נגן הקונטרבס יובל אטלס (32) יופיע במהלך החודש בקונצרטים של תזמורת הבארוק ירושלים עם מוזיקה מאת המלחינים הצרפתים מונדונוויל ולקלייר. רגע לפני שהוא עולה על המטוס מגרמניה לארץ, תפסנו אותו לשיחה קצרה על שורשים, תרבות ופס הקול של התקופה, שכולל גם כמה צלילים צורמים.
אטלס מתגורר כבר 11 שנים בגרמניה, לשם הגיע כדי ללמוד בבית הספר למוזיקה במינכן. "לימודי קונטרבס בגרמניה הם ברמה הכי גבוהה בעולם, וגם אפשרויות התעסוקה כאן רבות. אם בישראל היה היצע דומה, הייתי בוודאי מתפתה לחזור", הוא אומר. "יש מסביבי אלפי תזמורות. בארץ אפשר לספור על שתיים-שלוש ידיים את מספר התזמורות. בגרמניה יש מעל עשרים אקדמיות למוזיקה, כשבארץ יש שתיים. על מנת להתקבל ללימודים או לתזמורות בגרמניה, צריך לנצח מול מתמודדים רבים באודיציה – זה אתגר גדול והרמה מסחררת, הנגנים הצעירים והמוכשרים מגיעים מכל קצוות העולם כדי לנסות את מזלם".
מגיל 18 יובל מתרכז במוזיקה עתיקה, בכלים כמו קונטרבס היסטורי, ויולונה בסול וויולה דה גמבה לצד הקונטרבס המודרני. המוזיקה הצרפתית מרתקת אותו כבר למעלה מעשור (בעיקר אופרות של ז'אן פיליפ ראמו), אבל לאולמות הקונצרטים מחוץ לצרפת היא מגיעה רק לעתים רחוקות. "זו המוזיקה הכי יפה שאי פעם הכרתי", הוא אומר.
"אני מאחל לרבים לבוא ולנסות את חוויית הקונצרטים החיים. לא משנה באיזה גיל, לבוא ולהקשיב, לייב. לא לפחד מכך שאולי זה לא יהיה מהמם על הפעם הראשונה. לא כל קונצרט תמיד מוצלח ויש לבחור את הקונצרטים בקפידה, אולי בעזרת חבר מוזיקאי. המוזיקה מתקופת הבארוק מרגשת, יפה ואף קלה להאזנה, לא צריך להיות פרופסור כדי ליהנות ממנה. כאשר היא מנוגנת על כלים עתיקים היא נשמעת עוד הרבה יותר טבעית, קלילה ואנרגטית".
כדי להמחיש עד כמה המוזיקה הזו היא חלק מחיינו יובל נזכר באירוע מחטיבת הביניים. "הילדים צחקו עליי מפני שניגנתי בחלילית. אחד מהם טען בגאווה שמוזיקה קלאסית היא הדבר הכי משעמם בעולם. בתקופה ההיא פלאפונים של נוקיה היו חדשים ופופולרים, וכשאותו ילד שצחק עליי קיבל שיחה - הרינגטון שלו היה פוגה מאת י.ס באך, שזיהיתי מיד. שאלתי אותו אם הוא יודע מה הרינגטון שבחר. הוא היה מאוד נבוך לגלות שזו בעצם מוזיקה קלאסית".
מה הלאה? תישאר בגרמניה או תחזור?
"שאלה גדולה. אני לא מצליח להחליט בינתיים, כרגע אני מרצה את הצד הקרייריסטי שלי בגרמניה. בו זמנית לבי נוטה לפולין, לדרום אמריקה ולישראל".