תחלופת העובדים הגבוהה הפכה לאחת הרעות החולות בשוק התעסוקה, אך הבעיה מתחילה כבר בראיון העבודה. "מתי נתקלתם בראיון בו עלו שאלות חשובות כמו מהם הערכים שלך? במה אתה מאמין? אילו אירועים משמעותיים עיצבו אותך? מה מנסיון החיים שלך תרצה ליישם אצלנו? מי מהווה עבורך מקור השראה? אם אתם רוצים לגייס עובדים איכותיים שישארו איתכם לאורך זמן, יש שאלות שעליהן אסור לכם לוותר בשום צורה, ותשובות שחייבות להדליק אצלכם נורה אדומה", מסבירים רן צור וגדעון תמר, מנטורים למנהלים וארגונים, ממחברי הספר "הערך המנטלי - מה אני באמת רוצה?" ומייסדי חברת הייעוץ וההכשרה – TMV הערך המנטלי.

"בוא נקח למשל מישהו עם קורות החיים מושלמים, שעשה בראיונות העבודה ובתהליכי המיון הקפדניים רושם שהיה לא פחות ממדהים", הם אומרים. "מזמן לא נתקלו בחברה במועמד עם כישורים ויכולות כה מרשימים, וקבלתו לעבודה אושרה פה אחד על ידי כל דרג המנהלים. אך לאחר פחות מחודש החלו להופיע הסימנים המדאיגים – עצבנות, יהירות, היעדר שיתוף פעולה עם חברי הצוות, דיבור מתנשא ומזלזל, ומוטיבציה נמוכה שרק הולכת ודועכת. מדובר במקרה בוחן שחזר על עצמו פעמים רבות בחברה בווריאציות שונות לאורך השנים, של גיוס מועמדים שעשו רושם נהדר על הנייר ובראיונות העבודה, שלאחר כמה שבועות או חודשים בודדים התברר כי האדם שגויס רחוק ממה שחשבו, מה שבסוף נגמר בפיטורים בלתי נמנעים". 

השניים מסבירים כי "חברות וארגונים רבים נתקלים בבעיה זו של תחלופת עובדים גבוהה וכולם משלמים עליה מחיר כבד. גם החברות עצמן שמבזבזות זמן יקר וכסף בתהליכי המיון וההכשרה של עובד חדש שעד מהרה מתברר כלא מתאים, וגם העובדים שמגלים שהצטרפו לחברה או לארגון שלא מתאים למבנה האישיות שלהם או לערכים שלהם".

אז איך בכל זאת אפשר לנסות למזער את הסיכוי שבפעמים הבאות נבחר עובד לא מתאים?
"התשובה לכך טמונה בסוג השאלות שאנחנו נשאל בראיון העבודה שלא מסתכמות רק בבחינת הרקע המקצועי והתעסוקתי של העובד, ויכולות להאיר באור אחר את המועמד ולהעיד על התאמתו למשרה ולארגון".

לדברי צור ותמר, יש כמה שאלות מהותיות שאסור לכם לוותר עליהן במהלך ראיון עבודה.

1. על אילו ערכים גדלת, וכיצד הם מנחים אותך כאדם? "בקשו מהמועמד לציין אילו 3-5 ערכים מנחים אותו בחיים", הם מסבירים. "מהתשובות שתקבלו תוכלו ללמוד עליו המון. ראשית, אם הוא בכלל מודע לערכים שלו ומייחס להם חשיבות. האם השאלה לכשעצמה מרתיעה או מביכה אותו? והאם סט הערכים שציין מתאים ורלוונטי לתפקיד עליו הוא מתמודד. בקשו ממנו למנות ערכים משני סוגים – האחד קשור לערכים אישיותיים כמו הוגנות, אופטימיות, אכפתיות, שלווה וכו', והשני לערכים פעלתניים כמו התמדה, נחישות, יוזמה, יצירתיות וכו'. נסו להבין איך הערכים האישיותיים שלו באים לידי ביטוי בפועל".

2. במה אתה מאמין (בלי קשר לדת או אלוהים)? לדברי צור ותמר, "אמונות עומדות מאחורי 90 אחוז מההחלטות שלנו, ומהוות צינור בין המידע שאנחנו מקבלים להחלטות שלנו. עובד אחד יגיד לכם שהוא מאמין רק בעצמו, והשני שמאמין בגורל. כביכול מידע אינטימי של העובד עם עצמו, אך למעשה הוא רלוונטי מאוד לרמה בה הוא לוקח אחריות על הפעולות וההחלטות שלו, עד כמה הוא מאמין בעבודת צוות, האם הוא מאמין בעבודה קשה או במזל? ובעיקר עד כמה האמונות שלו מתיישבות עם התפקיד אליו הוא מיועד".

