לאחר שאצר בשנים האחרונות סדרת תערוכות של גיבורי תרבות ישראלים בהם עופרה חזה, צביקה פיק, דנה אינטרנשיונל יפה ירקוני ואחרים, האוצר רפי וזאנה קובע: "עכשיו זה הזמן של ירדנה ארזי. למעשה הזמן הגיע מזמן".

כנס ״נפגשים מחדש״: מופע מוזיקה שנועד לשנות מגמה בשיח הציבורי
מתנה לחג: אברהם טל מוציא אלבום הופעה חיה

מחר (רביעי) תושק התערוכה "הביתה" המוקדשת לירדנה ארזי, מלווה את הזמרת הוותיקה בדרכה המוסיקלית, עשייתה האמנותית, האופנה והלבוש שהפכו לסימני ההיכר שלה, והשפעתה על המוסיקה והתרבות הישראלית. התערוכה שאוצר רפי וזאנה במסגרת העונה הישראלית לעיצוב תוצג בגלריית המשכן, בית מאירוב בחולון (נעילה ב-31.12.2023).

על הבחירה בשם התערוכה הגזור משיר המחאה "הביתה" שכתב אהוד מנור לזמרת ב-1983, בו קרא לנסיגת צה"ל מלבנון במלחמת לבנון הראשונה אומר רפי וזאנה: "בעבר השיר נתפס כשיר מחאה אנטי מלחמתי. עם השנים הוא נשמע יותר כשיר ערגה, געגוע וכמיהה הביתה שיבה אל הערכים השורשיים של המדינה, שספוגים עמוק בירדנה ארזי".

בגדי הופעות שנות ה80 עיצוב פרח ראובן (צילום: רן יחזקאל)
בגדי הופעות שנות ה80 עיצוב פרח ראובן (צילום: רן יחזקאל)

לאורך ששה עשורים של  פעילות מוסיקלית התבססה ירדנה ארזי כזמרת ואמנית בולטת ומצליחה שמלווה את מדינת ישראל ברגעים החשובים בתולדותיה המשלבת בין שירת עם למוסיקה פופולרית. 

"ירדנה מייצגת את דמות הצבר, את דמותה של הזמרת הארץ ישראלית החדשה והמרעננת שהרפרטואר שלה כולל את השירים מלהקת הנח"ל ('חופים'), שירי שלישיית 'שוקולד מנטה מסטיק'  ('אמור שלום', 'הוי ארצי מולדתי') עבור לקריירה העצמאית, הנחיית האירוויזיון בשנת 1979 ועד ימינו. ירדנה יוצרת חיבורים בין שירת הארץ, השירים הנוסטלגיים ושירי משוררים על נופיה ואבניה של הארץ שמתחברים לזהות התרבותית הישראלית, לבין תרבות הפופ הבינלאומית שעיצבה אותה כדמות ייחודית בנוף המוסיקלי הישראלי" אומר וזאנה.

בתערוכה יוצגו פריטים מהאוסף הפרטי של הזמרת, בהם שמלות ומערכות לבוש בעיצובם של יובל כספין, פרח ראובן, תמרה יובל ג'ונס וירון מינקובסקי כמו התלבושות מ"נשמה צוענית" שעיצבה פרח ראובן, התלבושת להופעות של "דמיון מזרחי"  שעיצבה תרמה יובל גו'נס ואחרות.

תלבושת להופעות דמיון מזרחי 1989 עיצוב תמרה יובל גונס (צילום: רן יחזקאל)
תלבושת להופעות דמיון מזרחי 1989 עיצוב תמרה יובל גונס (צילום: רן יחזקאל)

לצד התלבושות כובשים להם מקום בתערוכה גם התכשיטים האייקונים שמלווים את ירדנה מילדותה ועד היום, בהם סיכות לשיער ששימשו בצילומי האירוויזיון, עגילי פנינה ויהלום ואבן טורקיז, והתליונים שלה: האחד בצורת לב ועליו כיתוב בכתב היד של אביה, והתליון השני של המדונה שקיבלה מאמה לקראת גיוסה לצה"ל.

