מחירי הנפט בעולם ממשיכים לצלול ומחירה של חבית מסוג ברנט ירד אתמול ל־27 דולר. בעקבות כך, צפוי מינהל הדלק לעדכן בסוף השבוע הבא את מחיר הבנזין למכונית, שיירד על פי הערכות ב־2.5% (כ־15 אג' לליטר).
 
נזכיר כי מחירו של ליטר בנזין (בשירות עצמי) עומד כיום על 5.78 שקל לליטר, וההפחתה הצפויה תציב את המחיר על 5.63 שקל לליטר. מכיוון שמרכיב הבלו והמע"מ שבנוסחת המחיר יישאר ללא שינוי (3.87 שקל לליטר), חלקם של המסים במחיר הבנזין צפוי להתקרב ל־70% ממחירו.
 
במילים אחרות, שיעור גביית מס הבלו והמע"מ על הבנזין יהפוך לאחר הגבוהים בעולם. על פי הערכות, גביית מס הבלו והמע"מ מכניסה מדי שנה לאוצר המדינה כ־18.5 מיליארד שקל. מדובר באחד המסים הנוחים והיעילים ביותר לגבייה.
 

בנוגע לנפט עצמו, האנליסטים כבר ממעטים להתנבא על מגמת המחירים העתידית. נזכיר כי בתי השקעות הגדולים בעולם, כמו מורגן סטנלי, לא שללו את האפשרות שהמחיר יצנח ל־20 דולר לחבית.
 
אלדד תמיר, הבעלים של בית ההשקעות תמיר פישמן, אמר אתמול: "מחיר הנפט ממשיך לעבר התהום בנפילה חופשית. קשה לדעת היכן זה ייעצר ומתי. מה שהתחיל כניסיון סעודי לפגוע ביצרניות הנפט האמריקאיות, הפך לקרב פוליטי מול איראן".
 
לדבריו, "מדובר בהיסטריה חסרת כל היגיון כלכלי. בטווח הארוך, ההשקעה באנרגיה במחירים האלו היא עסקה מעולה. יצרניות הנפט לא ימשיכו לגרור גירעונות ענקיים לאורך זמן, והביקוש העולמי ממשיך לגדול. המאבק בין הענקים דומה כרגע לזירת אגרוף בסיבוב המאה: כולם מדממים, עייפים וסובלים. לטעמי, אנחנו קרובים יותר להכרעה או לוויתור".
 
למרות התיאור הצבעוני של תמיר, נזכיר כי לפני כחודש בלבד, כשמחיר הנפט נע סביב 35 דולר לחבית, העריכו בבית ההשקעות שמחירו יגיע עד סוף השנה לכ־60 דולר לחבית. בפועל הם נתנו המלצת קנייה, אלא שמחירו התדרדר בחודש האחרון עד שהגיע לרמתו הנוכחי.
 
בשוק ההון ממליצים לחברות עתירות הוצאות אנרגיה, כמו אל־על וישראייר, לנצל את רמת המחירים הנוכחית על מנת להצטייד במלאי דלק, או לחלופין לבצע עסקאות פורוורד המבטיחות את רמת המחירים הנוכחית. גם בבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד יגדילו את המלאי ברמת המחירים הנוכחית.
 
ואילו הבורסה המשיכה אתמול במגמת ירידות המחירים. בשווקים הבינלאומיים רואים בירידת מחירי הנפט בעיה שעלולה להוביל לסגירה של תעשיות אנרגיה שלמות בארה"ב ולפיטורי מאות אלפי עובדים, מה שישפיע לרעה לאורך זמן גם על המגזר הפיננסי.