הכתבה נכתבה בשיתוף מכללת סמינר הקיבוצים

להלן מספר נקודות שיכולו לסייע  לכל מי שמתבלט, להבין איזה תחום לימוד הוא הנכון והמתאים עבורו.

לאן הלב שלכם לוקח אתכם?
עצרו רגע , נסו להתעלם ממה שההורים שלכם רוצים שתעשו, ממה שהסביבה דורשת מכם, מהלחצים, מהשאיפות, מהציפיות.. קחו נשימה עמוקה, התחברו לעצמכם ושאלו את עצמכם  מה אתם באמת רוצים? לאן הלב שלכם לוקח אתכם? ברגע שתתחברו לעצמכם תוכלו להבין טוב יותר מהו הכיוון הנכון עבורכם ולעיתים אתם עתידים להיות מופתעים מהגילוי. 

כמובן שאתם לא צריכים לקבל החלטה רק על סמך תחושת הלב כיוון שגם לרציונל צריכה להיות השפעה על הבחירה. האידיאל יהיה למצוא את האיזון הנכון  בין הלב לבין השכל ולהתייחס לשאר הפרמטרים היכולים להשפיע על בחירתכם.

מה אתם חושבים שמתאים לכם?
יכול להיות שתחום הלימודים עליו חשבתם במקור אינו תואם כלל את הכישורים והיכולות שלכם וגם אם אתם מסוג האנשים שלא מוותרים לעצמם ומצליחים להבין ולקלוט חומר לימודי מסובך  – חשוב שתהיו כנים עם עצמכם ותבינו אם אתם באמת רוצים ללמוד ולעסוק בתחום שלא מתאים לכם באמת. ברגע שתבינו איזה תחום מושך אתכם ומתאים לכם, יהיה לכם קל ופשוט לקבל החלטה נכונה. 

מה אתם רוצים לעשות שתהיו גדולים?
יתכן ואת השאלה הזאת  שאלו אתכם כבר כשהייתם בני שלוש – ואז יכולתם לענות כל מה שעלה  בדעתכם מ-גיבורי על ועד מאלפי חד קרן. אבל היום, כשאתם קרוב לוודאי אחרי גיל 20, התשובות שלכם אמורות להיות פרקטיות יותר וחולמניות פחות.    

כך שגם אם אתם מרגישים שהייתם רוצים להיות ציירים, אבל יודעים שסיכויי ההצלחה שלכם בתחום ואפשרויות הפרנסה הצפויות לכם לא באמת יאפשרו לכם לעסוק בו .. עדיין עצם ההבנה שאתם אוהבים, נמשכים ורוצים לעסוק באמנות, תאפשר לכם למצוא איזון ולחפש מקצוע הטומן בחובו   יצירתיות ואומנות לצד פרקטיות – לדוגמא, לימודי תקשורת חזותית. 

לאן אתם יכולים להתקבל?
שאלה נוספת וחשובה נוגעת לתנאי קבלה. לא בטוח שהציון המשוקלל של הפסיכומטרי והבגרויות, יספיק לכם כדי להתקבל לכל מסלול לימודים בו  תבחרו. אומנם נכון שיש לכם אפשרות לשפר את הציונים – לגשת שוב לבחינה הפסיכומטרית, להירשם למסגרת כדי להשלים את  הבגרויות או להירשם למכינה – אבל  לא בטוח שזה מה שאתם רוצים לעשות. לכן, כדאי  לבדוק את תנאי הקבלה למסלולי הלימוד המבוקשים ולוודא שאתם אכן עומדים בדרישות. 

אילו פרטים טכניים חשובים לכם?
יש לקחת בחשבון מגוון נתונים טכניים  היכולים להשפיע במידה לא מועטה על ההחלטות שלכם. לדוגמא, האם אתם מעוניינים ללמוד רק 2-3 ימים בשבוע? האם אתם מבקשים ללמוד רק במסגרת לימוד מסוימת? ככלל, כדאי שתעלו על הכתב כל צורך או רצון שלכם מהלימודים  ואתם עתידים לגלות שבשלבים מתקדמים יותר לרשימה זו יכולה להיות  השפעה רבה על הבחירה שתעשו.

הכתבה נכתבה בשיתוף מכללת סמינר הקיבוצים