"לאורך השנים התייחסו בעיקר ללוק של ירדנה. אני יכול לספר על מאות כתבות עליה ועל והפרוייקטים שלה, בהן השורש י.פ.ה מופיע בכותרת. הטלוויזיה והעיתונים כידוע מאד אהבו את ירדנה גם בגלל הנראות, הרדיו פחות. אבל עד שלב מסויים. שכן המעריצים נתנו את הטון באמצעות משלוח גלויות למצעדי הפזמונים שהביאו אותה להיות זמרת השנה. אגב, ירדנה היא מהיחידות שעדיין מחזיקה מועדון מעריצים פעיל", מתפעל וזאנה.

"בתערוכה אנחנו מציגים את החיבור לאופנה כולל בחירת צבעים ובדים החצאיות, השרוולים הנפוחים, או מפתח החזה בחולצות עם צבעי האדום והשחור שהפכו לטרנד אופנתי בקרב בנות ישראל. לשמחתי הצלחנו להגיע למקורות ההשראה של אותן תלבושות בהם למשל התחפושות מגיל שש של ירדנה בבגד הלאום הצרפתי מאלזס שם נולדה אמה. או מהימים של שוקולד מנטה מסטיק, עם שלוש התלבושות שבתערוכה, בהשראת תלבושות חברת האופנה דאז 'ניבה' ובעיצובו של גדעון אוברזון" מסביר וזאנה.

בנוסף מוצגים  קטעי וידאו ביתיים שנחשפים לראשונה, קטעי אודיו,  צילומים של בן לם ויקי הלפרין ומסמכים, פרסים ותעודות. 

"הפריטים בתערוכה מפארים את הסיפורים והראיונות והשירים ולהיפך, החל מהילדות בקיבוץ כברי ובחיפה, גילוי הכישרון והצטרפותה ל'חבורת רוטשילד' בניצוחו של אפי נצר שסללה את דרכה ללהקת הנח"ל בה שירתה מ-1969-1972 והיתה האשה הראשונה שפיקדה על להקה צבאית. הסולואים שלה, כסא המנחה בטלוויזיה, הצמות, קו איפור העיניים והמלמלות שהופיעו על שער "במחנה". אלה ועוד  עוברים לאורך הקריירה המוסיקלית רצופת ההישגים של ירדנה ארזי ועומדים על הקשר בין אסתטיקה לחינוך, והכוח הנשי המשמעותי שהביאה עמה לתרבות הישראלית" אומר האוצר.

נעליים להופעה באירוויזיון 1976 עם שוקולד מנטה מסטיק (צילום: רן יחזקאל)
נעליים להופעה באירוויזיון 1976 עם שוקולד מנטה מסטיק (צילום: רן יחזקאל)

 זכיתם לשיתוף פעולה של הזמרת?

"ירדנה היא חלק בלתי נפרד מהעבודה על התערוכה, המחקר ואיסוף החומרים. היא פתחה בפנינו את הארכיון שלה בחפץ לב, נתנה לצוות תחושה שהיא סומכת על שיקול הדעת שלנו והיתה נכונה להירתם לכל רעיון ומשימה, תוך שהיא מבינה שלא מדובר בעוד פרוייקט 'של' ירדנה, אלא בפרוייקט 'על' ירדנה. ומתוקף כך לא הכל יכול להיות בשליטתה שכן האמנות מתייחסת לאופן הבאת הסיפור בצורה שונה" אומר רפי וזאנה.

אחד מחללי הגלריה מוקדש לעבודות אמנות שנוצרו על ובהשראתה של הזמרת, חלקן הוזמנו במיוחד לתערוכה. ביצירות: שני ציורי פורטרט שהקדיש האמן יעקב אגם  לירדנה ארזי בסוף שנות ה-80' במקביל להופעותיה עם יהורם גאון לרגל חגיגות ה-40' לישראל. 

