דמיינו לעצמכם את הסיטואציה: אתם נכנסים למכונית בבוקר, אבל לא משתמשים באפליקציית ניווט, ואפילו לא נדרשים ללחוץ על דוושת הגז או הבלם. כל מה שעשיתם הוא להגדיר מראש לאן להגיע, והמכונית פשוט מסיעה אתכם ליעד, בזמן שאתם עוברים על מיילים, מדברים עם הילדים או פותרים תשחץ. עתידני? לקוח מסרט מדע בדיוני? ממש לא. קוראים לזה 'מכונית אוטונומית', ובשנים הקרובות אנחנו אמורים לראות עוד ועוד מכוניות שכאלה עולות על הכביש. "חוויית הנהיגה שהכרנו עד עכשיו עומדת להשתנות", פוסק רן עמירן, בעל ניסיון בזיהוי ובניתוח הזדמנויות עסקיות וחוקר טכנולוגיות חדשניות.
"באופן כללי אפשר לומר שברמה העולמית, במשחק שנקרא המכונית האוטונומית, משחקות חברות טכנולוגיה לצד יצרניות רכב מוכרות", מציין רן עמירן. "בסוף שנת 2021, יצר ה-Center of Automotive Management, שהוא גוף עצמאי בגרמניה, דירוג של החברות שנחשבות לבולטות ביותר בפיתוח טכנולוגיה למכוניות אוטונומיות בדרגות הגבוהות ביותר - עם ובלי נהג. הדירוג הזה הראה עד כמה חברות הטכנולוגיה חזקות ואף שולטות במידה מסוימת בפיתוח. אלפאבית של Google היא הראשונה בדירוג, אחריה אינטל ואמזון, ורק במקום הרביעי נמצאת ג'נרל מוטורס, יצרנית רכב".
וכמו בכל תחום, גם הסינים מצויים חזק בתמונה. אם נתייחס לדירוג שעליו דיבר רן עמירן, הרי שבמקומות החמישי והשישי נמצאות שתי חברות סיניות - באידו ו-Pony.ia. באידו מציגה בימים אלו את 'אפולו RT6', מונית אוטונומית המונעת בחשמל, שפותחה בסיוע יצרנית רכב סינית בשם 'ג'ילי'. לפני כארבעה חודשים קיבלה ענקית הטכנולוגיה הסינית אישור להפעלת רכב ללא נהג, אבל עם אדם שיישב ברכב לאורך הנסיעה כולה לצורך פיקוח. דגם זה של ביידו עתיד להיכנס לפעולה בסין כבר ב-2023, אבל באזור מוגבל גאוגרפית בבייג'ין הבירה.
"גם בפן אבטחת המידע והסייבר קיימים חששות", טוען רן עמירן. "כמובן שקיים סיכון לפריצה למכונית אוטונומית על ידי האקרים. אבל כמו בכל מלחמת סייבר, גם פה האבטחה גבוהה וצפויה להשתפר עם הזמן. ובכל זאת, יש תחושה שלרכב האוטונומי לוקח המון זמן להיכנס לחייו של האזרח הפשוט. זה קורה מכיוון שרכב אוטונומי צריך לתפקד בכל סיטואציה אפשרית שמציבים תנאי הדרך. קל מאוד להפעיל אותו על כביש מהיר, אבל צריך גם לבחון אותו בסיטואציות קצה שכוללות המון מצבים לא צפויים - נניח, כביש ללא סימונים, שוטר שמכוון את התנועה, מזג אוויר קיצוני, שמן על הכביש, חסימת כביש לא מתוכננת ועוד. זה לוקח זמן לצבור כמות נתונים גדולה שכזו. זה גם גורם שצריך לקחת בחשבון".