הפורום הכלכלי הראשון של קבוצת I2U2, שאורגן על ידי משרד החוץ של איחוד האמירויות והמחלקה לפיתוח כלכלי באבו דאבי, יצא היום (חמישי) לדרך. הפורום הפגיש נציגים רמי-דרג מהמגזר הציבורי והפרטי מהודו, ישראל, איחוד האמירויות הערביות וארה''ב (I2U2) כדי לדון בהזדמנויות לשיתוף פעולה בין הקהילות העסקיות של ארבע המדינות. אירוע זה הוא הראשון מסוגו מאז ההשקה הרשמית של הקבוצה במהלך פסגת המנהיגים של הקבוצה שהתקיימה ביולי 2022.

שותפות I2U2 מתמקדת בהגברת שיתוף הפעולה הכלכלי בין חבריה במגוון מגזרים, כולל אבטחת מזון ומים, אנרגיה, חלל, תחבורה, בריאות וטכנולוגיה. זאת, על ידי גיוס ההון והמומחיות של המגזר הפרטי בארבע המדינות לפיתוח תשתיות, הפחתת פליטת פחמן ממפעלים, שיפור שירותי הבריאות וקידום פיתוח טכנולוגיות ירוקות.

הפורום העסקי התחיל בדברי פתיחה של השר אחמד אל-סאייח, שר המדינה של איחוד האמירויות, חוסה פרננדס, תת-מזכיר המדינה לעניינים מדיניים של ארה''ב, השר דאמו ראווי, המזכיר ליחסים כלכליים במשרד החוץ ההודי, ורונן לוי, מנכ"ל משרד החוץ הישראלי, וברט מקגרוק, סגן עוזר הנשיא ומתאם הבית הלבן לענייני המזרח התיכון וצפון אפריקה.

בדבריהם, הנציגים הדגישו את מחויבותם להגברת שיתוף הפעולה הכלכלי במסגרת I2U2, תוך שהם מציינים את המשמעות של מעורבות ישירה בין מקבלי החלטות ממדינות I2U2 לבין בעלי עניין במגזר הפרטי המעוניינים ליצור שותפויות עתידיות. ראווי ציין את מחויבותה של הודו לשותפות I2U2 וקרא לכל בעלי העניין לשלב ידיים כדי להתקדם בכל יוזמות הקבוצה, בין השאר הקמת מרכז החדשנות I2U2 בהודו. הוא גם הדגיש את חשיבות העבודה משותפת למען אורח חיים בר קיימא וידידותי לסביבה בהתאם ליוזמת "LiFE-Lifestyle" של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי.

מנכ"ל משרד החוץ הישראלי, רונן לוי, ציין כי "זהו רגע מרגש כאן באבו דאבי, כאשר לראשונה, ממשלות כל ארבע המדינות והמגזר הפרטי שלהן מתכנסות לפורום העסקים I2U2. אנו גאים להציג כאן היום כמה מהטכנולוגיות והידע הישראלי הטובים ביותר על מנת לשלב את המגזר הפרטי בפרויקטים לטובת עמי אזורנו. אנו גם רוצים להעלות רעיונות חדשים ליוזמות בין ארבע המדינות. בהקשר זה, הגישה ישראל לפורום הצעה למיזם חלל משותף שנדונה כאן היום. הפורום הזה הוא עדות לכך שפירות הסכם אברהם וקשרים חדשים בין עמים ומדינות החולקים את היכולות והידע שלהם יכולים לתרום לשגשוג במזרח התיכון ומחוצה לו".

השר אל-סאייח הדגיש את המחויבות הגבוהה של איחוד האמירויות ליוזמת I2U2 וציין כי זהו רק הצעד הראשון בשותפות ארוכת טווח שתחקור דרכים לקידום השקעות המשפרות את האיכות, החוסן והקיימות של התשתיות, טיפול בשינויי האקלים ומעבר העולם לאפס פליטת פחמן. בהקשר זה, הוא הדגיש חשיבות ההתקדמות לצמצום שינויי האקלים לקראת אירוח ועידת COP28 של האו"ם בנושא שינויי אקלים באיחוד האמירויות בנובמבר.

הוא הוסיף כי איחוד האמירויות נחושה לעבוד עם שותפיה הבינלאומיים, כולל מדינות I2U2, כדי לרסן את ההשפעה ההולכת וגוברת של שינויי האקלים תוך קידום הצמיחה הכלכלית.

תת-מזכיר המדינה לעניינים מדיניים פרננדס: "אני שמח מאוד לייצג את ארה"ב בפורום העסקי הראשון של I2U2 ולרתום את המגזר הפרטי לקידום אינטגרציה כלכלית באזור כולו, באמצעות הסכמי אברהם והסכמים אחרים, ולקבוע סטנדרט לעבודה משותפת כדי לספק פתרונות לאתגרים הדחופים ביותר של האזור".

לאחר מכן, נערך טקס חתימה רשמי לכבוד הצטרפותה של הודו למשימת החדשנות בחקלאות לאקלים, שהושקה על ידי איחוד האמירויות וארה''ב ב- COP26, הכוללת גם את ישראל בין 140 גופים ממשלתיים ולא-ממשלתיים. גורמים רשמיים הביעו תקווה כי מהלך כזה מהווה אבן דרך לשיתוף פעולה רחב יותר בחקלאות לשינויי אקלים ובחדשנות במערכות המזון.

יוזמות מרכזיות נוספות שנבדקות כעת במסגרת I2U2, כוללות השקעה אפשרית של שני מיליארד דולר בפרויקט לבניית סדרה של מתקנים חקלאיים משולבים ברחבי הודו ופיתוח פוטנציאלי של תחנת כוח היברידית רוח וסולרית בהספק של 300 מגה וואט.

כמו כן, חברות ונציגי המגזר הפרטי החליפו תובנות ודנו בשותפויות אפשריות במהלך שבעה מפגשים מקבילים שהתמקדו בתחומי ביטחון המזון, האנרגיה, המים, החלל, התחבורה, הבריאות והטכנולוגיה.