הכירו את Palantir (פלנטיר), החברה הכי גדולה שסביר שלא שמעתם עליה ושכבר משפיעה על חייכם. במהלך חודש יולי האחרון השלימה החברה גיוס של חצי מיליארד דולר, לפי שווי של 20 מיליארד דולר – הרביעית בשווייה בעמק הסיליקון.
החברה הוקמה בשנת 2004 על ידי יוצאי חברת התשלומים פייפל בהובלת פיטר טיל, שהיה ממקימי פייפל ומהמשקיעים הראשונים בפייסבוק. הרעיון היה לייצר כלי בעל אינטליגנציה מלאכותית שמסוגל לזהות ולאתר התנהגויות שונות ברשת ולהפוך אותן לתובנות או פעולות באופן אוטומטי. התוכנה יודעת לסרוק מאגרי נתונים כמו רכישות כרטיסי טיסה, העברות בנקאיות, השכרת רכב, סרטוני מצלמות אבטחה, רישומי שיחות טלפון, אימייל ועוד רבים, ולחבר אותם לפרופיל או לסיפור שיכול להעיד על איום ביטחוני או כלכלי כלשהו, והכל באמצעות כלים גרפיים, המקלים על המשתמש להסיק מסקנות מהמידע שנאסף.
 
שניים מהיועצים המוכרים של החברה הם קונדוליסה רייס וג'ורג' טנט, שני שרי הגנה לשעבר בממשל האמריקאי. הסופר מארק בוודן כותב בספרו 

The Finish על אודות איתורו והריגתו של בן לאדן, כי פלנטיר היא הגורם המרכזי שהביא למציאתו של מנהיג אל־קאעידה. אדם נוסף שהמערכת של פלנטיר הצליחה להפיל הוא ברני מיידוף, מנהל ההשקעות שהיה אחראי להונאה בגובה מיליארדי דולרים. בין לקוחות החברה נמצאים כמעט כל גופי הביטחון האמריקאיים: CIA ,FBI, הצבא, משרד ההגנה, חיל האוויר, משטרות מקומיות, גופים פיננסיים ואחרים. למעשה מ־2005 עד 2008 היה ה־CIA הלקוח היחיד של החברה והמשקיע הגדול הראשון בה, שעזר לפתח ולשפר את המערכת הזו.
 
"הטכנולוגיה של פלנטיר הופכת אוסף של נתוני זבל למכרות זהב", טוען גיא קארלו, אחראי מערכות מידע ראשי בג'יי פי מורגן צ'ייס, אשר נעזר במערכת לאיתור הונאות והפקת תובנות בנוגע למסחר בוול סטריט. לטענתו, המערכת של פלנטיר חסכה לבנק מאות מיליוני דולרים במניעת הונאות ואיתור משכנתאות שעומדות לייצר הפסדים כספיים.
 
המערכת של פלנטיר מסוגלת להציג לכוח לוחם בשטח, בעיראק למשל, מפה של כפר עם פרטים על כל האירועים, התקריות והנפגעים שאירעו בו, ומי הם "האנשים הרעים" במקום לפני שנכנס אליו הכוח, ובכך לזהות מהיכן עשויה להימצא סכנה לכוח האמריקאי. משטרת לוס אנג'לס למשל מציעה את המערכת לשימוש בכל ניידת, ובכך מסייעת לחקירת ומניעת עבירות על ידי הצלבה של ריבוי דיווחים על חשודים.


בן לאדן. צילום: רויטרס

 
ב־2004, עם הקמת החברה, מונה אלכס קארפ, דוקטור לפילוסופיה, למנכ"ל ולפנים שלה מול המשקיעים. קארפ הצהיר אז: "אנחנו מקימים את החברה הכי חשובה בעולם". אותו קארפ, המכונה גם "המדען המשוגע" בגלל התנהלותו האקסצנטרית ושערו המבולגן, נוהג לפנות אל עובדיו באמצעות ערוץ וידיאו המכונה Karptube עם סרטונים בנושאים כמו מרקסיזם, חמדנות ואמינות.
 
המטה המרכזי של החברה ממוקם בעמק הסיליקון בסן פרנסיסקו, במטה הישן של חברת פייסבוק. מבקרים במקום סיפרו שעל הקירות מצוירים דובוני אכפת לי ודמויות מהקומיקס "פיוצ'רמה", המקנה למקום תחושה צעירה ומבולגנת. למטה החברה בניו יורק קוראים גותהאם, עירו של באטמן. בכלל נראה שהחברה מנסה לייצר לעצמה מיתוג של חברה מגובשת שנותנת יותר מערך כלכלי לעובדיה. אחד הדברים שמדגישים בפלנטיר הוא המשכורות הנמוכות יחסית לענף. החברה החליטה עקרונית להציע משכורות יחסית נמוכות, עד כ־120 אלף דולרים לשנה, כדי לגייס אנשים שמאמינים במה שהם עושים. במהלך השנה עוסקים שם רבות בבניית הצוות. כך למשל ב"שבוע בניית צוות", שבו עובדי החברה אינם עוזבים את המשרדים וישנים בהם.
 
