הצד הפיננסי של העימות: המלחמה בין שתי המדינות השכנות, שפרצה בסוף החודש שעבר בעקבות הפלישה הרוסית לגבולותיה של אוקראינה, גוררת תגובות רבות בעולם ומשפיעה באופן נרחב על הכלכלה. לצד התזוזות הגדולות של כסף ממקום למקום, וצניחת הבורסות העולמיות ביום היציאה לקרב, בעלות הברית המערביות הטילו סנקציות חריפות על שורה ארוכה של עסקים - שיכולים להשפיע בסופו של דבר על הכיס של כולנו.

מה קורה במצב הזה? חברת המידע העסקי Coface Bdi החליטה לערוך ניתוח מיוחד של הנתונים של שתי המדינות, ולצפות פחות או יותר מה יהיו התנודות בשווקי העולם - וגם, מן הסתם, איך כל המשבר העולמי הזה ישפיע על הכלכלה הקטנה שלנו כאן בישראל. 

בורסה בסין (צילום: רויטרס)
בורסה בסין (צילום: רויטרס)

איל ינאי, מנכ"ל משותף בחברה: "הנתונים מראים כי המלחמה בין אוקראינה ורוסיה, וכן הסנקציות נגד רוסיה, מאיימים בצורה ישירה על היצואנים הישראלים. הפגיעה בכלכלה הרוסית ועצירת המשק המקומי, פיחות המטבע המקומי והתכווצות השוק המקומי – ישפיע ישירות על עסקים ישראלים, יקטינו את הביקוש ואת היקף הייצוא הישראלי השוטף".

ינאי שטח עוד פרטים על השווקים ועל יחסי הגומלין שלהם: "הייצוא הישראלי מישראל לרוסיה מגיע לכ-900 מיליון דולר בשנה, כולל סחורות ושירותים, והייצוא מישראל לאוקראינה עומד על כ-250 מיליון דולר בשנה. פגיעה נוספת למשק הישראלי כתוצאה מהסנקציות, שכמובן תתגלגל לצרכן הסופי, הינה עליית מחירי הנפט, ופגיעה במחירי התבואות, שכן רוסיה ואוקראינה הינן מהיצואניות הגדולות בעולם בענף זה".  

אישה ליד כספומט במוסקבה, רוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
אישה ליד כספומט במוסקבה, רוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

החשיבות של רוסיה ואוקראינה בסחר העולמי

  • רוסיה היא גורם חשוב בעולם בסחר בסחורות. יצואן מספר 16 (1.9% מהיצוא העולמי) ויבואן מספר 21 (1.3% מהיבוא העולמי)
  • גז טבעי - רוסיה היא ספק השני בחשיבותו של גז טבעי בעולם (683 מיליארדי מטר קוב בשנת 2020). רוסיה מספקת 30% עד 40% מסך הצריכה האירופית. מחירי גז גבוהים יותר גירמו לעליית מחירי חשמל עובדה שתשפיע על כלל התעשיות
  • נפט - רוסיה היא ספק השלישי בחשיבותו של נפט בעולם (10.7 מיליון חביות ליום בשנת 2020). ריסון בעליית המחירים יוכל להגיע אם יושג הסכם אם אירן המגבלה הקיימת, 1 מיליון חביות ליום,  על יצוא נפט מאירו תוסר. עליית מחירי הנפט תשפיע בעיקר על ענפי התחבורה בעיקר תחבורה אווירית (כ-1/3 מסך העלויות)
  • תבואות - רוסיה היא היצואנית של חיטה  הגדולה בעולם (כ-20% מך היצוא). יתירה מזאת, אוקראינה היא יצרנית מפתח של תירס  (שישית בגודלה), חיטה (שביעית  בעולם, גרעיני חמניות (ראשונה בעולם).  אוקראינה היא עשר היצרניות הגדולות של סלק סוכר, פולי סויה, שעורה ולפתית
  • מתכות - רוסיה היא יצרן משמעותי של פלדיום (43% מהתפוקה העולמית), אלומיניום (6%), ניקל (5%) ונחושת (10% מהרזרבות העולמיות). בעיקר יפגעו תעשיית הרכב ויצרני המטוסים וסקטור הבניה. פלדיום הוא מרכיב מפתוח לממירים קטליטיים, ניקל חשוב למצברי ליתיום  למכוניות חשמליות. אלומיניום חשוב לגוף רכבים, מטוסים, חלונות ומכשירי חשמל ביתיים) ונחושת חשובה כבלי חשמל, אלקטרוניקה, בבניה ואחרים). רוסיה היא היצואן מספר 5 בעולם של ברזל ופלדה (כ-6% מהיצוא העולמי)
  • רמת הפגיעות של המשק הרוסי. רוסיה היא בעלת רמה חוב חיצוני נמוכה ביותר, 29% מהתמ"ג בשנת 2020. סה"כ הרזרבות במטבע זר של רוסיה הסתכם ב-640 מיליארד דולר

הצניחה בבורסות לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)
הצניחה בבורסות לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)

מהי ההשפעה הישירה על ישראל?

  • ייצוא לרוסיה - בשנת 2021 היצוא של סחורות מישראל לרוסיה ללא יהלומים הסתכם ב-773 מיליון דולר (1.5% מסה"כ היצוא ללא יהלומים). בעיקר מוצרי חקלאות ומזון כ-35% וציוד ומכשירים אלקטרוניים 26%. בשנת 2020 היצוא של שירותים עסקיים מישראל לרוסיה הסתכם ב-139 מיליון דולר (בעיקר שירותי מדעים וטכניים ושירותי תכנות)
  • ייצוא לאוקראינה - בשנת 2021 היצוא של סחורות מישראל לאוקראינה ללא יהלומים הסתכם ב-197 מיליון דולר. בעיקר מוצרי כימיה שונים כמחצית מהיצוא, מוצרי פלסטיקה כ-10% ומוצרי מזון 9%. בשנת 2020 היצוא של שירותים עסקיים מישראל לרוסיה הסתכם ב-65 מיליון דולר (בעיקר שירותי תכנות)
  • יבוא מרוסיה - בשנת 2021 היבוא של סחורות לישראל מרוסיה ללא יהלומים הסתכם ב-275 מיליון דולר. בשנת 2020 היבוא של שירותים עסקיים מרוסיה לישראל  הסתכם ב-116 מיליון דולר (בעיקר שירותי בניה)
  • יבוא מאוקראינה - בשנת 2021 היבוא של סחורות לישראל מאוקראינה ללא יהלומים הסתכם ב-184 מיליון דולר. בשנת 2020 היבוא של שירותים עסקיים מאוקראינה לישראל  הסתכם ב-78 מיליון דולר (בעיקר שירותי מחשב ומו"פ)

אייל ינאי (צילום: עודד קרני)
אייל ינאי (צילום: עודד קרני)