הכתבה נכתבה בשיתוף הדוקטורנט אלי חני

ישראל תוססת. עליית המחירים והריבית, הרפורמה המשפטית, משבר ההייטק, נסיגת המשקיעים והפילוג בעם, לכולם יש השפעה כזו או אחרת על המשק בישראל, מה שמעמיד את בעלי העסקים בפני אי וודאות. אולם, למרות התמונה המדאיגה שמצטיירת לנגד עינינו, הדוקטורנט אלי חני מרגיע ופורס את 4 הצעדים שיעזרו לכל בעל עסק להיערך למצב המשק במדינה, להתנהל בתוך אי הוודאות, ואף להוביל  את העסק שלהם לצמיחה עסקית.

קשה מאוד לתפוס את אלי חני לשיחה בחודשים האחרונים. בין הרצאות או פגישות עם בעלי עסקים שהוא מלווה ורגע לפני קבלת תואר הדוקטורנט בכלכלה ועסקים, הוא מוצא שעה פנויה כדי לתת כמה טיפים לבעלי העסקים שחוששים בתקופה האחרונה מפני המצב במשק.

לדברי אלי, הדאגה של בעלי העסקים מוצדקת, אך מי שישכיל להתנהל בצורה חכמה, יוכל למנף את המצב  ולהוביל את העסק לצמיחה. "לא מדובר בהישרדות", הוא מדגיש, "אלא בצמיחה עסקית, כלומר, הגדלת מאגר הלקוחות והמחזור העסקי".  

אלי, צייר לי תמונה כוללת של המצב במשק. מול מה אנחנו מתמודדים? 
אלי: "נכון להיום, אנו חווים מספר מגמות ומצבים בחזיתות שונות, שמשפיעות יחד על המצב במשק. תחילה, יש את עליית הריבית, שפגעה בעיקר במי שלקחו הלוואות ומשכנתאות. יחד עם עליית המחירים גורמת לכוח הקנייה של הצרכנים להיפגע, כי אם המשכורת של משק בית ממוצע הספיקה לסל מוצרים מסוים, כעת, אותו משק בית יכול לרכוש פחות.  שנית, יש את משבר ההייטק. ריבוי המפוטרים הביא לכך שקהל צרכנים גדול וחזק איבד מכוח הקנייה שלו. השילוב של הדברים הללו פוגע פגיעה אקוטית בצרכנים ובעסקים במקביל, כי מצד אחד  כוח הקנייה של הצרכנים נחלש, ומצד שני, ההכנסות של העסקים ירדו כתוצאה מכך. 

"בנוסף, אנו עדים לנסיגה של משקיעים מישראל, מה שעלול להשפיע בצורה משמעותית בעיקר על  חברות שניזונו מתזרים מזומנים של משקיעים דרך הבורסה, הבנקים והשקעות ישירות. רבות מהן מחפשות פתרונות ואלטרנטיבות כמו פיטורי עובדים, קיצוצים, הפחתה בתגמולים ובבונוסים לעובדים וכדומה. כתוצאה מכך, אנו עדים לשחיקה בתגמול לעבודה ובשכר.

"לבסוף, אי אפשר להתעלם מכך, שכל הפגנה פוגעת בבעלי העסקים, שכן אנשים משקיעים את זמנם במחאות – הפגנות המוניות, חסימת כבישים ועוד - זה מותיר לא מעט עסקים ריקים מאדם ומשבש את הפעילות במשק בדרכים רבות. פרט לכך, ריבוי הדעות והפילוג בעם משפיע אף הוא על עסקים, במיוחד אלו שתופסים עמדה על המפה הפוליטית או החברתית.

"בשקלול כל המרכיבים הללו, אין זה מפתיע שיש אי וודאות במשק, מצב שעלול להחריף בהמשך, וזאת מבלי שהזכרנו את המצב הבטחוני הנפיץ".

נשמע מדאיג למדי. אבל אלי משוכנע שניתן לנווט בזירה הזו עסקים להצלחה, בתנאי שלא מזדהים עם שום עמדה פוליטית. לדבריו, הזדהות פוליטית יוצרת אנטגוניזם בקרב לקוחות מהצד השני של המפה הפוליטית, מצב שמערב הרבה מאוד אמוציות, ועבור עסק שתלוי בקהלים ספציפיים, זה עלול להיות מסוכן.

איך נמנעים מזה?
אלי מפרט 4 מוקדים שחשוב להתמקד בהם: "המוקד הראשון הוא הזדהות עם קהל הלקוחות. זה אומר, שבעל עסק צריך להבין את הקושי של הצרכן, ולכן צריך להציע לו ערך גבוה יותר בעבור כספו. אלו יכולים  להיות מבצעים לפני החג, צבירת נקודות לרכישה חוזרת, הטבות ברכישה מעל סכום מסוים וכדומה. המטרה של בעל העסק היא למשוך את הלקוח מתוך הזדהות והבנה של השיקולים שלו, ולא מתוך הרצון לפתות אותו. כשהמסרים האלו עוברים ללקוח בכל צעד שיווקי או הצעה עסקית, קל יותר למשוך לקוחות חדשים, קל וחומר לשמר לקוחות קיימים".