כולנו תחת מעקב
 
המושג פלנטיר מקורו בסדרת הספרים "שר הטבעות". אלה הן האבנים המאפשרות למכשפים לראות נסתרות ולתקשר עם עולמות אחרים. כך גם רואה החברה את מטרתה – לשמור על אוכלוסיית העולם שוחרת השלום מאיומים פוטנציאליים.
 
הביקורת הציבורית על הכלים של פלנטיר ועל הממשל האמריקאי הנעזר בהם היא על איסוף נתוני big data בהיקפים אדירים גם על אזרחים תמימים, שאין להם שום קשר לטרור. למשל צילום תמונות של כלי רכב באופן קבוע במספר מוקדים, תוך חשיפת פרטים על יושבי הרכב ופעילותם. תושב לוס אנג'לס שהגיש בקשה לחשיפת המידע על רכבו הפרטי גילה שלמערכת יש 112 תמונות שונות של רכבו, שבהן נראים גם ילדיו ופרטים נוספים. טכנולוגיות אלה מכונות "טכנולוגיות ריגול המונים", ובמסגרתן כולנו נמצאים תחת מעקב.
 
על חלק מהשיטות של אנשי החברה ניתן אולי ללמוד ממקרה שאירע ב־2011, שבו נחשפו אימיילים שכתב אחד המהנדסים בחברה בקשר לשירות עבור Bank of America נגד חשיפה צפויה של ויקיליקס שתזיק לבנק. אותו מהנדס הסכים לבצע מעקב אחרי קבוצות תומכים באתר ויקיליקס, ביצוע התקפות סייבר על הארגון ואיום על המזדהים איתו. עם פרסום המידע החליטה החברה להוציאו לחופשה ללא תשלום. אך לאחר זמן לא רב, הוחלט להשיבו לעבודה בחברה.
 
בתגובה לאירוע החליטה החברה להקים קו חם למתכנתים שידווחו בעילום שם על פעילות לא אתית על ידי גופים שעמם הם עובדים. הקו החם כונה Batphone, כמו יתר המוטיבים הקומיקסיים של החברה. כתוצאה מאחת השיחות שהתקבלו בקו החם, החליטה החברה שלא להשתתף בפרויקט שביקש לאסוף נתונים מדפי משתמשים פרטיים בפייסבוק. לטענת החברה, היא נמנעה עד כה מכ־20% מהעסקאות הפוטנציאליות שלה מטעמים אתיים. בניגוד להצהרות של החברה, היא עובדת למשל עם גורמים בערב הסעודית, למרות פגיעתה השיטתית בזכויות אדם.
ב־2014 פתחה החברה מרכז כאן בישראל, והיא רשומה ברשם החברות כשמקום מושבה ברחוב ויצמן 4 בתל אביב. לא ברור מה תפקידה של השלוחה כאן בארץ; ייתכן שמדובר בשיתוף פעולה עם מערכות הביטחון הישראליות ואפיון המערכת לצרכיה.
עובד לשעבר בחברה אמר למגזין "פורבס": "אין ספק שבנינו משהו שיכול לשמש למטרות איומות. זה היה יכול להיות נורא אם היכולות הללו היו עומדות לרשות ג'יי אדגר הובר ברדיפתו את מרטין לותר קינג". עובד אחר אמר: "אחד הדברים שמעניינים אותי הוא אם המערכת הזו יכולה למנוע את פריצתו של האביב הערבי הבא". 
סטארט אפ - חושבת כמו האקר
תחום אבטחת המידע הוא אחד התחומים הכי חמים כיום בשוק הטכנולוגיה, בייחוד לאחר מתקפות הסייבר על הממשל האמריקאי וחברות ענק כמו מורגן סטנלי. לפני שנה נולדה חברה חדשה בתחום – חברת הסייבר Cronus (קרונוס) הישראלית, שכבר הצליחה לגייס 8.5 מיליון שקלים, בעיקר מקרן אמריקאית וממשקיעים אירופים. החברה מציעה שירותי "האקר וירטואלי" או בדיקת אבטחה למערכות באופן אוטומטי. במקום שהאקר או כמה מהם ינסו לפרוץ את המערכת שלך, קרונוס מציעה מערכת אוטומטית שיודעת לבדוק אלפי מכשירים במקביל לפרצות ובעיות אבטחה. "מדובר באלגוריתם שיודע לדמות את דרך החשיבה של האקר", מספר המנכ"ל דורון סיון. "האקר אנושי מתקשה לבדוק אלפי תרחישים באופן עצמאי. המערכת שלנו תעשה את העבודה של כמה מאות האקרים". לדבריו, המערכת יכולה לבדוק לא רק מחשבים ושרתים, אלא גם בקרים, מצלמות, שעוני נוכחות ועוד.
עוד מוסיף סיון: "המערכת יכולה לבדוק לראשונה כיצד שינויים במערכת, למשל שינוי מספר שרתים או החלפת חומת אש, מגדילים או מקטינים את מספר האיומים והפרצות, ובכך למנוע אותם".
 
