על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

ז'אן מצארווה
משקיע זמן ויצירתיות בשיווק דיגיטלי
"העסק המשפחתי שלנו 'צעצועי יפית' הוקם לפני 36 שנה ביפו, ולפני עשר שנים, בעקבות פטירתו של אבי עבדאללה, לקחתי את העניינים לידיים. אנו משווקים צעצועים, מתנות ומשחקים, כשבשלב מסוים גם נכנסתי חזק לתחום של עיצוב וקישוט בבלונים לאירועים, שהתפתח לחלק משמעותי בחנות. חוץ מזה, מדי נובמבר־דצמבר אנו מרוקנים את המדפים ומכינים אותם למוצרים של חג המולד וראש השנה החדשה. אנחנו מוכרים עצי חג מולד, תחפושות, קישוטים, חליפות של סנטה קלאוס, פסלונים של קדושים ועוד. את הירידה במחזור הרגשנו כבר בפורים, כשבן לילה הפסקנו להיות חנות פעילה והומת לקוחות. הוצאתי לחל"ת את העובדים ונשארתי עם אחי מוחסן, שהוא יד ימיני.

"בסגר הראשון הגענו למסקנה שחייבים להתחיל במשלוחים לבתים, לראשונה בתולדותינו. את הפרסומים אנו עושים דרך הרשתות החברתיות, במיוחד אינסטגרם ופייסבוק. אני משקיע בזה זמן ויצירתיות, מעלה סטורים ולייבים וגם מוודא עם הלקוחות שהמשלוחים הגיעו לשביעות רצונם. זה עוזר לנו לעבור את החודשים האלה. בתקופת הסגר אנשים גם הזמינו המון משחקים חברתיים ומשחקי קופסה כמו רמי קוביות ומונופול. חשוב לציין שהפאזלים, שהיו מוצר די זניח, חזרו בגדול עם מכירות יוצאות דופן בהיקפיהן.

"הפגיעה החזקה ביותר היא בחלק של עיצוב בלונים. בעבר נהגתי לנסוע שש־שבע פעמים בשנה לחו"ל לתחרויות וכנסים של חברות גדולות בתחום שהעניקו לנו חסויות. רק לפני שנתיים, למשל, נכנסנו לספר השיאים של גינס בסינגפור, כשהקמנו את התחפושת מבלונים הכי גדולה בעולם, בגובה 4 מטר. מאז שסגרו את הגבולות הכל התבטל, כולל אירועים מרכזיים במילאנו ובמוסקבה. עם זאת, גם השנה נקשט את רחוב יפת בבלונים ובאלמנטים של חג מולד, מתוך תקווה שנחזור כולנו מהר לשגרה".

הכותב הוא הבעלים והמנהל של "צעצועי יפית" ו"ז'אן בלונים". רחוב יפת 168, יפו. טל': 0548105506

ג'וני חדד
הלקוחות הפרטיים עוזרים לנו לשרוד
"עבדתי בסניפים של רשת 'וויין אנד מור ג'ורג' חינאווי" במשך 30 שנה, עד שלפני שש שנים רכשתי את הזכיינות על הסניף בבן יהודה בתל אביב. אנחנו מתמחים ביין ומחזיקים מותגים מהטובים ביותר בארץ ובעולם. יש לנו גם מחלקת אלכוהול לתפארת, עם סוגים ייחודיים של וויסקי, קוניאק, טקילות, וודקה, ג'ין ועוד, ואנו משווקים את הציוד הנלווה, כולל מקררי יין, כוסות, פותחנים ושייקרים. אנו גם מוכרים נתחי בשר מעולים בוואקום, ממתקים יוקרתיים ושוקולד בלגי. עד הקורונה העסק עבד יפה, אבל כבר לפני פורים התחילו ביטולי מסיבות ואירועים והרגשנו ירידה בהזמנות, בעיקר מצד חברות ומוסדות.

"אנחנו ארבעה עובדים בסניף, ולאורך כל הסגרים לא הוצאתי אף אחד לחל"ת וגם לא קיצצתי בשעות העבודה. הרגשנו את הפגיעה החזקה בהכנסות בחגים לאורך שני הסגרים הראשונים, למרבה המזל, אנחנו נחשבים לעסק חיוני בתחום המזון, אז העבודה היומיומית, בעיקר מול לקוחות פרטיים, עזרה לנו לשרוד. בתקופה הזו הרחבתי משמעותית את הפרסומים ברשתות החברתיות, וגם את המשלוחים בחינם ללקוחות בסביבתנו. את קהל הלקוחות אני בונה ומתחזק במשך שנים, והודות למכירות הטלפוניות מולם אנחנו מצליחים לשמור על הקיים.

