הכתבה נכתבה בשיתוף קבוצת בסדנו

ארבעה אירועים מעניינים התרחשו לאחרונה והסבו את תשומת לבם של משקיעים רבים לסביבה בה הם פועלים. הראשון והדרמטי שבהם הוא הורדת דירוג האשראי המושלם של ארצות הברית. אירוע שמשום מה לא קיבל די תשומת לב תקשורתית. האירוע השני, כפועל יוצא מזה הראשון, התחזקות בשער הדולר מול סל המטבעות וגם מול השקל הישראלי (ב־27 לאוגוסט עמד שער הדולר על 3.8 שקלים לדולר אחד).

האירוע השלישי שמהווה תמונת מראה לאירוע הראשון הוא הודעת סוכנות הדירוג פיץ' לפיה דירוג האשראי של ישראל יוותר על כנו (A+) ותחזית הדירוג תישאר יציבה לצד לא מעט שבחים למשק הישראלי. וכאן מגיע האירוע הרביעי והמשמעותי ביותר עבור אזרחי ישראל: האינפלציה המאיימת רשמה התמתנות נוספת. מדד המחירים לצרכן של חודש יולי עלה בשלוש עשיריות אחוז בלבד והאינפלציה בשנים־עשר החודשים האחרונים הסתכמה ב־3.3% קרוב מאוד לרף העליון של יעד האינפלציה הממשלתי (1-3%).

בסדנו: ''אי ודאות עשויה להיות דווקא הזדמנות למשקיעים בחדשנות הישראלית'' (צילום: יח''צ)
בסדנו: ''אי ודאות עשויה להיות דווקא הזדמנות למשקיעים בחדשנות הישראלית'' (צילום: יח''צ)

ולמה כל זה מעניין משקיעים? בקבוצת בסדנו מסבירים: "הורדת הדירוג של ארצות הברית היא מגה אירוע שגם מסביר את עליית שער הדולר מול רוב המטבעות בעולם, וגם מול השקל. תשואות האג"ח הממשלתיות של ארצות הברית עלו וגרמו לכך שמשקיעים רבים הסיטו לשם כספים".

עוד אומרים בבסדנו: "כשבוחנים את נתוני המקרו אפשר לומר לכאורה ששער השקל צריך להיות הרבה יותר גבוה מול הדולר. יתרות המט"ח של ישראל גבוהות מאוד וביחס לתוצר הן מהגבוהות בעולם על־אף שהתוצר בישראל גבוה בפני עצמו ועולה על זה של מדינות כמו בריטניה, צרפת ואפילו גרמניה. ישראל נמצאת במקום ה־13 בעולם בדירוג התוצר לנפש ובמקום ה־18 בעולם בשיעור יתרות המטבע מול התוצר".

ההייטק הוא מנוע מרכזי
איך כל זה נוגע למשקיע הפרטי? בבסדנו מוסיפים ומסבירים: "בשוק קיימת אי וודאות רבה בתקופה האחרונה. נכון שראינו את זה בתקופת הקורונה אבל זה התחזק עשרות מונים בשנה וחצי האחרונות. משקיעים מתלבטים מאוד לגבי העתיד. יש אווירה לא רגועה. חוסר וודאות שמשפיע על שוק ההון. על הפורקס ואפילו על הנדל"ן שנחשב מסורתית יציב יותר. ההתמחות שלנו היא בהשקעות בהייטק ובעיקר בחברות הזנק ישראליות (סטארט־אפים) ועל־אף אי הוודאות ואולי דווקא בשל כך, אנחנו רואים פוטנציאל גדול יותר בהשקעות בחברות הללו. צריך לזכור שתחזית הצמיחה של ישראל גבוהה יותר מזו של רוב המדינות המפותחות ולא בכדי".

