בחזרה לימי הקורונה? שוק המשומשות מתחיל להראות שוב סימנים לא שגרתיים של ירידה בהיצע ועלייה בביקוש, על רקע המלחמה והירידה במכירות רכב חדש. התוצאה: בדיוק כמו בימי המגיפה, מחירי הרכבים מיד שנייה מתחילים להתנהג אחרת מהרגיל.

זינוק של 35% בגניבות כלי רכב ברבעון הראשון של השנה‎
למרות ההבטחה שמסר: הבשורה המרה של איילון מאסק

בדיקת לוי יצחק למחירי כ־50 דגמים פופולריים בני שלוש שנים, מגלה ירידות ערך נמוכות מהרגיל ברבעון הראשון של 2024, לא מעט דגמים שכלל לא איבדו מערכם, ושלושה אף עלו בערכם: טסלה מודל 3 בדגם הבסיס התייקרה ב־4%, ואילו יונדאי i20 וטויוטה קורולה היברידית עלו באחוז אחד בשלושת החודשים הראשונים של השנה. זאת בניגוד להתנהגות הקלאסית של מחירי מכוניות משומשות.

“מינואר בגלל כל מה שאנחנו חווים - איחור בהגעה של משלוחים מהמזרח בגלל התקפות החות'ים והמסע סביב אפריקה, התייקרות בלתי פוסקת של מכוניות חדשות והעובדה שאנשים לא ממהרים לרכוש רכב חדש כרגע - נוצרה דרישה גדולה לרכב משומש", אומר סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, מי־רון לוי.

לוי: “במחירי מכוניות בשווי של פחות מ־200 אלף שקל אפשר לראות שינוי: טסלה, יונדאי וטויוטה התייקרו בגלל עליית מחירי דגמי 24' שלהן. ביקוש חזק לרכבים היברידיים הביא לכך שמכוניות כמו יונדאי איוניק וקיה נירו לא איבדו כלל ממחירן. ראינו אפילו את שוק המוניות שעבר להיברידיות, ולא רוצה יותר דיזל.

טסלה מודל 3 (צילום: קינן כהן)
טסלה מודל 3 (צילום: קינן כהן)

במגרשים מתחילים שוב להחנות מכוניות באלכסון כדי לפצות על מקומות החניה הריקים, כי חסרות להם מכוניות במלאי, כי הירידה במכירת רכב חדש מחלחלת הלאה: היבואנים מוכרים פחות מכוניות חדשות, אז מתבצעות פחות עסקאות טרייד שבהן רוכש רכב חדש מביא את רכבו הישן בן השלוש שנים בממוצע כחלק מהתשלום, יש פחות משומשות צעירות, וכך הלאה".  

עם זאת לא כל השוק מתנהג כך. “ביוקרה זה אחרת לגמרי. מכוניות עומדות ומעלות אבק. אנשים מרגישים שזה לא הזמן לשים בחניה רכב יוקרה, ולקנות מכונית של חצי מיליון שקל בתקופת אי־ודאות. זה תקף לכל התחום חוץ מפורשה ופרארי, שממשיכות להתנהג אחרת".

טל בר לב, מנכ"ל שלמה מכירת רכב, מעריך שהמחסור ברכבי יד שנייה יורגש עוד יותר בחודשים הקרובים.  לדבריו, “אנחנו בקורונה 2. רואים את זה גם במחירון. אחרי פסח זה יורגש עוד יותר. מגיעות אלינו הרבה פחות מכוניות. היבואנים די ריקים, חברות הליסינג מקבלות פחות מכוניות, מבצעות פחות עסקאות החלפה, ושוב מתחיל הלחץ".

עיקר המחסור מורגש בדגמים ההיברידיים. “אם כבר יש במלאי, מבקשים עליהם 5,000־7,000 שקל מעל למחירון בגלל הביקוש. ואז זה גם מגביר את האטרקטיביות של דגמי הבנזין, שאיתם אנחנו גמישים יותר במחירי המכירה, ונוצר פער מחיר שמוחק את יתרון צריכת הדלק של ההיברידיות".