בעבודות האמנות החדשות נכללות "ירדנה נפוליאון" שיצר אביעד סייביץ כחלק מסדרת עבודות "סלון הסלבס", העבודה החדשה של עדי עזר ויותם שפרוני מסטודיו KNOB - גוף תאורה בחיתוך לייזר במספר שכבות שמתאר רגעים המתכתבים עם שנות פעילותה של הזמרת  ועבודות של מישל קישקה, עדית פאנק ואמנון מאור.

ההשראה לסדרת תערוכות  "גיבורי התרבות" שאוצר בשנים האחרונות רפי וזאנה, מנהל אגף התרבות בעירית חולון, באה לו לפני שנים אחדות בעת ביקור בתערוכה אייקונית על דיוויד בואי במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון. "כשעמדתי מול התערוכה נפעמתי. כמי שהעריץ בילדותו את דיוויד בואי, חשבתי שגם בישראל יש דמויות מעניינות שראויות לתערוכה וכשחזרתי לארץ יצאתי למסע חיפושים וחקר אחר דמויות אייקוניות שיש להן גם חומרים ויזואלי=ים לתצוגה. ראשונות עלו במחשבתי עופרה חזה וירדנה ארזי, לא בגלל המחנות שנוצרו בין השתיים, אלא וכאמור בגלל הצד הויזואלי העשיר שיש לשתיהן, בהיותן זמרות שמייצגות תקופה בתרבות הישראלית ויצאנו לדרך. ראשונה כידוע היתה התערוכה על עופרה חזה".

רפי וזאנה (צילום: איתן ברנט)
רפי וזאנה (צילום: איתן ברנט)

 האם התערוכה מעבירה  גם מסר על חשיבות התיעוד והשימור?

"לצערי אנחנו בישראל גרועים בשימור והקמת ארכיונים. בפרט בתחום האופנה, למעט 'שנקר'. השאיפה והמסר שלי שמעצבים, אמנים ויוצרים ישמרו את החומרים שלהם, שיקימו ארכיונים בהם ישמרו על דגמים ראשונים  וחומרים חשובים. שיהוו מקורות השראה לדורות הבאים".

בשנות המאה ה-21 ירדנה ארזי מוסיפה  לבסס את מעמדה כזמרת. מדי שנה היא הוציאה לפחות שיר חדש אחד. היא השתתפה במופעי ענק לילדים ולמבוגרים ונחשבת לאחת הזמרות המושמעות ברדיו.  בשלוש השנים האחרונות מופיעה ארזי עם להקת הגבעטרון במופע שזוכה להצלחה מסחררת בו צפו כרבע מיליון צופים.

לפני שנתיים במלאת לה 70 קראה עירית חיפה רחוב על שמה של ירדנה ארזי. חגיגה נוספת לירדנה ארזי: אחרי החגים ייצא אלבומה ה-25 "שנינו" המוקדש לשיתופי פעולה מוסיקליים ודואטים.

לסיום, אי אפשר לחזור הביתה מבלי לשאול את האוצר האם הוא הצטופף ב'מחנה עופרה' או ב'מחנה ירדנה'? אני אוהב לשמוע זמרים וזמרות ישראלים ששרים שירים בעברית. זה עושה לי טוב. כך אני מחנך את יונתן, בני בן השש שקונה תקליטים של ירדנה ארזי. חשוב לי שהוא יכיר את המקורות ויידע שנועה קיריל לא נפלה מהשמיים, גם היא מושפעת מהסגנון האופנתי שטבעה ירדנה ארזי".

תקליט זהב לאלבום אתה לי ארץ 1986 (צילום: רן יחזקאל)
תקליט זהב לאלבום אתה לי ארץ 1986 (צילום: רן יחזקאל)

אירוע הפתיחה לתערוכה "הביתה" יתקיים ביום רביעי 13.9
(נעילה ב-31.12.2023) בהשתתפותה של ירדנה ארזי "הפעם היא לא תשיר" מבטיח וזאנה.