אחת מהשפעות מלחמת "חרבות ברזל" הוא המשבר בנדל"ן בשל המחסור בפועלים, עקב התלות בענף בעובדים פלסטינים. שיטת בנייה מתקדמת בשם ICF נותנת מענה שמאפשר פתרון למחסור שנוצר בשל מניעת כניסה של עובדים מרצועת עזה ושטחי הגדה המערבית. זאת, בין היתר בשל היותה שיטה קלה- כמו בנייה באמצעות "קוביות לגו"- אותה יכול ליישם כל נער בהסברה קלה.

בנוסף למצוקת הפועלים, יש מצוקת זמן בבינוי ושיקום העוטף- 1500 מבנים תוך חמישה חודשים לפי מנהלת תקומה- כדי לאפשר למפונים חזרה מהירה ככל הניתן למבני קבע. מנהלת תקומה, העוסקת בשיקום העוטף, החלה בחיפוש אחר חברות קבלניות שיעסקו בבינוי ושיקום העוטף, כשהדרישה היא עמידה בתנאי של בנייה מהירה, לפחות 50 מבנים בחודש. זאת כדי לענות על המצב הבלתי נסבל של אלפי המפונים מהקיבוצים והיישובים בסביבה, שחיים כפליטים במתקני הארחה שונים ברחבי ישראל, ולמצוא עבורם מבני קבע שישמשו אותם בהקדם.

אחד הנענים לאתגר הוא יותם בר חמא, הבעלים של חברת אייקונקס, שהביא לישראל באמצע שנות ה-90 את שיטת הבנייה  ICF, המקצרת ב-40% את זמן הבנייה לעומת השיטה הקונבנציונלית, מאפשרת חיסכון בפועלים ומאידך מבטיחה מבנים עמידים וחזקים במיוחד.

שיטת הבנייה ICF שמקורה בקנדה, מבוססת יציקת בטון מזויין לתוך תבניות קטנות דמויות בלוקים מקלקר (פוליסטירן) מחוזקים בשדרות פלסטיק קשיח (פוליפרופילן). מצד אחד תבניות הבניין קלות ונוחות ומאפשרות בנייה מהירה, קלה (כמו לגו) ונקייה. מאידך יציקת הבטון הופכת את המבנה לחזק ומבודד במיוחד.

בר חמא פנה השבוע ליו"ר מנהלת תקומה, משה אדרי, כדי לקדם בינוי בשיטת ICF במסגרת שיקום העוטף. "מעבר לכך ששיטה זאת חזקה ומבודדת יותר מכל שיטות הבנייה הקונבנציונליות, הבנייה בשיטת ה ICF מהירה ופשוטה יותר, עם פחות פועלים מאשר השיטה הרגילה. מכל הסיבות האלה מדובר בשיטת הבנייה המומלצת והמועדפת לשיקום העוטף", בר חמא כותב בפנייה.

בר חמא מוסיף בפנייה ליו"ר מנהלת תקומה כי "היתרון העיקרי בשיטת ICF מבית אייקונקס הנו יתרון הביצוע. לאחר שלומדים את השיטה, היא מהירה ונוחה יותר מכל שיטת בנייה אחרת. התבניות בעלות משקל קל, נוחות להרמה ושינוע ידניים. הן מדויקות ומשתלבות האחת באחרת בנוחות ובדיוק. יתרון משמעותי נוסף כאמור הוא חיסכון בזמן הבנייה. באייקונקס בונים מעטפת של קומה אחת של בית בשלושה ימים, כולל הרכבת התבניות, הנחת זיון הברזל ויציקת הבטון. בבנייה מסורתית בבלוקים שלושה ימים זה הזמן שלוקח להכין ולצקת עמודים, ועוד ארבעה ימים לבנות את הקיר עצמו, כאשר משתמשים בבלוק תעלה. אם יוצקים חגורות בטון, זמן הבנייה הנו חמישה ימים. סה"כ בין שבעה לשמונה ימי עבודה לבנות מעטפת של קומה אחת בבנייה מסורתית רגילה".

יתרון נוסף של בנייה בשיטה המתקדמת הוא עמידות בפני פגיעת טילים בירי תלול מסלול. קיר יצוק מבטון, עמיד בפני ירי לסוגיו אלפי מונים לעומת קיר בלוקים.