3. אילו אירועים משמעותיים חווית בחיים? צור ותמר מממליצים לשאול את המועמד מהם חמשת האירועים המשמעותיים ביותר בחייו. "דרך תשובתו תוכלו להכיר אותו יותר לעומק. ראשית, עד כמה הוא מסוגל לדבר על עצמו ועל חייו בפתיחות ובכנות, עד כמה הוא מייחס חשיבות לחייו ולעצמו, עד כמה הוא נותן בכם (או בכל אדם אחר) אמון, ועד כמה הוא מחובר לזכרונות ולעבר שלו. בנוסף, תוכלו ללמוד הרבה מבחירת האירועים – האם הוא מתמקד באירועים חיוביים או שליליים, והאם הוא הצליח ללמוד מהם ולהפיק מהם מסקנות לגבי העתיד. סביר שכך הוא גם יוכל להסיק וללמוד מטעויות או הצלחות בעבודתו".

4. מה מנסיון החיים המקצועי שלך תרצה ליישם בתפקיד? "במקום לשאול את המועמד באופן יבש ופשטני על נסיונו המקצועי (שכבר מופיע בקורות החיים), נסו להבין ממנו מה מאותו נסיון רלוונטי לתפקיד אליו הוא שואף", הם אומרים. "כך תבינו עד כמה הוא מכיר ומודע לציפיות ממנו בתפקידו החדש, ומהן החוזקות והחולשות שהוא מביא איתו. בניגוד לשאלה הבנאלית והטכנית שנשאלת ברוב ראיונות העבודה: "מהם החוזקות והחולשות שלך", שלא באמת עוזרת לכם להכיר את האדם שיושב מולכם. מועמד שמצליח לקשר בין נסיונו בעבר ליכולתיו בהווה, מפגין אינטיליגנציה רגשית ואינטואיציה גבוהה, שמאפשרות לו יכולת השלכה מהתפקיד הקודם לתפקיד הבא".

5. מה התוכניות העתידיות שלך? זוהי, לדבריהם, אחת השאלות החשובות ביותר כדי לדעת עד כמה המועמד בונה עליכם לטווח ארוך. "כך תדעו האם חלומותיו ושאיפותיו קשורות לתחום בו הוא מתראיין? האם הוא משיב בביטחון עצמי ויודע להציג בבהירות את החזון שלו, מה שמעיד על מעוף וחשיבה לטווח ארוך, או שאינו מתייחס ברצינות ובכובד ראש לעתידו, ברמה האישית או המקצועית - מה שצריך להדליק אצלכם נורה אדומה".

6. מי מהווה עבורך מקור השראה? צור ותמר מציעים לשאול את המועמד איזה אדם הוא מודל לחיקוי עבורו, ומה הוא לומד ממנו. "שאלה מאוד חשובה שמצביעה על סולם הערכים שלו דרך מושא ההערצה – האם זה מייקל גורדן, אילון מאסק, ביבי נתניהו או אולי אחיו או אשתו? שאלו אותו איזה סוג של השראה הוא נותך לך? מה הוא תורם לך? מה יש בו שאין בך והיית רוצה לשנות? דרך התשובות תוכלו להכיר את המועמד, וגם לדעת עד כמה מקור ההשראה שציין רלוונטי לתפקיד אליו הוא מיועד".

7. ספר לי על חווית הזדהות חזקה שהייתה לך עם עובד אחר? "בקשו מהמועמד לתאר תהליך הזדהות וקירבה שעבר עם אדם אחר במסגרת העבודה. הכוונה היא לבחון את היכולת של המועמד להיכנס לנעליו של אדם אחר, להבין את קשייו וצרכיו ולהכיל אותם. בקשו מהעובד לתאר סיטואציה שבה חווה הזדהות מאוד גבוהה, ובאמצעותה הצליח לייעץ לו ולסייע לו לקבל החלטה יותר טובה. דרך תשובתו תוכלו להבין עד כמה הוא מסוגל לעבוד בצוות, לתת אמון, לתמוך ולהיתמך על ידי עובדים אחרים. ובעיקר, עד כמה הוא מייחס חשיבות ומשמעות לעובדים הנמצאים סביבו, ולאנשים בכלל".

רן צור וגדעון תמר (צילום: פינו חדד)
רן צור וגדעון תמר (צילום: פינו חדד)