נכון שהחבילות מחו"ל מתעכבות, וחלק מהמוכרים באמאזון מחרימים את ישראל, אבל מה זה דחיית סיפוקים של כמה שבועות וכמה גילויי אנטישמיות, על מנת לזכות בפטור ממע"מ לחבילה בעלות של עד 75 דולר. ואולם כמו שזה נראה כרגע, הצ'ופר של 17% הנחה אוטומטית על רכישות מעבר לים, עומד להסתיים בקרוב מאוד.

כחלק ממהלכי הידוק החגורה והעלאת המיסים לקראת תקציב 2024, באוצר מתכוונים לבצע את מה שהדרג המקצועי שם רוצה לעשות כבר שנים - לבטל סוף סוף את הפטור ממע"מ על קניות מחו"ל. גם ראש רשות המיסים, שי אהרונוביץ', תומך במהלך.

הקמעונאים הישראלים, שזיהו את העיתוי הפנטסטי, בחסות המלחמה והקופה המרוקנת, מפעילים מצידם לחץ לא מתון, כדי שזה יצא לפועל.

די היה לקרוא אתמול את ההודעה על סגירת אתר "עזריאלי קום", של קבוצת עזריאלי, אחרי שבע שנות פעילות והפסדים של 300 מיליון שקל. לצד הטענה שהמסחר האלקטרוני בישראל לא מספיק מפותח והיותו נחות אל מול האתרים הבינלאומיים, התלוננו שם על הרגולציה המקומית, "אשר מחזקת אתרים גלובליים על חשבון אתרים מקומיים, כדוגמת פטור ממע"מ לאתרים בינלאומיים בלבד".

כאן המקום להזכיר, שלצד הניסיון הכושל להקים מערך אינטרנטי תחרותי, קבוצת עזריאלי מרוויחה לא רע מקמעונאים שמאוימים כלכלית על ידי המשלוחים הפטורים ממע"מ.

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר ויו"ר קבוצת בריל, גורס שיש לבטל את ההטבה: "פגשתי ארבעה שרי אוצר", הוא אומר, "כחלון, כץ, ליברמן וסמוטריץ', וכולם אמרו לנו באוזן שהפטור הזה הוא הדבר הכי מטופש ודבילי שיש, אבל אף אחד מהם לא רצה להתעסק אתו, כי כולם פחדו לשלם מחיר פוליטי יקר".

לדברי תורג'מן, "אמרתי לסמוטריץ', אני בא לדון אתך על סיוע למגזר העסקי, אבל תן לי להגיד לך מילה על מקור תקציבי גדול וזמין. לא היה לו מושג כמה כסף לא מגיע לקופת המדינה בגלל הפטור הזה, שלושה מיליארד שקלים בשנה. אמרתי לו, אתה חותם על שוברי הנחה בגובה 17% לאזרחי ישראל, בתנאי שיקנו בחו"ל. זה צ'ק וירטואלי, הנחה תחת התניה חמורה, שמעודדת את הציבור לקנות בחו"ל, במקום כחול לבן. זה נראה לך הגיוני?

"נוצר פה עיוות אינהרנטי. לא הוגן לקפח את הצרכן שמגיע פיסית לחנות לעומת זה שקונה באינטרנט. זה הזמן לעשות את מה שלא נעשה קודם, בגלל מערכות הבחירות התכופות. עכשיו מלחמה, צריך כסף, ואין לנו שום עניין לעודד מקומות עבודה בחו"ל, למסות את שכר העבודה שם, במקום להכניס מיסים לכאן".

אם הייתם מורידים מחירים, הצרכנים היו קונים אצלכם. הסחורה מחו"ל זולה יותר ולא פעם, איכותית יותר מזו בישראל.
"זה הטיעון הכי נפוץ. אם הקניות בחו"ל זולות ב-50% מאלה שבארץ, אז למה צריך לתת פטור ממע"מ? למה צריך להגדיל את ההוזלה ל-67%? בפער הזה ימשיכו לקנות שם גם בלי הפטור. הרשתות הגדולות יכולות להתמודד עם זה, אבל מה עם הרשתות הבינוניות והקטנות?".

אתם רוצים למנוע תחרות.
"זאת תחרות הוגנת? זה כאילו תקנו עגבניות מטורקיה והמדינה תסבסד אותן ב-17%. אפשר לתקן את העוול הנורא שנעשה למגזר העסקי ולבטל את הפטור".

שחר תורג'מן יו''ר התאגדות רשתות המסחר בלשכת המסחר (צילום: עופר חגיוב)
שחר תורג'מן יו''ר התאגדות רשתות המסחר בלשכת המסחר (צילום: עופר חגיוב)

ב"לובי 99" לא קונים את קריאות ה"גוועלד" האלה. במכתב ששלחו בשבוע שעבר לשר האוצר מכתב, בו הם קוראים לו שלא לבטל את הפטור. "דווקא בתקופה זו, שבה יוצר במחיה גואה, וחלק גדול מהציבור נמצא במילואים, מפונה מביתו או איבד את מקור פרנסתו, לא ניתן להמעיט בחשיבותו של הפטור.

"לא רק שהוא מאפשר לרכוש מחו"ל מוצרים בסיסיים במחירים זולים יותר, אלא שהמתח התחרותי שהוא יוצר, גורם לירידה במחירים המופקעים של המוצרים המקבילים בארץ, וכך הפטור מסייע גם לצרכנים שאינם מזמינים מחו"ל. בהקשר זה נציין, כפי שיפורט להלן, שהן רשות התחרות והן מבקר המדינה המליצו בשנה שעברה שיש להעלות את גובה הפטור".

עוד אומרים שם, ש-90% מהחבילות שמגיעות בדואר הן של מוצרי הלבשה והנעלה בסיסיים, ומצטטים דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת שקבע ש"לפטור ממע"מ על יבוא אישי יש תרומה בהפחתת יוקר המחיה לצרכנים במוצרים אלו", ונתונים של הלמ"ס שמצאו שמאז 2016, שנת כניסת הפטור לתוקף, מחירי ההלבשה וההנעלה בישראל ירדו בצורה משמעותית, ואילו מוצרי המזון, תחום שבו יבוא אישי מצומצם מאוד עד בלתי קיים, המחירים עלו בחדות.

האם הממשלה אכן תעשה את הצעד המאוד לא פופולרי ותבטל את הפטור ממע"מ? לא בטוח. למרות שכרגע אנחנו במלחמה, הבחירות תלויות ועומדות באוויר ביום שאחריה. קשה להאמין שסמוטריץ' ונתניהו ירצו להרגיז את ציבור הבוחרים שלהם, או כפי שמכנים אותם הסוחרים, המכורים לקניות ברשת.