעילות להקטין את גניבת האותות, היא באמצעות "תיק פאראדיי": נרתיק הכולל רשת מתכת, המונעת או מפחיתה דרמטית את שידור האותות החוצה. הכנסת המפתח לנרתיק מקשה על גניבת האותות, והכול בעלות של כמה עשרות שקלים.

מערכות התראה? מערכות הרתעה! עוד פתרון פשוט שיכול להיות אפקטיבי הוא לשפוך אור על "זירת הפשע", במלוא מובן המילה. הכוונה היא להתקנת פרוז'קטור עוצמתי המצויד בחיישן תנועה, שיידלק ברגע שתזוהה תנועה חשודה. בשילוב עם האזעקה שככל הנראה מותקנת ברכב שלכם, המופע האורקולי יקטין את החשק של הגנבים להיחשף לעיני כל. אפשר להזמין פרוז'קטור מהסוג הזה בעלי אקספרס, בעלות שווה לכל כיס. 

משבת מנוע – או בשמו המוכר יותר: אימובילייזר. אחת ממערכות המיגון החשובות והבסיסיות, מונעת הפעלה של הרכב ללא המפתח המקורי וללא הקלדת קוד.  

התקנת מערכת איתור – מערכת מבוססת GPS, המאפשרות לאתר את הרכב הגנוב ולשלוח את הנתונים לכוחות המשטרה בעזרת מוקד ייעודי שפעיל מסביב לשעון. חלק מהמערכות אף מקנות שליטה על חלק ממערכות הרכב, ומאפשרות לנתק אותן. 

ואם הרכב החשמלי בכל זאת נגנב?
מרוץ החימוש הבלתי נגמר של הגנבים ופתרונות המיגון, גורם לכך שהגנבים תמיד יחפשו (וגם ימצאו את הפרצה הבאה) – עד שהיא תיסגר ע"י פתרונות חדישים והם יעברו לפרצה הבאה. נקיטת אמצעי הזהירות הדרושים בהחלט יכולה להפחית את הסיכוי לגניבת הרכב, אך לא תמיד יכולה למנוע אותו. כבר כיום גנבי רכב עושים שימוש בציוד אלקטרוני מתקדם, שכולל משבשים סלולריים (המקשים על מערכות האיתור לשדר את מיקום הרכב), חיבור למחשב הרכב לצורך שכפול מפתחות, החלפת מחשב הרכב לצורך השתלטות על הרכב ועוד. לכן, חשוב לוודא מבעוד מועד שגם אם הרכב החשמלי שלכם נגנב – יש לכם ביטוח ייעודי שיכסה אתכם. 

בהקשר זה, חשוב להזכיר שביטוח החובה לא יסייע בעת גניבת הרכב, מכיוון שהוא נועד לספק מענה רק לפגיעות גוף בעת תאונה. לעומת זאת, רכישת ביטוח מקיף תאפשר לכם להגן על הכיס מפני מגוון רחב של סיכונים – לרבות גניבת הרכב החשמלי. בעת רכישת ביטוח מקיף חשוב לוודא שהוא מותאם לצרכי הרכב החשמלי שלכם. כך למשל ביטוח רכב חשמלי של הפניקס גם מכסה מקרים של גניבה – וגם מותאם למאפיינים הייחודיים של הרכב החשמלי. 

בין היתר כולל ביטוח הרכב החשמלי של הפניקס שירותי גרירה ודרך ייעודיים (לרבות גרירה למקום הטעינה הקרוב בעת התרוקנות הסוללה), כיסוי לסוללת הרכב במקרה של פריצה, גניבה או נזק מתאונה ואפילו כיסוי לציוד הטעינה שמגיע עם הרכב במקרה של גניבה או נזק מתאונה. למידע נוסף בנושא ביטוח רכב חשמלי, מומלץ להיכנס לאתר הפניקס ולקבל מידע נוסף.

לרכב חשמלי יש יתרונות רבים, מה שהופך אותו לנחשק גם עבור גנבים. נקיטת הפעולות הנכונות יכולה להפחית את הסיכוי לגניבה – וגם להגן על הכיס במידה שהיא התרחשה. 

הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט