אד שירן: "בני בלנקו הוא אחד החברים הכי טובים שלי. אנחנו מבלים כל היום בכל פעם שאני באמריקה, מלבד הקשר המקצועי בינינו. הוא מוכשר מאוד ואכפתי מאוד ולא הייתי עובד איתו אלמלא היה לו ריח טוב כל כך. פעם נסענו יחד לפריז ובני דרש שבטיסה לא נשב במושבי ה־VIP, אלא רק במושבים הרגילים. הוא צנוע תמיד ולא תופס עצמו כמפיק בינלאומי. זה סוד הקסם שלו".



ריהאנה: "מה שמיוחד בבני זה שהוא רואה את מה שאחרים לא רואים, יש לו חזון מוזיקלי, וכשהוא מוציא אותו החוצה - גם אם זה נראה הכי לא שגרתי ומטורף - זה הכי מיוחד והכי מדהים שיש. כך הוא יצר לי את Diamonds, ואני מודה לו על כך עד היום".



ג'סטין ביבר: "זו חוויה אמיתית לעבוד עם בני בלנקו. מלבד זאת, הוא אדם מיוחד מאוד וחבר עם לב זהב".



בריטני ספירס: "לפני שבני עובד איתי על שיר, הוא קודם כל מנהל איתי שיחת נפש להכיר אותי יותר וכן את המקום בחיים שבו אני נמצאת. לפי זה הוא יוצר את השירים המחוברים הכי עמוק לנפש שלי. הוא מדהים ואדם די מגניב".



אד שירן עם בני בלנקו. "חברים טובים". צילום: AFP
אד שירן עם בני בלנקו. "חברים טובים". צילום: AFP



אם השם בני בלנקו אינו אומר לכם משהו מיוחד, נראה שאתם חיים בישראל ושואבים את הידע המוזיקלי שלכם מגלגל"צ או מצפייה שטחית ב־MTV. בני בלנקו הוא שם הבמה של בנימין לוין, יהודי "משלנו", זוכה שני פרסי גראמי, מתוך 13 מועמדויות עד כה, הנחשב לאחד הכותבים והמפיקים המוזיקליים המשפיעים, פורצי הדרך והעשירים בעולם. נוסף על כך, הוא אחראי לכל להיט שני בערך בעשור האחרון - מג'סטין ביבר, קייטי פרי וריהאנה ועד מרון 5, ברונו מארס ואד שירן.



מאחורי הבחור המלא בן ה־29 בלבד, עם רעמת השיער המתולתל וחזות החנון האולטימטיבי, מסתתר גאון מוזיקלי ופנומן שטומן בחובו סיפור חיים בלתי ייאמן, מעורר השראה ומרתק על בחור ממוצע, שרגע אחד מכר סנדוויצ'ים וניקה בתי שימוש מעופשים ורגע שני מצא עצמו בפסגת העולם, כשהוא נחשב לאחד המפיקים המוזיקליים וכותבי הלהיטים המצליחים בכל הזמנים. חברות התקליטים השייכות לו מכרו עד כה יותר מ־100 מיליון אלבומים.


הפגישה הגורלית עם אמינם



הוא נולד ב־8 במרץ 1988 כבנימין לוין למשפחה יהודית־אמריקאית ממוצעת בעיר פלאנו שבטקסס. כשהיה תינוק עברה משפחתו ללוס אנג'לס, שם למד


בגן ילדים מונטסורי. זמן קצר לאחר מכן המשפחה עברה לווירג'יניה. אמו סנדי, עובדת סוציאלית, סיפרה לימים שהגננת נהגה לזמן אותה באופן קבוע לשיחות הבהרה על כך שבני מתקשה לשבת בשקט בכיתה. באותה תקופה הוא אובחן כבעל הפרעת קשב.



הוריו התגרשו כשלמד עדיין בבית הספר היסודי. בעוד האב, אנדי, ניסה לשלוח את בני ואת אחיו הגדול ג'רמי לבית ספר פרטי, האם ביקשה להשאיר אותם בבית ספר ציבורי והצליחה בכך. כילד שהעביר את מרבית זמנו בצפייה בתכניות ב־MTV ובהאזנה למוזיקת הפופ החדשה ביותר של שנות ה־90, בני חלם שיום אחד יכתוב שיר שיוזכר בטלוויזיה.



בגיל 4 שלחו אותו הוריו ללמוד גיטרה, פסנתר ותופים. באחד הראיונות שנערכו עמו בשנים האחרונות סיפר בני כי עד היום הוא מתקשה לנגן על פסנתר. במקביל, נהג אחיו הגדול ג'רמי לקחת אותו מדי יום לחנות קסטות מקומית שמכרה סינגלים של היפ הופ כדי להאזין למוזיקה הכי חדשה שיוצאת. הרגע המכונן בחייו, לדבריו, אירע בגיל 7, עת קיבל לידיו שתי קסטות: The World Is Yours של הראפר נאס ו־I Swear של להקת הפופ והרית'ם אנד בלוז – All 4 One. מאותו הרגע ידע שהמוזיקה היא ייעודו בחיים. הוא נהג לבלות שעות על גבי שעות בחדר השינה שלו ביצירת קטעי ראפ ובהכנת ביטים, תוך שימוש בציוד פשוט ורעוע. את הפופ גילה לראשונה דרך הוריו, שנהגו להשמיע את להיטיו של פרינס במסיבות בריכה ביתיות.



בני בלנקו. כילד חלם לכתוב שיר שיוזכר בטלוויזיה. צילום: CC BY-SA 4.0
בני בלנקו. כילד חלם לכתוב שיר שיוזכר בטלוויזיה. צילום: CC BY-SA 4.0



כשהיה בן 9 זכה בני בתחרות כישרונות צעירים על קטע ראפ שיצר. הפרס היה בילוי באולפן הקלטות. זו למעשה הייתה הפעם הראשונה שבה דרכה כף רגלו באולפן אמיתי. בזמן שביקר באותו אולפן, אגב, פגש בראפר אמינם, אליל נעוריו, שהיה אז בשיא תהילתו, אולם לאחר פגישה זו החליט בלנקו שאינו רוצה להיות ראפר, כי לטענתו, "לאף אחד לא אכפת מיהודי לבן שמנמן שעושה ראפ. עדיף לי להיות מאחורי הקלעים".



כבר בגיל 13 החל בני להופיע במסיבות הקולג' של אחיו הגדול באוניברסיטת דלאוור. שם הבמה שהעניק לעצמו היה בני בלנקו, על שם דמות הגנגסטר מהברונקס, שגילם ג'ון לגוויזמו בסרט "דרכו של קרליטו" (1993). "הוא היה נוראי בתור ראפר בהתחלה", כך סיפרה אמו בראיון שהעניקה לכותבי הספר Raising An Enterpreneur, העוסק בחינוך ילדים. "אבל במקום להעיר לו, נתתי לו לנסות ולטעות ולהצליח לפתח את התשוקה העזה למוזיקה. בשלב מסוים הבאתי הביתה מורה למוזיקה שאמר שבני היה התלמיד המוכשר ביותר שהיה לו זה 30 שנה".



הכין סנדוויצ'ים למפיקי־העל

בגיל 14 פגש בני במייסד Source Magazine, בחור יהודי חביב בשם יונתן שכטר, שהקים לייבל היפ הופ צעיר ורענן. שכטר התלהב מהביטים שבלנקו יצר, והחליט להחתים אותו כמפיק. כנער, העבודה הראשונה שלו באותו לייבל הייתה יצירת ביטים לסינגלים ולפסקולי סרטים. הפרויקט הראשון שלו היה ליצור ביטים לקליפ פורנו רך של ההרכב Hip Hop Honeys, עבודה שעליה קיבל את המשכורת הראשונה שלו בסך 400 דולר. לימים סיפר שכשאמו גילתה את קלטת ה־DVD "האסורה" היא החרימה אותה, ונזפה בו: "אתה עדיין ילד קטן, למה אתה מתעסק בפורנו?".



שנה לאחר מכן, בגיל 15, הוחתם בני בלייבל של המוזיקאים הוותיקים Gamble And Huff, חלוצי הסאונד של פילדלפיה בשנות ה־70. בשנים 2004־2005, טרם שסיים את לימודיו בתיכון סאות' לייק, נהג להבריז מהלימודים ולנסוע בכל שבוע לפילדלפיה, לניו יורק ולאטלנטיק סיטי במטרה ליצור קשרים עם מפיקים נוספים וללמוד מהם את רזי המקצוע באולפניהם הפרטיים. כדי שייתנו לו ליצור ביטים באולפנים, מצא עצמו בני לא פעם מחליף נייר טואלט בבתי שימוש ומכין סנדוויצ'ים למפיקים עצמם. בשלב מסוים נרשם, בעידודם של אמו ואביו, ללימודים בקולג', אך נשר לאחר שנה כי העדיף להשקיע את מלוא מרצו אך ורק במוזיקה. למרות זאת, בלנקו משמש כיום כמרצה מן המניין בבית הספר הנחשב לאמנויות קלייב דיוויס בניו יורק.



אחד המפיקים המוזיקליים, שהפך להיות המנטור שלו, היה ראפר יהודי־אמריקאי בשם דייוויד אהרון שיימן, שכינה את עצמו דיסקו די. שיימן עבד באותה תקופה עם הראפר העולה 50 Cent, וסימן את בלנקו חדור המוטיבציה ונוטף הכישרון. הוא לקח אותו תחת חסותו והעביר לו את משנתו המוזיקלית. האגדה מספרת שבלנקו, כשהיה עדיין מתמחה, הרגיז יום אחד את דיסקו די בטעות מוזיקלית - והלה ברגע של אי שפיות זמנית השליך את כל אוסף הדיסקים והסקיצות של בלנקו מהחלון.



ברונו מארס. בלנקו זכה בפרס הגראמי על הפקת אלבום לזמר. צילום: רויטרס
ברונו מארס. בלנקו זכה בפרס הגראמי על הפקת אלבום לזמר. צילום: רויטרס



ב־2007, לאחר התאבדותו הטרגית של דיסקו די בתלייה, חבר בלאנקו לראפר ספאנק רוק, שאותו הכיר במזנון בבולטימור. הכימיה בין השניים נוצרה מיד, עד כדי כך שבאוקטובר באותה שנה הוציאו השניים אי.פי משותף (וראשון עבור בלנקו) – Bangers & Cash. האי.פי, שיצא בלייבל דאונטאון, היה מבוסס על סמפולים ללהקת ההיפ הופ 2 Live Crew ונחל כישלון צורב.



הביקורות קטלו את השניים, אולם סימנו את בלנקו כצעיר מבטיח, מה שגרם ללייבל להחתים אותו בכל זאת. את שיריו הראשונים ניסה למכור בדרך די מקורית - הוא נהג לצלצל ללייבלים שונים שבהם הוחתמו אמנים ידועים ומצליחים והתחזה למשפטן של אותם אמנים. כשהאמנים ענו בבהלה לטלפון, נהג בני להשמיע להם את הדמואים שלו.



ב־2008 צד בלנקו את תשומת לבו של ד"ר לוק, מוזיקאי ממוצא יהודי ששמו האמיתי הוא לוקאס גוטוואלד, גיטריסט ומנהיג להקת הליווי של התוכנית "סאטרדיי נייט לייב", שנחשב באותה תקופה לאחד מיוצרי מוזיקת הפופ הבולטים ביבשת. לוק החליט לסלול לבלנקו את הדרך וצירף אותו לעבודה על שיר חדש עבור בריטני ספירס ושתי זמרות אלמוניות בשעתו - קייטי פרי וקאשה. בלנקו, שבאותה תקופה לא ידע ליצור שירי פופ, למד עד מהרה את תולדות הז'אנר בהאזנה מרובה לאבות המזון של המוזיקה השחורה כמו הטמפטיישנס, אוטיס רדינג וג'יימס בראון. הוא החל להתנסות, בחסות פטרונו דוקטור לוק, ביצירת להיטי פופ ובהפקתם.



להיט ראשון עם קייטי פרי

2008 הייתה שנת הפריצה המשמעותית של בלנקו, אז רק בן 20: הסינגל הראשון שהפיקו הצמד בלנקו את לוק היה Circus, שיר הנושא מאלבומה המצליח של בריטני ספירס מאותה שנה והלהיט שהחזיר אותה לצמרת המוזיקלית העולמית. בלנקו היה זה שכתב את הסינגל וחתם בשם בנימין לוין. יש לציין, אגב, כי כשהוא מחבר מילים לשירים או ללחנים, הוא מזדהה כבנימין לוין, וכשהוא מפיק, הוא חותם כבני בלנקו.



באותה שנה כתב בלנקו שירים גם לליל' מאמא, אבל את ההישג המהותי הראשון בקריירה שלו הוא חב לקייטי פרי, שלה הפיק יחד עם לוק שני להיטים שהעפילו למקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי - I Kissed A Girl ו־Hot N' Cold. ב־2009 זכה ללהיט הראשון שלו כיוצר - שהגיע גם הוא לצמרות המצעדים - Don't Trust Me של להקת 3OH3!, מה שהפך את ילד הפלא היהודי השמנמן למכונת הלהיטים המשומנת ביותר של הפופ האמריקאי בעשור האחרון.



בני בלנקו עם וויז אקליפה. היוצר היהודי הפיק לו להיט ענק. צילום: AFP
בני בלנקו עם וויז אקליפה. היוצר היהודי הפיק לו להיט ענק. צילום: AFP



מאז ועד עתה יצר, הן כמפיק מוזיקלי והן ככותב שירים, את מיטב הלהיטים הגדולים שעיצבו את מוזיקת הפופ העולמית והשפיעו עליה: לקאשה יצר בין השאר את Tik Tok, Your Love Is My Drug, Die Young ו־We R Who We R; לקייטי פרי את California Gurls (עם סנופ דוג) ו־Teenage Dream; למרון 5 את Move Like Jagger (עם כריסטינה אגילרה), Maps, Animals, Don't Wanna Know (עם קנדריק למאר) ו־Payphone (עם וויז קאליפה); לריהאנה את D|iamonds; לג'סטין ביבר את Love Yourself ו־Cold Water (עם מייג'ור לזאר); ולאד שירן, הכוכב הלוהט ביותר כיום, יצר את Don't ואת הלהיט האחרון מהאלבום האחרון שהפיק עבורו – Castle On The Hill.



ב־2011 עלה שמו של בלנקו לראשונה לכותרות גם במדורי הרכילות, כשהמגזין האוסטרלי "סטאר מגזין" חשף כי קייטי פרי, הזמרת שעבורה יצר בלנקו כמה מגדולי להיטיה, ניהלה עמו רומן בעת שהייתה נשואה. בעלה הטרי של פרי, השחקן הבריטי ראסל ברנד, דרש גט בעקבות בגידתה בו עם בלנקו, אבל השניים הכחישו את הרומן, ופרי אף תבעה את המגזין על הוצאת דיבה וזכתה במשפט. מאוחר יותר סיפרה פרי בראיון כי עוד לפני שנישאה היא ניהלה רומן קצרצר עם בלנקו, אך הם בחרו להישאר חברים טובים על פני להיות נאהבים.



בין השנים 2011־2014 זכה בלנקו חמש פעמים בפרס ה־BMI היוקרתי ליוצר השנה. ב־2013 זכה בפרס האל דיוויד היוקרתי, ובאותה שנה זכה בשני פרסי גראמי על הפקת אלבומיהם של ריהאנה וברונו מארס. על זכייה זו אמר בלנקו בטקס חלוקת הפרס היוקרתי: "הם נתנו את הפרס לאדם הלא נכון. אני נמצא בחדר ומוקף באנשים שאני אמור להגיש להם אוכל ולא לקבל מהם פרס".



ב־2014 החליט בלנקו לסגור מעגל ולטפח כישרונות צעירים, כשייסד שני לייבלים משלו: Mad Love Records ו־Friends Keep Secrets Records. בימים אלה, אגב, הוא מועמד לגראמי פעם נוספת בקטגוריית מפיק השנה.



בלנקו. בשנים האחרונות החל לטפח כישרונות צעירים. צילום: אינסטגרם
בלנקו. בשנים האחרונות החל לטפח כישרונות צעירים. צילום: אינסטגרם



חברת הפצה ושמה כדור מצה


אף שלא נמצא כל אזכור לביקור של בני בלנקו בישראל, הוא הדגיש בלא מעט מהראיונות שהעניק לתקשורת לאורך השנים כי הקשר היהודי היה זה שפתח לו את הדלתות הראשונות לתעשיית המוזיקה במעין "אחווה יהודית": כאמור, דיסקו די, דוד אהרון שיימן, היה הראשון שלקח אותו תחת חסותו ולימד אותו רזי המקצוע של ההפקה המוזיקלית. לאחר מכן נתן לו שכטר את עבודתו הראשונה כמפיק מוזיקלי של סרטי פורנו, ומי שפתח לו את דלתות התהילה והכינו לפריצה הגדולה היה ד"ר לוק, שגם הוא, כאמור, יהודי. למעשה, מילת המפתח "יהודי" הייתה חלק בלתי נפרד מראשית דרכו המקצועית של בלנקו, שבכל ראיון דואג להזכיר את יהדותו ואת שורשיו. אחת החברות המפיצות את יצירותיו של בלנקו בעולם נקראת "כדור מצה" (Matza ball).



ויש גם תעלומה: בדף הפייסבוק האישי שלו, שבו הוא מכנה את עצמו בן בני בלנקו לוין, רשום כי הוא נשוי ומתגורר בניו יורק. זאת, אף שבשום מקום ברשת או בעיתונות הכתובה והמשודרת אין אזכור לנישואיו או לשמה ותמונתה של אשתו.



כך או כך, אם תהיתם כמה שעות מבלה בלנקו באולפני ההקלטות והיכן הוא יוצר את הקסם שאותו הוא מכנה "מוזיקה", הוא סיפר בראיון שהעניק ב־2013 לאחר זכייתו בשני פרסי הגראמי כי הוא נוהג לבלות באולפנים מעט, ואת מיטב הרעיונות ליצירת שירים הוא מקבל כשהוא שוכב במיטה, ולא משנה באיזו מיטה. שם, לדבריו, המוזה שורה עליו ושם נולדים כל הלהיטים הגדולים שלו. לכן הוא הקים בחדר השינה שלו בניו יורק את אולפן ההקלטות הביתי שלו, שאליו נוהרים מיטב כוכבי הפופ של ימינו. באולפן, אגב, יש לו שולחן פינג־פונג סטנדרטי שבו הוא משחק עם לקוחותיו בעת שהוא עובד איתם על רעיונות ללהיטים הבאים שלהם.



 


בראיון למגזין האמריקאי Sound On Sound ב־2012 סיפר בלנקו כי הוא נוהג מדי יום להוריד מהרשת לפחות 100 שירים חדשים שאינם מוזיקת פופ, בשל סלידתו מהפופ העדכני שלא הוא יוצר, כדי להתעדכן וללמוד ניואנסים מוזיקליים חדשים. הוא כמעט שלא מאזין לשיריו ברדיו, שכן על אף היותו עשיר מאוד, שלא לומר מולטי־מיליונר, שיכול לרכוש כל רכב שחפץ לבו, אין לו רישיון נהיגה. הוא גם סיפר שהוא נוהג להיכנס לחנויות באופן אקראי ולבקש מהמוכרים להדליק את הרדיו כדי לבדוק אם שיריו עדיין מתנגנים.

בשנים האחרונות יזם בלנקו את הפרויקט החברותי־התנדבותי Get Well Soon Tour, שבמסגרתו הוא לוקח את מיטב הסלבס שעמם הוא עובד כדי לבקר ילדים חולים הנמצאים בסכנת חיים ודואג לשמחם ולנסוך בהם תקווה. הפרויקט פועל בהצלחה רבה כבר שנים.

למרות פניות חוזרות ונשנות שלנו בחודש האחרון לאנדרו די לופטמן, מנהלו האישי ויד ימינו, כל ניסיונותינו לראיין את בלנקו בטלפון או ברשת נענו בסירובים מנומסים. אם הוא היה עונה בחיוב, סביר להניח שגם את הראיון הזה היה מסיים בלנקו במשפט הקבוע שחותם את הראיונות שהוא מעניק בשנים האחרונות: "תמיד תהיה שונה, לעולם אל תלך לפי החוקים הנורמטיביים, לעולם אל תקשיב למה שכולם אומרים לך, אל תשתמש באותו הסאונד כמו כולם ואל תשתמש באותם תופים כמו כולם. תמיד תהיה אתה ותיצור מוזיקה כפי שאתה רואה אותה".