החיים מפתיעים לאללה. זה בטוח. לפני שבוע נסענו מטעם גוגל לפגוש את האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן, כדי לדבר על איך אפשר לתקשר בדרכים חדשות, כחלק מהאג'נדה שלנו שמדברת על קירוב לבבות, שלום, שמחה וקבלת השונה. בכנס היו עוד 12 בלוגרים מובילים מרחבי העולם. אנחנו היינו המוזיקאים היחידים והנציגים היחידים מישראל. מה הלאה? אנא עארף". כך סיכם בפייסבוק אור רווה פגישה היסטורית של להקת Anna RF עם האפיפיור לפני כשבוע.

להקת Anna RF נוסדה ביישוב הקטן שחרות במדבר ב־2011. מאז היא נמצאת בסיבוב הופעות תמידי ברחבי אירופה, 
 
המזרח התיכון, הודו ועוד. הלהקה נוסדה על ידי אופיר ג'יי רוק (גיטרה ושירה), רועי סמילה (קמנצ'ה פרסי וסאז טורקי) ואור רווה Dubtazer (בס ואלקטרוניקה). 


מאז נוסדה, נודדת הלהקה בדרכים. הם מטיילים ברחבי העולם, חמושים במצלמה ואולפן נייד, מצלמים ללא הרף קליפים חדשים לשיריהם ומבסוטים. רבים מהקליפים של Anna RF הפכו ויראליים, וכיום הם יושבים על למעלה מ־20 מיליון צפיות ביוטיוב, כמו גם עשרות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות.
אולי תופתעו, אבל Anna RF גם מייצאים לא רע מוזיקת עולם ישראלית, שמצליחה ברחבי המזרח התיכון, בעיקר בטורקיה, בלבנון ובערב הסעודית. לאחרונה הם הופיעו בטורקיה, חרף אזהרות המסע.
 
נראה שמלכתחילה כיוונתם לקהל מזרח תיכוני, כשקראתם לעצמכם Anna RF, כלומר "אנא עארף". 
ג'יי רוק: "המונח אנא עארף הוא ביטוי ערבי־עברי שמשמעותו כפולה - אני יודע, ואני לא יודע, תלוי באינטונציה שבה נאמר הביטוי. זה מה שמשקף את הפילוסופיה מאחורי ההרכב".

חברי ההרכב בפגישה עם האפיפיור. צילום: יטיוב
חברי ההרכב בפגישה עם האפיפיור. צילום: יטיוב


איך אתם מסבירים את ההצלחה דווקא במדינות ערב?
סמילה: "השילוב של מוזיקה אתנית אוריינטלית עם אלמנטים אלקטרוניים מודרניים יוצר צבע חדש. להרבה אנשים ממדינות ערב זה קוסם - בנוסף על כך המסר החיובי מחבר הרבה אנשים מכל העולם".

מה המסר?
סמילה: "המסר של המוזיקה שלנו הוא מסר של חיבור גלובלי ונטול גבולות".

במאי 2015 שחררו Anna RF את האלבום Hasan is Loco (חסן הוא משוגע): יומן מסע המתעד את חוויותיהם ברחבי הגלובוס. האלבום מכיל שיתופי פעולה עם אמנים שונים שפגשו בדרכים: זמרת אופרה טורקייה, נגן חמת חלילים שווייצרי, זמר מרוקאי ועוד. בימים אלה מצלם היוצר טל אלקלעי סרט דוקומנטרי על הלהקה, המתמקד בין היתר בקשר המיוחד שרקמה הלהקה דווקא עם העולם הערבי.

מדוע טסתם לטורקיה חרף אזהרות המסע?
ג'יי רוק: "זאת הייתה חוויה מדהימה. זו הפעם השמינית שאנחנו נוסעים לשם, ותמיד מקבלים אותנו בחום ואהבה. ההופעות מלאות אנרגיה וכיף. לא מדובר בלעשות דווקא. לא רצינו לאכזב את המעריצים שלנו בטורקיה. בנוסף יש לנו קשר אישי - חברים רבים וקרובים בטורקיה. שמחנו לנסוע ולהיות איתם גם בזמנים קשים".

המעריצים שלכם באיראן יודעים שאתם ישראלים?
ג'יי רוק: "הזהות המדינית שלנו לא מוסתרת, ומן הסתם רוב האנשים שמתחברים למסר הם אנשים שפחות מתעסקים בזהות פוליטית".

למה קראתם לאלבום שלכם "חסן הוא משוגע"?
ג'יי רוק: "'חסן איז לוקו' זה שילוב של שני שירים באלבום – חסן - שנכתב בשיתוף חברינו הטורקי חסן, והשיר קוקו לוקו, שנכתב בהשראת המסע שלנו בהודו. אולי זאת התשובה שלנו למוזיקת עולם. בשם האלבום הכנסנו חוויות שעברנו בטורקיה ובהודו. בימים אלו ממש יוצא סינגל חדש שלנו לרדיו, 'אזל המלאי', שיר שלום אנטי־קפיטליסטי, שנוצר בהשראת חיינו במזרח התיכון".