הבורסה לני"ע בדקה ומצאה מתאם מעניין למדי בין חלוקת דיבידנד לתשואה שנתית ממוצעת. כמה עשרות חברות (63 ליתר דיוק) חילקו דיבידנד בכל אחת מעשר השנים האחרונות ברציפות, 19 מהן זכו לכינוי "מלכות הדיבידנד" של הבורסה הישראלית. הן זכו לכינוי הזה משום שבכל אחת מעשרים השנים האחרונות לפחות הן חילקו בעקביות דיבידנדים וחלקו עם בעלי המניות שלהן את הרווחים שלהן. גם השאר, שזכו לכינויים כמו "אריסטוקרטיות הדיבידנד" ו"הטוענות לכתר", לא טמנו ידן בצלחת ולא הותירו את הכסף בכיסן, אלא חילקו ממנו למחזיקי המניות.

מה שמפתיע זה שיש קורלציה מדהימה בין מחלקות הדיבידנד למשיאות התשואה הטובה יותר לאורך זמן. מעיון בדוחות לאורך השנים עולה שגם הביצועים הריאליים שלהן טובים יותר בממוצע לאורך זמן. כדי להמחיש זאת הנה נתונים שפירסמה הבורסה לצד רשימת מלכות הדיבידנד שלה. תשואת הדיבידנד הממוצעת של החברות הללו שמחלקות דיבידנד באופן קבוע ורציף הייתה גבוהה משמעותית מהתשואה הממוצעת של מדדי המניות המובילים. והנה ההמחשה באחוזים: התשואה הממוצעת של החברות הללו בעשור האחרון עמדה על כ־350%, גבוה בהרבה מתשואת מדד ת"א-125 שהשיא באותה תקופה כ-56%.

לפני כשנה, אחרי שקיבלה את אישור רשות ני"ע, החלה הבורסה להציע לגופים שונים שמייצרים קרנות סל ומוצרים מחקים להשיק בבלעדיות "מדדים" משלהם על סקטורים שונים. המדדים הללו, שכבר יש מהם כמה פעילים, "מנהלים" לא מעט מיליארדי שקלים שעוקבים אחריהם.
גם ככה הולכת ומתהווה מגמה כלל עולמית בקרב משקיעים לעבור מהשקעה ישירה להשקעה במדדים או לכל הפחות להחזיק בתיק מספר מוצרים מחקים. המדדים הללו הוסיפו לקוחות לבורסה "בדלת האחורית", הגדילו את מלאי המוצרים שקיימים בשוק ונתנו ללקוחות (למשקיעים) אפשרויות בחירה רבות יותר.

כלל ידוע בכלכלה קובע שהתחרות וריבוי המוצרים מרחיבים את השוק. קניבליזציה וצמצום מוצרים מקטינים את השוק והופכים אותו ריכוזי יותר והרבה פחות מעניין ומגוון. כלומר, למדדים ה"בלעדיים" יש תרומה לשוק כולו מעבר לתרומתם ללקוחותיהם של בתי ההשקעות שפיתחו אותם.
ומכאן להצעה שלי שתחבר בין שני חלקי הטור למעלה. אני מציע לבתי השקעות וגופי השקעה לפתח ולייצר מדדים בלעדיים על חברות דיבידנד לפי דירוגים שונים כמו אלה של הבורסה לניירות ערך (מלכות, אריסטוקרטיות וטוענות לכתר) או דירוגים אחרים ומגוונים.

לא. זו לא המצאה שלי ולא רשמתי עליה פטנט. יש כבר קרנות כאלו בוול ‏סטריט. מוצרים מחקים על חברות דיבידנד אינם המצאה חדשה. הם כבר פעילים זמן רב ומשיאים תשואות בהתאם לתשואות שמשיאות מניותיהן של החברות שמחלקות דיבידנד. יתרה מכך, חברות שמדרגות חברות לפי איכות הדיבידנד שהן מחלקות, לפי התדירות, לפי אחוז מהרווח הנקי וכן הלאה.

הנה כמה דוגמאות: Vanguard Dividend Appreciation ETF (VIG) שמשקיע בחברות שמגדילות בעקביות את הדיבידנד שהן משלמות מעבר לעשר שנים ויותר. או iShares Select Dividend ETF (DVY) שמשקיע בחברות שמשלמות דיבידנדים גבוהים. או (SPDR S&P Dividend ETF (SDY שמשקיע בחברות שהגדילו את הדיבידנד שלהן לפחות עשרים שנה רצוף. נראה לי שזו יכולה להיות הזדמנות גם עבור בתי ההשקעה, גם עבור הבורסה ובעיקר עבור המשקיעים.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.