מאז שהחלה המלחמה יש תחושה שהמחירים בסופר עלו. על מנת לבדוק האם מדובר בתחושה נכונה, ערכנו בדיקה מקיפה וכעת אנחנו מציגים את התוצאות בפניכם.

אז ככה: עם פרוץ המלחמה ב-7.10 התחלנו לראות ברשתות החברתיות טענות רבות של גולשים על עליית מחירי המזון ברשתות השיווק בישראל. הדבר מכעיס מאוד, שכן המשק הישראלי מצוי בימים אלה בבעיה קשה ומאות אלפי אנשים נפגעו בהכנסתם. חלקם הוצאו לחל"ת, חלקם פוטרו וחלקם בעלי עסקים שהכנסותיהם ירדו משמעותית בתקופת המלחמה. בנוסף, חלק מהמסעדות עדיין סגורות, הילדים נמצאים יותר בבית וצריכת המזון הביתית מהווה הוצאה כספית משמעותית למשק הבית.

בבדיקה מול גורמים בענף המזון קיבלנו עדכונים סותרים בעניין שאלתנו על עליית המחירים, יש גורמים שטוענים שהעליות נובעות מכך שמבצעי החגים הסתיימו, ישנם גורמים שטוענים שעליית הדולר משפיעה וגורמת לעליית המחירים ובעיקר לביטול מבצעים, ויש שטוענים שאין עליית מחירים ומדובר בתחושות בלבד.

הבדיקה שערכנו נעשתה באמצעות אתר "פרייסז" להשוואת מחירים ובודקת סל קניה רחב ומייצג. הסל מורכב ממגוון רחב של מוצרים מכל המחלקות: מוצרי חלב, מוצרי מזון יבשים, שימורים, חטיפים, קפואים, מאפים, עופות, בשרים, פירות וירקות ועוד. הבדיקה נעשתה פעם אחת ב-25.7.23 ובפעם השנייה ב-25.10.23. על פי הממצאים, הסל הממוצע הכללי אכן עלה כאשר ישנם רשתות שהעלו את מחיר הסל באופן משמעותי וישנם רשתות ששמרו על יציבות גם בעת הזו.

*בסל נבדקו 1,506 מוצרים. (צילום: פרטי)
*בסל נבדקו 1,506 מוצרים. (צילום: פרטי)

אפשר לראות בטבלה שאת העלייה הגבוהה ביותר מצאנו ברשת "קרפור מרקט", ברשתות "רמי לוי", "אושר עד" ו"יוחננוף". ניתן להבחין בעלייה מתונה שמאפיינת יציבות יחסית בסל הקניה, כאשר ברשתות "חצי חינם" ו"מחסני השוק" ניתן לראות אפילו ירידה קטנה בעלות סל הקניה. נמשיך לעקוב ולבדוק את סל קניה ברשתות השיווק גם בהמשך.