לא תאמינו, אבל את שיחתנו לקראת פסטיבל הג'אז הבינלאומי השלישי קיים מנהלו האמנותי, חצוצרן הג'אז אבישי כהן, דווקא מהודו. מעצמת ג'אז חדשה התגלתה בממלכת בוליווד? אני שואל. "לא", כהן משחרר חיוך מבעד לזקן ההרצלייני שלו. "אני גר זה שנה וחצי בגואה. כאן הבית שלי, ואליו אני חוזר ממסעותי הרבים בעולם. אני בגואה בשביל השקט, לא בשביל המוזיקה. זה המקום שבו אני יכול קצת להפסיק לרדוף אחרי הזנב של עצמי, ובו נמצאים האישה והילדים".



מבין המוזיקאים הישראלים שמתרוצצים בעולם, אתה מאלה שמרבים לפעול כאן. מה מריץ אותך הנה?
"זה עדיין מעט מדי, לטעמי, כשלדעתי הפעילות שלי בארץ היא על אש קטנה מדי. חשוב לי לבוא לישראל לא רק כי זה המקום שבו גדלתי, אלא שהיא גם אחלה מקום לאמן ג'אז להופיע בו, הן מבחינת הקהל, הן מבחינת הפעילות המבורכת בתחום עם הרבה מוזיקאים מדהימים".





כהן (39) מנהל אמנותית את הפסטיבל הירושלמי מראשיתו לפני שנתיים. "ייחודו של הפסטיבל הזה בלוקיישן המטורף שלו, במוזיאון ישראל", הוא מציין. "אני לא מכיר עוד פסטיבל ג'אז בעולם, המתקיים בין תצוגות של יצירות אמנות. אתה מוצא את עצמך שם באווירה קסומה, לפני ששמעת צליל, ומתחבר באופן אינטימי לנגנים עם אפשרות לעבור בין ההופעות שלהם באולמות התצוגה השונים. עוד משהו מייחד את הפסטיבל שלנו. הוא שלוחה של פסטיבל ישראל ומנוהל ממשרדיו, מה שמקל מבחינה לוגיסטית. מצד שני, מועדון 'הצוללת הצהובה', בירושלים, מעורב בו אמנותית".



בדברי המבוא שלך לפסטיבל אתה כותב שלשאלה מה זה ג'אז, יש המון תשובות אפשריות. זה, למשל, מה שמביא אותך לארח בו את קרן אן, מי שליווית אותה לא מעט בחצוצרתך, והיא לא זמרת ג'אז מוצהרת.
"אכן, קרן היא דוגמה לזמרת שלא מזוהה עם ג'אז, אבל כשהיא שרה את המוזיקה הזאת, היא עושה כן ברמה הגבוהה ביותר. אני בעד פתיחות סגנונית. זה מה שמביא אלינו אפילו את רפאל אוטררה, זמר פלמנקו ספרדי, שיופיע עם נגנית הגיטרה נועה דרזנר. כלומר, זה לא חייב להיות ג'אז טהור ויכולים להיות בו גוונים נוספים, כולל מוזיקה אלקטרונית והיפ הופ"



אבישי כהן. יח"צ
אבישי כהן. יח"צ



בין ההרכבים בפסטיבל אנחנו מוצאים את רביעייתו של המתופף דניאל פרידמן, איתו היית בהרכב בעבר. יש מצב שתעלה לנגן איתם, או שמא כאן אתה רק הבוס?
"הכל יכול להיות. הרי רק אתמול חזרתי מטור ברחבי אירופה עם חבר ההרכב שלו, הפסנתרן יונתן אבישי. אני רגיל לנגן עם דניאל ועם יונתן, כך שבהחלט ייתכן שלרגעים אשתחרר מהמעמד המחייב של המנהל האמנותי ואצטרף אליהם על הבמה".



מה זה "קולות צפים"?
"זה משהו אופייני לפסטיבל מוזיקה, הנערך במוזיאון. הקהל שינוע בין החללים שלו, ייתקל בפריצות מוזיקליות ספונטניות של האמנים המשתתפים ויופתע".



אבישי כהן. צלם : מופרפוטו
אבישי כהן. צלם : מופרפוטו



עם מי תופיע יומיים לפני הפסטיבל במועדון בארבי בתל אביב?
"בבארבי אנגן עם ההרכב 'ביג וישס', 'האכזר הגדול' בתרגום חופשי, שאיתו אני נוהג להופיע בארץ, כולל שני גיטריסטים ושני מתופפים. אנחנו נופיע עם קרולינה, כך שההופעה שלנו לא תהיה על טהרת הג'אז בלבד".



יהיה מופע איחוד להרכב "שלושת הכוהנים", שהיה לך עם אחותך, הקלרניתנית והסקסופוניסטית ענת כהן ועם אחיך, הסקסופוניסט יובל כהן?
"כיום כל אחד מאיתנו במקום אחר. ענת – בניו יורק, יובל – בתל אביב, ואני, כאמור, בגואה. אבל בטוח שזה יקרה. רק צריך למצוא את הזמן הנכון".



איך זה בעיניך שאמן הג'אז ליאוניד פטשקה יקיים ממש במקביל אליכם באשדוד את פסטיבל "סופר ג'אז" עם סקסופוניסט העל ביל אוונס כאורח הכבוד? האם קנאת פסטיבלים תרבה מוזיקה?
(בנימת הפתעה) "אתה בטוח? זאת הפעם הראשונה שאני שומע על הדבר הזה. ככל שבודקים תאריכים, אי אפשר לבדוק עם כל העולם מי עושה מה. אני מעריך את פטשקה, וחבל שהוא יוצא באותו זמן איתנו".



פסטיבל הג'אז הירושלמי, 29 בנובמבר עד 1 בדצמבר, מוזיאון ישראל