הכתבה נכתבה בשיתוף חברת LAYLUX

בשנים האחרונות עשרות מחקרים מצביעים על הקשר הישיר וההשפעה שיש לשינה איכותית ולבריאות שלנו. שינה היא מצב תודעה, שבו יש לנו אינטראקציות מוגבלות עם הסביבה שלנו. בזמן השינה הגוף שקט ודומם, בעוד שהמוח פעיל מאוד ומבצע פונקציות חשובות רבות המשפיעות על מערכות הגוף, על התפקוד הפיזי והנפשי שלנו לאחר השינה, על היכולת שלנו להילחם במחלות ולפתח חסינות, ועל חילוף החומרים והסיכון שלנו לחלות במחלות כרוניות. למעשה, השינה קשורה בכל היבט של בריאות.

לשם הכנת המאמר, סקרנו מאמרי מחקר בתחום וביקשנו להיפגש עם נאור בר, היזם שעומד מאחורי חברת LAYLUX, חברה שהביאה לפריצת דרך ומהפיכה של ממש בכל הקשור לאיכות השינה שלנו.

שינה בריאה נמדדת על פי שלושה מרכיבים עיקריים: מספר שעות השינה, איכות השינה – שינה רצופה ומרעננת, שעות שינה קבועות.

מדוע הגוף שלנו זקוק לשינה?
שינה עוזרת להכין את המוח ללמוד, לזכור וליצור. במחקרים נמצא, כי למוח יש מערכת ניקוז שמסירה רעלים במהלך השינה. הרעלים האלה מוסרים מהמוח במהירות כפולה במהלך השינה, מאשר בשעות הערות. כל דבר, מכלי הדם ועד למערכת החיסון, עוברים תהליכי תיקון במהלך השינה. ישנם תהליכי תיקון המתרחשים בגוף בצורה היעילה ביותר, דווקא במהלך השינה.

על החשיבות של שינה איכותית

בריאות הלב
על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב ה- CDC, שינה איכותית משפיעה על בריאות הלב. במהלך השינה, כשנכנסים לשנת ה- NON-REM, שמיוחסת לשלושת שלבי השינה (משלב ההירדמות ועד לשלב השינה העמוקה), לחץ הדם וקצב הלב יורדים, מערכת העצבים הפרא-סימפתטית (המערכת שאחראית לפעולות רגיעה כשהגוף נמצא במנוחה)  נכנסת לפעולה והלב אינו עובד קשה כפי שהוא עובד בשעות הערות. 

במהלך שנת REM וכאשר מתעוררים, מערכת העצבים הסימפתטית מתחילה לעבוד, קצב הלב עולה ולחץ הדם מגיע לרמות הרגילות של מצב ערות. כאשר אנשים מתעוררים לעתים קרובות במהלך הלילה, הם יכולים להיות בסיכון גבוה למחלת לב כלילית, לחץ דם גבוה, השמנת יתר ושבץ מוחי.

רמת אינסולין בדם
השינה גם משפיעה על רמת הורמון האינסולין בדם, ומסייעת לסוכר בדם להיכנס לתאי הגוף, כך על פי המכון הלאומי NHLBI בארה"ב, מכון מוביל למניעה וטיפול בהפרעות לב, ריאות, דם ושינה.

שינה של שבע שעות או יותר בכל לילה מסייעת לשפר את פעילות האינסולין, ומקלה על הגוף להשתמש בגלוקוז לאנרגיה. מחקר מעניין שפורסם בשנת 2015 בכתב העת "Diabetes Care"  של American Diabetes Association, מצא, כי אנשים שישנים פחות משש שעות בלילה היו בסיכון גבוה ב-23% לפתח סוכרת סוג 2, בהשוואה לאלו שישנו שבע שעות או יותר. ללא שינה מספקת, התנגדות הגוף לאינסולין עולה מכיוון שהתאים אינם מסוגלים להשתמש באינסולין כראוי, והסוכר בדם עולה.

משקל תקין
שמירה על משקל תקין לאורך השנים נערכו מספר מחקרים שקשרו בין השמנת יתר לבין דפוסי שינה לקויים. שינה מספקת מסייעת לווסת את רמות ההורמונים האחראים על תיאבון. היא מגדילה את רמות הלפטין, הורמון המעכב תיאבון, ומפחיתה את רמות הגרלין, הורמון המעורר תיאבון.
שינה מספקת מסייעת גם לשפר את המטבוליזם, כלומר את היכולת של הגוף להפוך מזון לאנרגיה. מטבוליזם בריא מסייע לשמירה על משקל תקין.

