"אם לא יגדילו את שיעור ההושבה בתוך בתי הקפה והמסעדות, עסקים רבים לא יוכלו להיפתח בגלל היעדר היתכנות כלכלית". כך אומר ל"מעריב" מנכ"ל איגוד המסעדות ובתי הקפה שי ברמן, החבר בפורום ענף ההסעדה. ראשי הפורום קיימו ישיבת חירום עם בכירים במשרד הבריאות והציגו את מתווה החזרה לפעילות על פי התו הירוק בחלל הפנימי של המסעדה והתו הסגול בחלל החיצוני שלה.

לאחר חודשים ארוכים של מכירות בטייק אוויי ומשלוחים, בעלי המסעדות ובתי הקפה יוכלו לפרוס החל מה־7 במרץ שולחנות וכיסאות להושבת לקוחות בפנים ובחוץ. אולם, המסעדנים מתריעים כי הכוונה היא לאפשר הושבה בתפוסה של 40% בתוך בתי הקפה והמסעדות, בעוד שבחוץ יהיה צורך בשמירה על תנאי התו הסגול, הכוללים שמירת מרחקים בין השולחנות.

"גיבשנו מתווה ייחודי, המאפשר הושבה בתפוסה של 85% בשטח הפנימי של העסק והכניסה תותר על פי מגבלות התו הירוק, כשרק מתחסנים ומחלימים יוכלו להיכנס", ציין ברמן. "המתווה שלנו גם כולל הושבה מחוץ לעסק לפי תנאי התו הסגול, תוך כדי שמירת מרחק של שני מטרים בין כל שולחן. אין לנו ספק שהפורמט שהצענו מאזן בין החשיבות של הצרכים האפידמיולוגיים לבין המודל העסקי של המסעדנים".

ברמן טוען כי עם פחות מ־75% תפוסה בתוך העסק, רבים מבעלי המסעדות ובתי הקפה לא יוכלו לפתוח, בשל היעדר היתכנות כלכלית. "בעלי בתי הקפה והמסעדות לא יכולים להרשות לעצמם להמשיך להפסיד כסף, אחרי השנה הקשה שעברו ועסקים רבים לא יוכלו להיפתח", הזהיר.

"ענף המסעדנות ספג הפסדים כבדים בשנה האחרונה. כ־4,000 מתוך כ־14 אלף עסקים נסגרו והצפי שלנו הוא שכאלף עסקים נוספים ייסגרו בחודשים הקרובים, כי לא יוכלו להמשיך לעמוד בנטל ההוצאות הכבדות", הוסיף. לדבריו, קושי משמעותי נוסף לקראת החזרה להושבה ב־7 במרץ הוא גיוס עובדים.

"קשה מאוד לגייס עובדים", אמר. "כנראה שטוב להם בחל"ת והם מעדיפים לשבת בבית ולא לעבוד. המודל של החל"ת פשט את הרגל. הוא היה אולי טוב לתחילת המשבר, אבל נוצר מצב אבסורדי שאנשים לא רוצים לחזור לעבוד. מיליון בני אדם בישראל אינם עובדים ואנחנו שמשוועים לעובדים - לא מצליחים לגייס".