"כמו כולם, גם אני מרגיש שהציבור חושב פעמיים לפני כל קנייה וכבר לא מוציא את סכומי הכסף כמו לפני המשבר. אנחנו למשל מכרנו השנה כמות נמוכה יותר של אריזות שי לחגים. רק לאחרונה התבטלה מכירה של 500 אריזות שי מחברה שעובדת איתנו שנים. גם בחנוכה השנה, למרות שהרבה אנשים לא יצאו לחו"ל ונשארו בארץ, הרגשנו את הירידה במכירות. זה טבעי, כי אנשים לא יודעים מה צופן העתיד ושומרים על השקל קרוב אליהם".

הכותב הוא בעל זיכיון של רשת "וויין אנד מור חינאווי ג'ורג'". סניף בן יהודה 208, תל אביב. טל': 0547604166

ויין אנד מור (צילום: באדיבות המצולם)
ויין אנד מור (צילום: באדיבות המצולם)

עומר חרמוני
תחליף לשוקי חג המולד בחו"ל
ההנחיות למניעת התפשטות הקורונה מגבילות את מספר השוהים במקומות סגורים. מצד שני, ברחובות יפו ובשוק הפשפשים ניתן לשוטט באוויר הפתוח. ישראלים רבים פוקדים בעונה זו את האטרקציות הנוצריות בנצרת, חיפה ויפו. בהיעדר תיירות חוץ, אני ממליץ לבעלים של חנות הצעצועים והבלונים לפנות לישראלים שלא יזכו השנה ליהנות משוקי חג המולד בחו"ל, ולהזמין אותם ליהנות מהאווירה ביפו.

חשוב לעצב תצוגה חגיגית ואטרקטיבית של פריטי חג מולד ופריטים נוספים על המדרכה מחוץ לחנות עצמה, שעשויה לגרום לאנשים לעצור ולקנות על המקום או לזכור את המקום ולחזור אליו במועד מאוחר יותר. הזכיין של רשת חנויות היין בתל אביב צריך לזכור שאף על פי שהחנות נהנית ממעמדה כעסק חיוני בתחום המזון, היא אינה מרכול, והמבקרים בה אינם באים עם רשימת קניות של לחם אחיד ושני לבן.

הם באים לבלות, כך שהשיטוט בחנות כזו משול לקפיצה קטנה לדיוטי פרי. לכן, הצעת טעימות ומבצעים משתנים כל שבוע יוודאו שהלקוחות יחזרו ויוציאו במקום את התקציב שחסכו מביטול הנסיעה לחו"ל.

הכותב הוא יועץ עסקי

עומר חרמוני (צילום: באדיבות המצולם)
עומר חרמוני (צילום: באדיבות המצולם)

אורן שמואל
ניהול תזרים מזומנים מוקפד ויומי
משבר הקורונה גרם לשינוי משמעותי בהרגלי הצריכה ובכוח הקנייה של הצרכנים. באבחת חרב נאלצו העסקים השונים להתמודד ולמצוא פתרונות מותאמים למציאות החדשה שנוצרה. הפגיעה חייבה את העסקים לשינויים מהירים בתחומי התפעול, השיווק והמכירה. המענה הראשון לאתגרים שנוצרו היה פיתוח של יכולות מכירה דיגיטליות. מכיוון שהרכישות מבוצעות ברובן באינטרנט, בלי לפגוש את הצרכן הסופי באופן פרונטלי, החלטות הקנייה של הלקוחות מתבססות בעיקר על משובים ועל חוות דעת ברשת על בית העסק ועל יכולתו להעניק מענה זמין ויעיל. במקביל, יש להקדיש זמן לתכנון פיננסי נכון, שיאפשר לממש את כל השינויים הנדרשים.

מדובר בניהול תזרים מזומנים יומיומי מוקפד, בתכנון מסגרות אשראי ופתרונות מימון מתאימים, בהתאמת תשלומים ובהתחייבויות העסק (לספקים/בנקים) בהתאם לעודף התזרימי החדש של החברה. מומלץ גם לעשות שימוש נכון בכלים המיוחדים שניתנו על ידי המדינה להתמודדות עם המשבר: קרן בערבות מדינה, דחיית תשלומים, מענקים וכדומה. והכי חשוב – אל תיצמדו להרגלים ישנים ותנסו להתאים בכל יום את פעילות החברה או בית העסק למציאות המשתנה במשק.

הכותב הוא מנהל סניף יפו בבנק הפועלים

אורן שמואל (צילום: באדיבות המצולם)
אורן שמואל (צילום: באדיבות המצולם)