בסדנו היא קבוצת השקעות אמריקאית ישראלית שהוקמה לפני למעלה מעשור על־ידי איש העסקים אליעזר גרוס והיא מתמחה בתחום ההייטק. אחד מהשותפים הבכירים בחברה הוא ד"ר אילן כהן, מבכירי רשמי הפטנטים בישראל ולשעבר שותף בכיר ב'ריינהולד כהן', חברת הקניין הרוחני המובילה והוותיקה בישראל. בשיחה עם 'מעריב עסקים' אומר גרוס את הדברים הבאים: "אפשר להסתכל על המשק הישראלי כעל מכונית היברידית שבה החדשנות, כלומר ענף ההייטק, היא המנוע המרכזי. והגידול הטבעי הוא המנוע המשני שבא לידי ביטוי בולט בענף הנדל"ן. אנחנו פועלים בשני הענפים הללו כבר יותר מעשר שנים ורואים איך הם צומחים ומעניקים למשקיעים הזדמנויות רבות".

קבוצת בסדנו כוללת שורה ארוכה של חברות הזנק מתחומים שונים ומגוונים וזה מה שהופך אותה מעניינת, במיוחד בתקופה האחרונה שמעלה הרבה מאוד סימני שאלה. בין החברות שבסדנו משקיעה בהן ("אנחנו לא מציעים למשקיעים שום השקעה שלא השקענו בה בעצמנו") אפשר למצוא חברות מתחומים שונים, החל ממכוניות מעופפות כמו אורבן אירונאוטיקס שנחשבת לאחת מפורצות הדרך בתחום התחבורה האווירית האורבאנית וכלה במערכות לניהול ותחזוקת חדרי שירותים במגדלי משרדים כמו באזזטק שאת הפיתוח שלה אפשר למצוא היום באלפי חדרי שירותים בבנייני משרדים ומבני ציבור. אגב, במאמר מוסגר, באזזטק חתמה לאחרונה הסכם ראשון עם צה"ל.

בסדנו: ''אי ודאות עשויה להיות דווקא הזדמנות למשקיעים בחדשנות הישראלית'' (צילום: יח''צ)
בסדנו: ''אי ודאות עשויה להיות דווקא הזדמנות למשקיעים בחדשנות הישראלית'' (צילום: יח''צ)

שנים מאתגרות למשקיעים
בסדנו, בהובלתו של אליעזר גרוס, משקיעה בכל מה שמסתיים בטק... בפרופטק, בפינטק, בפארמה־טק, בביוטק, בפוד־טק וכן על זו הדרך. אבל יש תחומים בהם בסדנו לא תשקיע בשום אופן גם אם יש להם פוטנציאל תשואה גדול. "הקבוצה לא תשקיע במיזמים הנוגדים את ההלכה או במיזמים שאין בהם תועלת לעולם, גם אם יש בהם פוטנציאל רווח גדול" נכתב בקוד האתי של בסדנו שנחשבת לכוח עולה באקו־סיסטם המקומי. זה גם מביא לידי ביטוי יתרון נוסף של הקבוצה – הכשרות. אפשר לומר שבסדנו היא בית ההשקעות הראשון והיחידי בישראל שכל פעילותו ללא יוצא מן הכלל מפוקחת על ידי בד"ץ העדה החרדית ירושלים והוא אף מעסיק רב שהוא גם דיין במקצועו ורואה חשבון בהכשרתו.

מודל ההשקעה של קבוצת בסדנו מעניין במיוחד משום שהוא נבנה מראש עבור המשפחות החרדיות. "מודל ההשקעה שלנו מותאם לאופי המשפחה החרדית שמבקשת ליצור הון לחתונות הילדים. כך שטווח ההשקעה לא מאוד ארוך ורמת הסיכון לא מאוד גבוהה. כפועל יוצא אנחנו נכנסים להשקעה בדרך כלל בשלבים מאוד מוקדמים. לעיתים אפילו בשלב פרה־סיד (Pre-seed) ולא תמיד מחכים לאקזיט אלא יוצאים בשלבי גיוס מתקדמים כמו ראונד A או B כשלתמונה נכנסות קרנות הון סיכון ואנג'לים. הגישה הזאת מאפשרת לנו לתת למשקיע קצת יותר ביטחון והרבה יותר תמורה פוטנציאלית עבור כל דולר שהושקע".

