פי'ץ הורידה אתמול את תחזית הדירוג של ישראל מיציבה לשלילית והשאירה את הדירוג עצמו ברמה של A+, בניגוד למודי'ס שהורידה בפברואר את הדירוג של ישראל. האם זה סימן לאופטימיות זהירה? על פניו כן. הרי אנחנו בעיצומה של מלחמה שלא רואים את הסוף שלה באופק, ואין ספק שיש לה השפעות כלכליות משמעותיות על המשק והכלכלה הישראלית.

יחד עם זאת, ישראל עדיין משדרת יציבות ושליטה כלכלית, ולא בזכות התקציב הסקטוריאלי או הבזבזנות של הממשלה, שקיבלה ביקורת חריפה גם ממודי'ס וגם מפיץ'. אלא בעיקר בזכות הציבור הנלחם בחזית וגם בעורף, היציבות שישראל מגלה בכל השנים האחרונות, ענף ההייטק שעדיין התדמית החיובית שלו זורה אופטימיות ותקווה אצל המשקיעים והרבה בזכות המדיניות החזקה והזהירה של בנק ישראל.

מנגד, נגיד בנק ישראל בעצמו אמר השבוע כי חברות דירוג האשראי כבר לא משקפות את המציאות וכי בפועל מצבנו עגום אף יותר. זאת מאחר שגיוס האשראי של ישראל בימים אלו הפך לקשה יותר, ובפועל ישראל משלמת ריבית בהתאם לדירוג אשראי BBB שהוא רע מאוד ביחס לדירוג החיובי שפירסמו חברות דירוג האשראי הגדולות, שנע עדיין ברמות ה A (S&P בדירוג AA-, מודי'ס בדירוג A2 , ופיץ בדירוג A+).

 אופיר אנג'ל (צילום: אלון סויגי)
אופיר אנג'ל (צילום: אלון סויגי)

כל הסוכנויות מצביעות על הגירעון ההולך וגדל של ישראל, על הירידה ביחס חוב תוצר והירידה בהכנסות ממסים כעל פקטורים קריטיים בהשפעה לטווח הארוך על דירוג האשראי. ויחד עם ההשפעה השלילית של היעדר משקיעים זרים וירידה בפעילות העסקית בישראל כעל הגורמים המיידיים המשפיעים על כלל הציבור ומשקי הבית.

וכמו שנגיד בנק ישראל משקף לנו את המציאות, יש להניח שכל אזרח בישראל חווה על בשרו את המיתון והמצוקה שסובבת אותנו בעקבות המלחמה. ואם לא הרגשנו זאת אישית, הרי שאנחנו מכירים חברים, משפחה ולקוחות שהמשבר הכלכלי מכביד ומשפיע עליהם כבר היום בחיי היום יום.

הכותב הוא יו"ר פירמת הייעוץ AUREN ישראל. סייע בהכנת הכתבה: מתן וסרמן