אנשים משקיעים בגינות בתקופת הסגר/ אביחי אבנר

"אחי רוני ואני הקמנו ב־2007 את המשתלה בכניסה לגן הבוטני בגבעת רם בירושלים. זו משתלה ענקית, שמספקת את סל המוצרים המקסימלי - מערכות השקייה, צמחי פנים וחוץ, מסלעות ותערובות. אנו עובדים עם כ־200 גננים, עם מוסדות גדולים כמו עיריית ירושלים, הכנסת ובנק ישראל, ועם לקוחות פרטיים. ערב הגעת הקורונה היינו עם כ־30 עובדים, אך כשהגיע הסגר הראשון הוצאתי את כולם לחל"ת ונשארתי עם שני עובדים בלבד, כי לא ידענו מה עומד לקרות.

"תוך כדי תנועה התברר שבגלל הישיבה הממושכת בבתים, הצורך של אנשים בצמחייה ובטיפוח הגינה שלהם הולך וגדל וגם יש להם המון זמן פנוי. אז התחלנו להחזיר את האנשים לעבודה במשלוחים. זה לא היה פשוט, כי אי אפשר לעשות קטלוג של צמחים ולהציג אותו באתר. הצמחייה היא בדרך כלל עונתית, ויש תנועה של צמחים חדשים. עבדנו עם אנשי המכירות מול הלקוחות בשיחות וידיאו, וככה בנינו משלוח אחר משלוח. הפעלנו ארבע מוניות ושני רכבים שהגיעו עד אליהם".

"בהפסקה שבין הסגר הראשון לשני הרגשנו עלייה משמעותית במכירות, בין היתר מפני שהרבה אנשים התחילו לגדל צמחי תבלין וירקות. זה גרם לירידה ברכישות אצלנו מצד גננים, כי הרבה אנשים החלו לטפל בגינות שלהם בעצמם. בתקופה ההיא מכרנו יותר מערכות השקייה ללקוחות פרטיים מאי פעם בעבר. כעת, בסגר השני, יש פחות הזמנות. הלקוחות אומרים 'נגיע ברגע שתפתחו, כי אנחנו רוצים לראות את הצמחים בעיניים'. אז אנחנו ממשיכים עם פרויקטים גדולים של גינון, בין השאר עם רשת מלונות גדולה בים המלח, וממשיכים לחפש איך להמציא שוב את עצמנו עם דברים חדשים ומעניינים".

הכותב הוא הבעלים של משתלת "קוקטייל הצמחים בע"מ".

יהודה בורלא 1, הכניסה לגן הבוטני, ירושלים. טל': 052־2535964


הלקוחות הפרטיים החליפו את החברות/ אוריה אחיטוב

"בשנת 2016 הקמתי את 'שוקראן', שהיא חנות אינטרנטית למשלוח פירות, ירקות ופיצוחים באיכות גבוהה, שיושבת בשוק מחנה יהודה. את רוב הסחורה אני קונה בעצמי בשוק הסיטונאי, וכאן במחסנים אנחנו ממיינים ואורזים אותה למשלוחים ללקוחות. עד שהגיעה הקורונה מרבית הלקוחות היו עובדים במשרדים ובחברות הייטק, שקיבלו פירות טריים כמו נקטרינה ואפרסק ליד המכונה של האספרסו, והשאר לקוחות פרטיים. הייתי מקבל הזמנות ויוצא לסיבוב משלוחי בוקר במשרדים ובחברות, ולסיבוב שני בשעות הצהריים לבתים פרטיים.

"כשהתחיל הסגר הראשון, כל הלקוחות מהמשרדים נשלחו לעבוד בבית ונעלמו תוך יום. מזל שנהיה לי עומס עבודה מהלקוחות הפרטיים שהסתגרו בבתים, כי זה כיסה את הירידה בהכנסות. היה לי יתרון על רשתות השיווק הגדולות שמחזיקות אתרי אינטרנט למשלוחים – בעוד הן, בגלל העומס, יכלו להתחייב על משלוח בעוד שבועיים־שלושה, אני יכולתי לספק סחורה טרייה ואיכותית מהיום למחר. בגלל העומס אפילו גייסתי תוך שבוע עוד שלושה עובדים, כי עבודה עם לקוחות פרטיים היא יותר קשה ומורכבת.

