כשנודע לזמרת אליזט שאיתן חדד, נגן הבס הוותיק שלה, היה בין ההרוגים הטבח ב"שבת השחורה", כאשר מצא את מותו כחבר כיתת הכוננות בקיבוצו, בארי, בקרב עם המחבלים שהתלקח במרפאת המשק, היא מיאנה להאמין למשמע אוזניה. "זה היה משהו מזעזע, שלרגע גרם ללב שלי להיות כמו אבן", היא מספרת. "הרי איתן, שליווה אותי מעל עשר שנים, היה חלק מהמשפחה המוזיקלית שלי ותמיד תרם לאווירה בתור אדם שמח, כשהסיסמה שלו בחיים הייתה 'ד'אנט וורי, בי הפי'; כלומר 'אל תדאג, הייה מאושר'. 'נגן הבס הרוקד שלי', קראתי לו, כי תמיד היה בתנועה".

הלומת צער אליזט לא השתהתה וכתבה לזכרו, מילים ולחן, את השיר "קשה להגיד שלום", שיצא בחברת "היט רקורדס". "הלכת ולא נתראה/ במוזיקה אתה תחיה/ נזכור אותך בכל הזמנים/ שמח, מוקף בתווים", כך היא פותחת את השיר, שעובד בידי רז בורג ומופיע גם בגרסה באנגלית. "מבחינתי, השיר הוא כעין מחוות תודה לאיתן על כל הכיף שהיה לנו יחד", היא מעירה. 

אליזט נולדה בבאהייה וגדלה בריו-דה-ז'ניירו. מוצאה מעורב. אמה הייתה יהודייה, בת למשפחת קרדוזו, מצאצאי אנוסי ספרד ואביה היה נצר לעבדים שהובאו לברזיל מאפריקה. לישראל היא הגיעה בתקופת מלחמת המפרץ בעקבות האהבה, לאחר שהכירה בארצה תרמילאי ישראלי ונישאה לו. מאז ה אהבה ביניהם התאדתה, "אך לעומת זאת האהבה שלי לישראל נמשכת עד היום ואני מאוד ציונית".

מזה שנים היא נשואה למיקי רטר, מהנדס מכונות שהוא בעלה השני, המעורב בהפקותיה. הם הכירו בפגישת אקראי בלב דיזנגוף. "פתאום ראיתי מישהו שרצה לדבר איתי, אבל נראה ביישן", היא נזכרת. "אתה רוצה להכיר?', שאלתי אותו ישר לעניין. מאז אנחנו יחד".

אליזט (צילום: מיקי רטר)
אליזט (צילום: מיקי רטר)

היא הוציאה את אלבומה הראשון, "ירח וקפה", ב-2004, 13 שנה לאחר הגיעה לישראל. "הבנ'דם צריך להיות בשל בשביל זה", היא סבורה. "לכן, אני אנטי כל תוכניות הריאליטי המוזיקליות, שם הכל אינסטנט כזה, בעוד שלדעתי בדברים האלה אין קיצורי-דרך. אני מעדיפה לאט אבל בטוח. זה המוטו שלי בחיים".

"התחלתי את הקריירה בארץ כרקדנית וכמורה לריקודים ברזילאיים לבנות", היא משחזרת. "אחת מאותן בנות הייתה בתו של אריק איינשטיין. כשהוא בא לקחת אותה, סיפרתי לו שהשיר הישראלי הראשון שלמדתי בריו היה 'סאן-פרנציסקו על המים'. אז אריק כמו אריק נעמד על המדרכה בלי שוויץ והתחיל לשיר את השיר. כשהצטרפתי אליו, נוצר דואט מאולתר שלא אשכח כל החיים". 

חבל שלא הקלטת את הדואט...
"מה לעשות. אז לא היו הטלפונים הסלולריים החכמים שיש היום. אבל הדואט ההוא נשאר לי בתוך הלב, בידיעה שקרה לי שם הדבר הכי סוריאליסטי שיכול לקרות, משהו שאולי נשמע כמו הזיה".

אליזט, תושבת תל-אביב, שמפיצה בארץ את בשורת הזמר הברזילאי התוסס ובמאזנה תשעה אלבומים שהיא הוציאה תוך פחות מ-20 שנה, מופיעה בימים טרופים אלה למפונים מהדרום ומהצפון, "אני משמחת אותם ומרגישה שאני מרפאה אותם וגם את עצמי יחד איתם".