מדובר בספין־אוף של חברת מדסק, חברת סייבר המציעה שירותי האקרים שנמצאת גם היא בבעלות סיון. לאחר שנים של עבודה בתחום, מנהלי החברה סיון ושותפו ההאקר מתן אזוגי זיהו שיש צורך באוטומציה של תהליך הבדיקה של פרצות אבטחה, והקימו את קרונוס. עד כה גייסה החברה את תמיכתם של שני אלופי צה"ל לשעבר, איתן בן אליהו, המשמש כיו"ר החברה, ומשה קפלינסקי. ובינתיים מספקת החברה שירותים ללקוחות כאן בארץ, המוגדרים כלקוחות בטא. לידיעת מחפשי העבודה, החברה מחפשת אנשי מכירות, מתכנתים ובעלי תפקידים נוספים, ומקום מושבה הוא בחיפה. 

מבזקים

אפל מוכנה לנסיעה
על פי הפרסומים, חברת אפל, שנמצאת כבר זמן מה בפיתוח מכונית אוטונומית ועורכת ניסויים בתחנת GoMentum בסן פרנסיסקו, לשעבר בסיס של חיל הים שהפך למתחם לביצוע ניסויים בכלי רכב אוטונומיים, הגיעה לשלבים מתקדמים, והמכונית האוטונומית של אפל יכולה לעלות על הכביש לנסיעה אוטונומית באופן מלא. מהנדסים של החברה עובדים על הפרויקט, המכונה "פרויקט טיטאן", בחשאיות כמעט מוחלטת, כפי שנעשה עם השעון הדיגיטלי שפיתחה החברה ועם כל דגם חדש של אייפון בטרם השקתו. עוד פורסם שמנכ"ל אפל, טים קוק, נפגש בחודשים האחרונים עם מנהלי חברות רכב מובילות כמו מרצדס ופיאט.
שיבשו את המתחרות
חברת האנטי־וירוס הגדולה קספרסקי, אשר ממוקמת במוסקבה, יצרה וירוסים ותוכנות זדוניות כדי לפגוע במוצרי המתחרות שלה, כך על פי שני עובדים של החברה לשעבר. לדבריהם, היעד של אותן תוכנות זדוניות היו מיקרוסופט, AVG ו־Avast. התוכנות שיוצרו גרמו לתוכנות האנטי־וירוס המתחרות להתבטל ולהפסיק פונקציות שונות במערכת ההפעלה של המחשב, כך שייראו כתוכנות שאינן מספקות את האבטחה הרצויה. קספרסקי נחשבת לאחת החברות הגדולות בתחום, עם 400 מיליון משתמשים וכ־270 אלף לקוחות עסקיים. מקרים כאלה הובילו את החברות הגדולות בתחום לשתף פעולה זו עם זו בשיתוף מאגרי האיומים שזיהו, וזאת כדי לנסות לצמצם פגיעה במערכות שלהן ובמחשבים אישיים של משתמשים.
לכדו אותם ברשת
ה־FBI עצר בארצות הברית ובאוקראינה רשת של האקרים, שעל פי החשד הרוויחה יותר מ־100 מיליון דולר באמצעות הונאת סייבר. הקבוצה, על פי החשד, פרצה לשרתים של סוכנויות ידיעות וחברות יח"צ, אספה פרטים מהודעות לתקשורת שטרם פורסמו על חברות הנסחרות בוול סטריט, ועל בסיס מידע זה סחרו בניירות ערך. חברי הרשת הגיעו לכ־150 אלף הודעות לתקשורת בחמש השנים האחרונות, הודעות שעסקו במידע על רווחי חברות ומידע תאגידי. מידע פיננסי חיובי על חברה יכול להביא לעלייה בשער החברה, ומידע מוקדם על כך יכול להניב רווחים גבוהים לבעל המידע.