היום ה-17 למלחמה: רשת פוקס, שתוציא עד 50% מכ-10 אלפים עובדיה לחל"ת למשך 30 ימים, הודיעה היום (שני) כי העובדים במטה הרשת שלא ייצאו לחל"ת יקבלו 80% משכרם ושכרם של בכירים יקוצץ בכ-50% למשך 30 יום. 

משרד החקלאות קורא לרשתות השיווק: העדיפו תוצרת ישראלית מקומית

ברשת המשביר צפויים לצאת כ-40% מ-1,500 העובדים לחל"ת למשך 30 ימים ובמקביל, שכרם של בכירים בחברה יקוצץ בשיעור של 50% לחודש הקרוב.

רשת גולף, המעסיקה למעלה מ-2,200 עובדים, צפוייה להוציא 50%-30% מעובדיה לחל"ת למשך 30 ימים ובמקביל לקצץ בשכר בכירים בשיעור של 50% לחודש הקרוב.

קבוצת קסטרו אף היא הודיעה על הוצאתם של 40%-20% מעובדיה לחל"ת לתקופה של 30 ימים, אשר עשויה להתארך או להתקצר בהתאם להתפתחויות. בנוסף, דמי הניהול והשכר החודשי של יו"ר החברה גבריאל רקוטר והמנכ"ל רון רוטר יקוצצו בשיעור של 50% ל-30 הימים הקרובים.

החברה הודיעה כי לירידה בהיקף הפעילות צפוייה להיות השפעה שלילית מהותית על תוצאותיה לרבעון הרביעי של שנת 2023 ועלולה להימשך גם לתקופות עוקבות ככל שהמלחמה תימשך, אבל בשלב זה לא ניתן להעריך את היקף ההשפעה.

גם בענף בתי הקולנוע החלו להוציא עובדים לחל"ת. מתחמי סינמה סיטי הודיעו לעובדים, כי חלקם יוצאו לחופשה ללא תשלום, במשך 30 יום לפחות. 

בנוסף לגל הוצאות עובדים לחל"ת, ישנם מקומות עבודה שהודיעו לעובדים על צמצום במספר ימי העבודה והיו גם מקומות עבודה ששלחו את העובדים לחופשה, על חשבון יתרת ימי החופש שלהם.

המוסד לביטוח לאומי הודיע כי הוצאתם של אלפי עובדים לחל"ת בעקבות המלחמה, כבר היאה לגידול במספר מבקשי דמי האבטלה. שכן מתחילת המלחמה ביקשו כ-10 אלפים גברים ונשים לקבל דמי אבטלה במסגרת חל"ת שאינו מרצון.

קניון במרכז הארץ, אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
קניון במרכז הארץ, אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)


מתחילת החודש עמד הסך הכולל של בקשות לדמי אבטלה על כ-20 אלף, כמחציתם בשל הוצאת לחל"ת. עם זאת, הפעם המדינה עדיין לא יצרה תוכנית חל"ת במתכונת של משבר הקורונה. 

בתוך כך, מנתוני חברת שב"א, המפתחת ומנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, עולה כי בשבוע השני של מלחמת "חרבות ברזל", חלה עלייה של 5.8% בסך ההוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי, לעומת השבוע הראשון של המלחמה.

במהלך השבוע השני (בין ה-15 ל-21 באוקטובר)  סך ההוצאות של הציבור הגיע לסכום של 6.867 מיליארד שקל, לעומת 6.489 מיליארד שקל בשבוע הראשון.

היקף ההוצאות בשבוע השני מהווה ירידה של 24.5% לעומת ההוצאות בשבוע ממוצע מתחילת שנת 2023, שעומדות על 9.096 מיליארד שקל.

בינתיים, בנק ישראלי החליט להותיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 4.75%. על רקע המלחמה, בבנק הורידו את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית ולשנה הבאה, בהנחה שעיקר הלחימה תתמקד בדרום. על פי הצפי של הבנק, המשק יצמח השנה בשיעור של 2.3% ובשיעור של 2.8% בשנה הבאה.

על רקע המשבר בענף החקלאות, יצא אתמול, משרד החקלאות בקריאה לרשתות השיווק להעדיף תוצרת חקלאית ישראלית מקומית.

המשרד הודיע, כי יפעל להקדים את כניסת החוק לתוקף לסימון תוצרת ישראלית מקומית כדי לסייע לצרכנים לבחור בחקלאות הישראלית "הבחירה לתמוך בתוצרת מקומית בזמנים קשים אלו מעבירה מסר של סולידריות, מחזקת את החקלאים ואת המשק הישראלי כולו, ומאפשרת השגת רציפות תפקודית וביטחון מזון לכלל אזרחי המדינה", ציין מנכ"ל המשרד.

קניון עופר רמת אביב (צילום: אייל קרן/אלון שפרנסקי/מושי גיטליס/יחצ)
קניון עופר רמת אביב (צילום: אייל קרן/אלון שפרנסקי/מושי גיטליס/יחצ)


הוא הודיע, כי לצד הקריאה לרכוש ולצרוך תוצרת ישראלית, המשרד ינסה להקדים את כניסתו לתוקף של חוק הסימון ארץ מקור של תוצרת חקלאית טרייה הנמכרת בתפזורת, שאמור להיכנס לתוקף בסוף חודש דצמבר.

במסגרת החוק, כל עסק יחויב לסמן באופן בולט את ארץ הייצור של התוצרת החקלאית הטרייה שנמכרת בתפזורת, כך שכל צרכן יוכל לדעת בקלות איזו תוצרת היא מייצור מקומי ישראלי ויוכל לחזק את החקלאות המקומית. לפי גורמים במשרד, סקרים שנערכו אישרו כי רוב מוחלט של הצרכנים יעדיפו לרכוש תוצרת ישראלית.

ענף החקלאות גם סובל ממחסור קשה של אלפי עובדים, בעקבות המלחמה, לאחר שעובדים זרים רבים עזבו ופועלים פלסטינים לא מגיעים לעבודה בשל הסגר.