דמיינו לעצמכם את הסיטואציה: אתם נכנסים למכונית בבוקר, אבל לא משתמשים באפליקציית ניווט, ואפילו לא נדרשים ללחוץ על דוושת הגז או הבלם. כל מה שעשיתם הוא להגדיר מראש לאן להגיע, והמכונית פשוט מסיעה אתכם ליעד, בזמן שאתם עוברים על מיילים, מדברים עם הילדים או פותרים תשחץ. עתידני? לקוח מסרט מדע בדיוני? ממש לא. קוראים לזה 'מכונית אוטונומית', ובשנים הקרובות אנחנו אמורים לראות עוד ועוד מכוניות שכאלה עולות על הכביש. "חוויית הנהיגה שהכרנו עד עכשיו עומדת להשתנות", פוסק רן עמירן, בעל ניסיון בזיהוי ובניתוח הזדמנויות עסקיות וחוקר טכנולוגיות חדשניות.

אין ספק כי תחום הרכב עובר מהפכה בשנים האחרונות: מכלי רכב המונעים על בנזין וסולר, ניתן לנסוע היום במכוניות חשמליות או היברידיות. כלי הרכב הופכים לחכמים יותר ולראיה מערכת בלימה אוטונומית כבר מותקנת כסטנדרט במכוניות רבות. "בקרוב, אנחנו עתידים לראות את כל הפיתוחים הללו מתגשמים ברכב אחד, אוטונומי, והוא גם יחסוך את הצורך במעורבות של הנהגים בנסיעה", מציין רן עמירן "כל החידושים שראינו עד עכשיו במכוניות, היוו קדימון למכונית האוטונומית. המון חברות גדולות נמצאות כבר עמוק בתוך התחום". בשורות הבאות נסקור באמצעות עמירן את המתרחש בעולם ובישראל בתחום הרכב האוטונומי וננסה להעריך: מתי כל אחד מאיתנו יוכל ליהנות ממנו?

מה קורה בעולם?
בעולם, יש מספר חברות גדולות שנמצאות עמוק בתוך שלבי הפיתוח של מכוניות אוטונומיות - ואפילו במקומות ספציפיים, ניתן כבר לנסוע במוניות ללא נהג, שבהן אף אחד לא נמצא ליד ההגה. "בפיניקס שבארצות הברית, ניתן לנסוע במוניות ללא נהג של Waymo, חברה בת של Google. זה שירות שכבר פועל שם כמה שנים", אומר רן עמירן. "ביוני האחרון ניתן אישור לחברה בת של ג'נרל מוטורס להפעיל שירות מוניות ללא נהג בסן פרנסיסקו, אך תחת הגבלות שונות כמו שעות הלילה שאינן עמוסות, הגבלה לאזורים ספציפיים והגבלה ל-30 מוניות בלבד. ניקח את טסלה למשל, גם היא שחקנית מרכזית בתחום, יש לה כ-100,000 לקוחות עם מערכת בשם FSD Beta לנהיגה עצמאית, אך כזו המצריכה נהג לצורך פיקוח מאחורי ההגה".

כך זה צפוי להיראות  (צילום: Canva)
כך זה צפוי להיראות (צילום: Canva)

"באופן כללי אפשר לומר שברמה העולמית, במשחק שנקרא המכונית האוטונומית, משחקות חברות טכנולוגיה לצד יצרניות רכב מוכרות", מציין רן עמירן. "בסוף שנת 2021, יצר ה-Center of Automotive Management, שהוא גוף עצמאי בגרמניה, דירוג של החברות שנחשבות לבולטות ביותר בפיתוח טכנולוגיה למכוניות אוטונומיות בדרגות הגבוהות ביותר - עם ובלי נהג. הדירוג הזה הראה עד כמה חברות הטכנולוגיה חזקות ואף שולטות במידה מסוימת בפיתוח. אלפאבית של Google היא הראשונה בדירוג, אחריה אינטל ואמזון, ורק במקום הרביעי נמצאת ג'נרל מוטורס, יצרנית רכב". 

וכמו בכל תחום, גם הסינים מצויים חזק בתמונה. אם נתייחס לדירוג שעליו דיבר רן עמירן, הרי שבמקומות החמישי והשישי נמצאות שתי חברות סיניות - באידו ו-Pony.ia. באידו מציגה בימים אלו את 'אפולו RT6', מונית אוטונומית המונעת בחשמל, שפותחה בסיוע יצרנית רכב סינית בשם 'ג'ילי'. לפני כארבעה חודשים קיבלה ענקית הטכנולוגיה הסינית אישור להפעלת רכב ללא נהג, אבל עם אדם שיישב ברכב לאורך הנסיעה כולה לצורך פיקוח. דגם זה של ביידו עתיד להיכנס לפעולה בסין כבר ב-2023, אבל באזור מוגבל גאוגרפית בבייג'ין הבירה.

גם ישראל חזק בתמונה
כאן בארץ עדיין לא רואים מכוניות אוטונומיות משתלבות בין כלי הרכב הסטנדרטיים המונעים על ידי נהגים, אבל האירוע המשמעותי ביותר בכיוון זה אירע לפני כחצי שנה, כאשר ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק שנותנת אור ירוק לבצע בישראל ניסויים משמעותיים בכלי רכב אוטונומיים ללא נהג. הצעה זו עברה כעבור מספר שבועות בקריאה שנייה ושלישית. כך, שרת התחבורה תוכל לקבוע מהם התנאים שבהתקיימם, ניתן לבצע ניסויים בכלי רכב אוטונומיים ללא נהג, כדי לקדם את פיתוח הטגנולוגיות החדשניות בתחום. "למעשה, הכוונה היא להפוך את ישראל לשדה ניסויים ברכב אוטונומי ברמות הגבוהות ביותר, עם ובלי נהג", מרחיב רן עמירן. "מדובר בצעד משמעותי שיכניס את ישראל אפילו חזק יותר לענף".