יתירה מכך, שנת לילה טובה יכולה לעזור לגוף לצרוך פחות קלוריות. ניסוי קליני משנת 2022 מצא כי מבוגרים הסובלים מעודף משקל שהאריכו את משך שעות השינה שלהם, צרכו פחות קלוריות בהשוואה לקבוצת ביקורת. המבוגרים האריכו את שנתם ב-1.2 שעות בממוצע, וצרכו כ-270 קלוריות פחות מקבוצת הביקורת. 

בריאות נפשית
שינה ובריאות נפשית הולכים יד ביד. שינה איכותית מאפשרת לנו להתעורר רעננים, ולתפקד באופן אופטימלי במשך היום. לילה אחד של מחסור בשינה יכול להשפיע באופן דרמטי על מצב הרוח למחרת. איכות שינה ירודה מתמשכת נקשרת לדיכאון, לחרדה ולמחלות אחרות. ההשפעה היא דו כיוונית, כלומר חרדה ודיכאון משפיעים לעתים קרובות מאוד על איכות השינה, ואז נוצר סוג של 'כדור שלג' של איכות שינה ירודה שמשפיעה על  היכולת שלנו להתמודד עם החרדה והדיכאון, וכן הלאה.

חיזוק מערכת החיסון
שינה מספקת מעודדת את הייצור והתפקוד של תאי הדם הלבנים, שהם תאים האחראים להגנה מפני זיהומים. כן מעודדת השינה את הייצור והתפקוד של נוגדנים, שהם חלבונים המגנים מפני זיהומים, ומפחיתה תגובות דלקתיות, אשר יכולות לגרום לבעיות בריאותיות. מחקרים רבים מצאו קשר בין חוסר שינה לבין ירידה בתפקוד מערכת החיסון. לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת "Sleep" בשנת 2014 מצא כי אנשים שישנים פחות משש שעות בלילה היו בסיכון גבוה ב-30% לפתח זיהומים בהשוואה לאלו שישנו שבע שעות או יותר.

חיזוק הזיכרון ושימורו
שינה מסייעת בלמידה וביצירת זיכרונות לטווח ארוך. תיאוריית המוח הגמיש, מניחה ששינה נחוצה כדי שהמוח יוכל לגדול, לארגן מחדש קשרים עצביים, לבנותם מחדש, וליצור קשרים עצביים חדשים. הקשרים האלה במוח עוזרים לאנשים ללמוד מידע חדש וליצור זיכרונות במהלך השינה. שנת לילה טובה יכולה להוביל לכישורי פתרון בעיות וקבלת החלטות טובים יותר.  חוסר שינה יכול להשפיע לרעה על היכולת לחשוב בבהירות, ליצור זיכרונות, ללמוד היטב ולתפקד בצורה אופטימלית במהלך היום. 

השפעה על אינטליגנציה רגשית וחברתית
לשינה יש קשר לאינטליגנציה הרגשית והחברתית של אנשים. חוסר בשינה גורם לבעיות רגשיות ולאינטראקציה כושלת עם הסובבים אותנו. מחקר משנת 2022 מטעם ה– National Sleep Foundation  בארה"ב, בדק את הקשר בין איכות השינה ומשכה לבין אינטליגנציה רגשית. 477 משתתפים התבקשו למלא שאלונים על הרגלי שינה ואינטליגנציה רגשית. אנשים שחוו באופן שגרתי שינה איכותית יותר נטו לתפוס את עצמם כבעלי אינטליגנציה רגשית טובה יותר, כגון הצלחה באינטראקציות חברתיות, שמירה על מערכות יחסים, הרגשה חיובית ושליטה בדחפים.

"אנחנו ב LAYLUX באמצעות טכנולוגיה ייחודית, מייצרים את המזרן בהתאם למבנה הגוף וצרכי הגוף של האדם שרוכש את המזרן וישן עליו, כמובן לאחר אבחון ואנליזה מדויקת של צוות רפואי, וכל זאת במטרה להעניק שנת לילה איכותית שמתאימה לך לגוף כמו כפפה ליד" כך מסכם נאור את המפגש ביננו.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף חברת LAYLUX