אלי מפרט מהלכים נוספים שאפשר ליזום מתוך הזדהות עם הלקוח, ביניהם פריסת תשלומים נוחה, הטבות מיוחדות לקהלים ספציפיים, כמו חיילים, נכים ובעלי מוגבלויות, אוטיסטים, חד הוריים וכדומה, ומשלוחים מיוחדים שמביאים את המוצר עד ללקוח, כשזה מתאפשר.

אלי: "המוקד השני שחשוב להתמקד בו הוא התייעלות בכל תהליכי העבודה. זה מתחיל בהתאמת תוכנית העבודה לרוח התקופה וכולל ניהול רכש נכון, צמצום רכישות שאין בהן צורך, בקרה על תפוקות העובדים, ביצוע התאמות בתהליכי ייצור ותפעול, ניהול יעיל של משימות ועוד. אלו פעולות שחייבות להיעשות באופן שוטף, אך בתקופות של אי וודאות, לא ניתן להקל בהן ראש או להתעלם מהן.

"המוקד השלישי הוא שימור העובדים. חשוב להבין, שהשחיקה בשכר ובתגמול גורמים לכל עובד לחפש תמיד אלטרנטיבות, הרי גם הם צרכנים בסופו של דבר וגם הם מנהלים משק בית, וכדי להבטיח שעובדים איכותיים יישארו בארגון ויהיו מעורבים, צריך להגדיר יעדים שבועיים, קצרי מועד וליצור תגמולים ללא תקרת שכר, כך ששני הצדדים ירוויחו מכך – המעסיקים והעובדים כאחד, אחרת, נטישת עובדים או חוסר מוטיבציה ומעורבות יובילו להפסד כל המשאבים שהושקעו בגיוס והכשרת העובדים הללו". 

אלי מדגיש, שבעל עסק צריך להפגין אמפתיה ולהיות אכפתי. להראות התעניינות בעובדים ולזכור ששביעות רצון הלקוח תלויה בעובדי הארגון, גם אלו שניצבים בקו השני והשלישי ותומכים בעובדים שניצבים בקו הראשון, שכן הם תומכים זה בזה. לשם כך כל בעל עסק חייב להקצות משאבים, כלים וידע לצד תמיכה, גיבוי, איתור בעיות ונקודות חולשה ופתירתן כך שהעובדים יוכלו לעמוד ביעדים שהוגדרו להם.

אלי: "לבסוף, המוקד הרביעי נוגע לנושא הפיננסים וההוצאות המשתנות של העסק, ולפיו חשוב להתנהל בחכמה. משמעות הדבר היא להימנע ככל שניתן מהשקעות לא הכרחיות, לנסות ולחסוך כ-10% מהמחזור ולשמור שקל לבן ליום שחור". 

כדוגמא לאחת מבין מגוון הדרכים שבאמצעותן אלי מציע לייעל את ההתנהלות הפיננסית ולשלוט בכסף היא לייעד פיקדון יומי בחשבון הבנק, אליו מעבירים את כל המע"מ. כך מחריגים את המע"מ מהתזרים, ואחרי שמזדכים על חלק ממנו משאירים את היתרה לחיסכון נוסף.

לסיום, אלי מציין, שבעתות של אי וודאות גם הצרכנים וגם בעלי העסקים נוטים לקבל החלטות אימפולסיביות מתוך מקום רגשי. הצעתו היא לקחת צעד אחורה, לבחון את הדברים ממקום רציונלי, ולמנף את המקום שממנו הלקוח פועל לטובת העסק. זה מחזיר אותנו להזדהות עם הלקוח, שהיא לדבריו המפתח למשיכת לקוחות חדשים ושימור הלקוחות הקיימים.

אלי חני (43) הוא יועץ עסקי ומלווה חברות ועסקים להצלחה עסקית. לאחר שהקים וניהל בעצמו חברת סטארט-אפ וחברה גדולה, הוא פיתח את המודל להצלחה עסקית במסגרת מחקר הדוקטורט שלו בכלכלה ועסקים שמיושם בהצלחה במגוון רחב של עסקים בארץ ובעולם. במסגרת פעילותו, אלי מרצה בארגונים ובפורומים שונים לעסקים, הרצאות שזוכות לביקוש רב ונערכות בתפוסה מלאה.

לאור הצלחת ההרצאות ובשל הביקוש, אלי חני פותח וובינר מיוחד לבעלי עסקים, שרוצים להיערך למצב המשק ולהתנהל בחכמה בעתות של אי וודאות. זו הזדמנות חד-פעמית לכל מי שרצה ונבצר ממנו להגיע, וכן לכל מי ששואף להוביל את העסק שלו להצלחה עסקית. הוובינר ייערך בתאריך 19.4 בשעה 20:30. להרשמה לחצו כאן

לדף הפייסבוק העסקי של אלי חני

הכתבה נכתבה בשיתוף הדוקטורנט אלי חני