''רובוטים לא מתעייפים ולא שולחים הודעות בנייד''  (צילום: Canva)
''רובוטים לא מתעייפים ולא שולחים הודעות בנייד'' (צילום: Canva)

כבר באפריל הציגה מובילאיי הישראלית שנרכשה על ידי אינטל, מערכת חישה בשם True Redundancy, שמופעלת ללא צורך במגע יד אדם - זהו צעד נוסף לקראת השקה של שירותי מונית אוטונומית שצפויים להינתן בישראל בעתיד. כחלק מאותם ניסויים, באפריל האחרון ביצעה מובילאיי ניסויים ברחובות ירושלים הלא קלים לנסיעה, בשעות הלילה. "מעניין יהיה לראות איך מוניות אוטונומיות ישתלבו בישראל, כאשר יש לובי חזק במיוחד לנהגי המוניות, שמאוגדים יחד. וכבר ראינו כיצד הם התנגדו ואף הצליחו למנוע מ-UBER לפעול בישראל באמצעות נהגים פרטיים", טוען רן עמירן "אולי יהיה קושי בירוקרטי כמו בכל מדינה, אבל אחרי שהמכוניות האוטונומיות יקבלו אישור לנסוע על הכבישים כדבר שבשגרה, צריך להיערך לכך - נהגי מוניות עלולים לאבד את פרנסתם ואיתם גורמים נוספים הקשורים לתעשיית המוניות בארץ".

הרגולציה, אוי הרגולציה
אם הגעתם עד לכאן, ייתכן כי שמתם לב לכך שבאזורים שונים שסקרנו בכתבה, כניסת המכוניות האוטונומיות נמצאת בשלבים שונים. זאת, בין היתר, בגלל רגולציה ובירוקרטיה. די ברור שאף מדינה לא מעוניינת שבשטחה יתרחשו תאונות כתוצאה מכשל בטיחותי במכוניות האלה, ולכן ההתקדמות נעשית בזהירות המקסימלית, עקב בצד אגודל. "הרגולציה משתנה ממדינה למדינה", מבהיר רן עמירן. "כרגע, המדינות המתקדמות ביותר בתחום הן ארצות הברית וסין. בהמשך, די ברור שכל המדינות יצטרכו ליישר קו. הנושא שהכי מדאיג את הרגולטורים הוא בטיחות המכוניות האוטונומיות. אמנם היום זה כך, אבל להערכתי, בעוד עשור המצב דווקא יהיה הפוך - מה שידאיג את הרגולטורים הוא שדווקא אנשים ינהגו בכלי הרכב ולא רובוטים, שכבר יבצעו מיליארדי קילומטרים וימשיכו להשתפר. אסור לשכוח שרובוטים לא מתעייפים, לא חולים ובטח שלא שותים אלכוהול, לא צורכים סמים ולא שולחים הודעות בנייד". 

"גם בפן אבטחת המידע והסייבר קיימים חששות", טוען רן עמירן. "כמובן שקיים סיכון לפריצה למכונית אוטונומית על ידי האקרים. אבל כמו בכל מלחמת סייבר, גם פה האבטחה גבוהה וצפויה להשתפר עם הזמן. ובכל זאת, יש תחושה שלרכב האוטונומי לוקח המון זמן להיכנס לחייו של האזרח הפשוט. זה קורה מכיוון שרכב אוטונומי צריך לתפקד בכל סיטואציה אפשרית שמציבים תנאי הדרך. קל מאוד להפעיל אותו על כביש מהיר, אבל צריך גם לבחון אותו בסיטואציות קצה שכוללות המון מצבים לא צפויים - נניח, כביש ללא סימונים, שוטר שמכוון את התנועה, מזג אוויר קיצוני, שמן על הכביש, חסימת כביש לא מתוכננת ועוד. זה לוקח זמן לצבור כמות נתונים גדולה שכזו. זה גם גורם שצריך לקחת בחשבון". 

ובכל זאת, העתיד ורוד
"מכוניות אוטונומיות הן לא חלום רחוק וממש לא מדע בדיוני", מסכם רן עמירן. "כבר כיום יש מכוניות כאלה שנוסעות על כבישים ברחבי העולם. אמנם מדובר בכמה מאות בלבד, אבל כמו שאומרים, 'הרכבת כבר יצאה מהתחנה' והיעד ברור. אני מעריך שבתוך שנה המספר הזה כבר יעמוד על עשרות אלפים בעולם. בתוך מספר שנים לא גדול, כל יצרן רכב יציע את האפשרות לרכב אוטונומי. אני יכול להעריך בזהירות שכנראה שהילדים שנולדים היום, כבר לא יזדקקו להוציא רישיון נהיגה. בלחיצת כפתור באפליקציה בטלפון שלהם, מונית אוטונומית תוכל לבוא ולאסוף אותם. יהיו ספקנים שיקראו את מה שאני טוען, ולהם אני רוצה להזכיר כי גם כאשר המעליות החלו לפעול, היה בעולם מקצוע שנקרא 'נער מעלית'. כולם יודעים מה קרה למקצוע הזה מאז".