דירוג האשראי של ממשלת ארצות הברית ירד בעקבות חששות רבים ממצב כלכלת המדינה ונטל החוב שלה. פיץ' (Fitch), אחת משלוש סוכנויות עצמאיות גדולות המעריכות את דירוג האשראי, הורידה את הדירוג מהרמה העליונה של AAA לרמה נמוכה יותר של AA+.

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן כינתה את הורדת הדירוג "שרירותית". היא התבססה על "נתונים מיושנים" מהתקופה 2018 עד 2020, הוסיפה השרה.

כידוע, משקיעים משתמשים בדירוג האשראי כמדד לשיפוט עד כמה מסוכן להלוות כסף לממשלה. בעבר, בעקבות גודלה ויציבותה היחסית של הכלכלה בארה"ב, המדינה נחשבה בדרך כלל להשקעה בטוחה.

ביוני האחרון הצליחה הממשלה להרים את תקרת החוב ל-31.4 טריליון דולרים, זאת לאחר קרב פוליטי ממושך, שאיים לדחוף את המדינה להפר את חובותיה. כשהקונגרס יחזור מפגרת הקיץ, המחוקקים צפויים לעבוד כדי להגיע להסכמה על התקציב של השנה הבאה לפני סוף ספטמבר כדי למנוע השבתה של הממשלה.

ג'נט ילן (צילום: Shawn Thew/Pool via REUTERS)
ג'נט ילן (צילום: Shawn Thew/Pool via REUTERS)

"הורדת הדירוג של ארה"ב משקפת את ההידרדרות הפיזיקלית הצפויה בשלוש השנים הקרובות, נטל חוב ממשלתי גבוה וגדל ושחיקה בממשל", אמרה חברת פיץ'. לדעת הכלכלנים בחברה, חלה הידרדרות מתמדת בסטנדרטים של הממשל במהלך 20 השנים האחרונות, "כולל בענייני תקציבים וחוב, על אף ההסכם הדו-מפלגתי של יוני להשעיית מגבלת החוב עד ינואר 2025", מסרה סוכנות הדירוג.
 
"ניירות ערך נותרו הנכס הבטוח והנזיל הבולט בעולם, והכלכלה האמריקאית חזקה ביסודה", אמרה ילן בהצהרה. העיתוי והרציונל מאחורי הורדת הדירוג הפתיעו כלכלנים רבים בארה"ב. שר האוצר האמריקאי לשעבר, לארי סאמרס, אמר כי ההחלטה של ​​פיץ' היא "מוזרה", במיוחד מכיוון שהכלכלה האמריקאית "נראית חזקה מהצפוי", טען בפוסט בטוויטר. גם מוחמד אל-אריאן, היועץ הכלכלי הראשי של ענקית השירותים הפיננסיים אליאנץ, אמר כי הודעת פיץ' הייתה "מהלך מוזר". "יש סיכוי גבוה יותר שההודעה הזו תידחה מאשר שתהיה לה השפעה משבשת מתמשכת על הכלכלה והשווקים של ארה"ב", הוא פרסם בפלטפורמת המדיה החברתית Threads.

פגישת ביידן והרצוג בבית הלבן (צילום :רויטרס)

הכלכלן, זוכה פרס הנובל, פול קרוגמן אמר כי "החדשות הכלכליות הגדולות ביותר בשנה האחרונה היו ההצלחה המדהימה של אמריקה להוריד את האינפלציה ללא מיתון". 

אלק פיליפס, הכלכלן הפוליטי הראשי של ארה"ב בבנק גולדמן זאקס בוול סטריט הגיב להחלטת החברה: "ההורדה משקפת בעיקר אתגרים פיסקאליים בטווח הבינוני והממשל, אך אינה משקפת מידע פיסקאלי חדש". למהלך "צריכה להיות השפעה ישירה מועטה על השווקים הפיננסיים מכיוון שלא סביר שיש מחזיקים גדולים בניירות ערך של משרד האוצר שייאלצו למכור בהתבסס על שינוי הדירוג", הוסיף.
אחרים שהטילו ספק בעיתוי ההודעה של פיץ' כללו את ג'ייסון פורמן, שהיה יועץ כלכלי של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה. פורמן כינה את ההחלטה כ"אבסורד לחלוטין".