בבסדנו אומרים: "השנים האחרונות מאז באה הקורונה ואחריה המלחמה באירופה והאינפלציה בעולם, ועד לתקופה האחרונה שהביאה עמה את המחאה נגד הרפורמה המשפטית, היו שנים מאוד מאתגרות מבחינת המשקיעים. המגמה, לפחות לפי מה שאנחנו רואים ושומעים מאלפי הלקוחות והעוקבים שלנו, מייצרת אמירה די ברורה – מאמינים בחדשנות הישראלית וביתרונות שיש למשק הישראלי. רואים את זה ביתר שאת בתקופה האחרונה". 

אליעזר גרוס, יו"ר קבוצת בסדנו, מוסיף ואומר: "כקבוצה דואלית שפעילה גם בישראל וגם בחו"ל עם משרדים בבירות כלכליות דוגמת ניו־יורק ודובאי, אנחנו יכולים להעיד שלא מדובר במשאלות לב של משקיעים בישראל, אלא במציאות כלכלית שבאה לידי ביטוי בהערכה הרבה שיש בעולם לחדשנות הישראלית. אנחנו פועלים כל העת כדי לפתוח בפני החברות בקבוצה דלתות לשווקים חדשים ורואים במו עינינו עד כמה גדולה ההתעניינות ברעיונות ובפיתוחים של ההייטק הישראלי".

בסדנו: ''אי ודאות עשויה להיות דווקא הזדמנות למשקיעים בחדשנות הישראלית'' (צילום: יח''צ)
בסדנו: ''אי ודאות עשויה להיות דווקא הזדמנות למשקיעים בחדשנות הישראלית'' (צילום: יח''צ)

אי ודאות יוצר הזדמנות?
מסתבר שדווקא אי הוודאות שמאפיין את התקופה הזאת מעלה עוד יותר את קרנם של המשקיעים. כך לפחות לפי מה שאומרים בבסדנו. שימו לב לדברים הבאים: "היום אפשר לראות שסטארט־אפים שתמחרו את עצמם ביוקר, מוכנים ללכת לקראת המשקיעים דווקא בשל המצב בשוק. רק כדאי לזכור שזו מגמה שיכולה להתהפך בכל רגע כפי שכבר ראינו בעבר. כך שיש עכשיו חלון הזדמנויות שאי אפשר לדעת מתי ייסגר".

עוד מסתבר שהורדת דירוג האשראי המושלם של ארצות הברית שיצרה גל הדף שהעלה את שער הדולר מול סל המטבעות ואף מול השקל, העלתה עוד יותר את אי הוודאות בקרב המשקיעים. "זה נכון שתשואות האג"ח עלו. אבל תשואות עולות כשהסיכון גדל... משקיעים עושים חשבון ואומרים לעצמם, אם הסיכון גדל אולי כבר עדיף לנו להשקיע בסטארט־אפ על־אף שהשקעה בסטארט־אפ מוגדרת מראש כהשקעה בעלת סיכון, כי פוטנציאל התשואה שווה את הסיכון", אומרים בבסדנו ומוסיפים הבהרה חשובה: "ההשקעה באג"ח של ארצות הברית עדיין נחשבת סולידית יחסית על־אף הורדת הדירוג".

לסיכום, מסתבר שאירועים כלכליים דרמטיים ואי ודאות גלובלית, יכולים להפתיע ולייצר הזדמנויות השקעה עבור משקיעים רבים. במיוחד בכל מה שקשור להשקעה בחדשנות הישראלית.

הכתבה נכתבה בשיתוף קבוצת בסדנו