"כרגע בסגר השני יש עבודה והזמנות, אבל לא כמו בסגר הראשון. לדעתי, זה בגלל שבראשון אנשים פחדו מהנגיף ולא יצאו מהבית, ועכשיו הם פוחדים רק מהקנסות. אם פעם אנשים ניסו לחסוך לעצמם את היציאה לקניות בסופרים, היום זו בשבילם הזדמנות לצאת קצת מהבית ולהתאוורר. כשהקמתי את העסק, הרעיון המקורי היה להגיע ללקוחות פרטיים, אבל לא היה לי זמן להתעסק עם כל השיווק והפרסום. עכשיו, עם הקורונה, חזרתי לתוכנית המקורית, ואני מעלה בשבוע הבא אתר משודרג שיתמקד במשלוחים לבתים, כי הרי אף אחד לא יודע מתי המשרדים והחברות יחזרו לעבוד".

הכותב הוא הבעלים של "שוקראן – עושים שוק בבית", ירושלים.

אתר: shukrun.co.il  טלפון: 054-5258144

 להרחיב ולגוון את סל המוצרים/ עומר חרמוני

שני בעלי העסקים מציגים חוסן ויכולת הסתגלות מרשימים. הם הגיבו נכון ומהר לשינויים התפעוליים ולשינויים בדרישות הלקוחות, ויש להסיר בפניהם את הכובע. שניהם גם מציינים שאופי הפעילות בסגר השני שונה מאשר בסגר הראשון, ושהביקוש למוצריהם נמוך יותר כעת. להערכתי, הדבר נובע לא רק מכך שכעת הלקוחות חוששים פחות מהידבקות בנגיף ויותר מהקנסות, אלא גם מחשש כלכלי – שפשוט לא יהיה מאיפה לשלם אם הכלכלה לא תתאושש. לכן הייתי ממליץ לבעלי המשתלה להדגיש יותר את אמצעי גידול הירקות במרפסת כמענה בריאותי וחסכוני יותר. לבעלים של עסק משלוחי הירקות, הפירות והפיצוחים הייתי ממליץ להמשיך ולמנף את השירות המהיר והיעיל שלו ללקוחות שבסביבתו המיידית על ידי הרחבת וגיוון סל המוצרים – חמוצים, מאפים וממתקים למשל. זה יאפשר יותר מכירה לכל לקוח, ואולי גם ירחיב לו את מעגל הלקוחות.

הכותב הוא יועץ עסקי

להגיב ולהשתנות עם המציאות החדשה/ רחל עבדוש

העסקים שמצליחים לצלוח את התקופה הזו הם אלה שיודעים להגיב מהר ולהשתנות יחד עם המציאות החדשה. עליהם לחשוב יצירתית ולראות כיצד ניתן להתייעל ולצמצם עלויות מצד אחד, ולהגיע לקהלי יעד חדשים מצד שני. חלק מהפתרונות האפשריים הם שינוי יעוד של העסק, הכנסת מוצרים מותאמים לתקופה, מעבר למכירה אונליין והפעלת מערך שליחויות. אתגר נוסף שחשוב לתת את הדעת עליו בעת הזו הוא הצורך ב"חמצן תזרימי", שאותו ניתן להשיג על ידי שילוב בין צמצום ההוצאות השוטפות של העסק, ניסיון להגיע לפריסת חובות מול ספקים, דחיית החזרי הלוואות, הזמנת סחורות או חומרי גלם באופן מדוד והזרמת מזומנים לעסק - אם על ידי הון עצמי ואם במימון בנקאי מותאם לתקופה זו, כמו הלוואות מדינה או פתרונות מימון נוספים שהבנקאים העסקיים שלנו יודעים להתאים לעסקים.

הכותבת היא מנהלת סניף רמות אשכול בבנק הפועלים

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

בכפוף לתנאי הבנק, אי־עמידה בפירעון הלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.