יותר מ־10,000 חובבי מוזיקה קלאסית הגיעו אמש לאולם מנורה מבטחים להופעה הראשונה אי פעם של אנדראה ריו בישראל. ריו, צוות הנגנים והתזמורת של יוהאן שטראוס נכנסו בתהלוכה מרשימה להיכל לצלילי מארש. הזמר פתח את הופעתו בכמה מילים בעברית, והקהל האוהד כלל לא התרגש כשהתבלבל במילה גבירותי.



ריו, שסיפר כי ממש לפני 30 שנה נערכה הופעתה הראשונה של התזמורת, דיבר על קירוב הלבבות שהמוזיקה מאפשרת. הוא סיפר שבהופעתו הראשונה לפני 30 שנה, כשלא היה להם כסף, הם הופיעו בבית הספר של הילדים שלו. המופע לווה בקטעי בידור, הומור, בסיפורים ובהעוויות פנים - שואו אמיתי לצלילי המוזיקה היפהפייה של שטראוס.





הבמה נראתה כמו נלקחה מהאגדות, ובצירוף התלבושות, בעיקר השמלות המצועצעות של הנגניות על רקע התמונות הקסומות המתחלפות, נדמה היה שהמקום שהצופים יושבים בו אינו המגרש שבו רק לפני זמן קצר הפסידה מכבי ת"א משחק נוסף, אלא אולם הקונצרטים המפואר בוינה.



אנדרה ריו, אחד מאנשי המוזיקה הקלאסית החשובים של ימינו, הוא כנר, מלחין ומנצח הולנדי. ריו הקים להקה ובה נגנים, רקדנים וזמרים, והוא מופיע בעולם עם מוזיקה קלאסית פופולרית כדוגמת ואלסים. חשיבותו הגדולה היא האופן שבו הוא מתווך מוזיקה קלאסית לקהלים שאלמלא הוא, כנראה לא היו היו נחשפים אליה.



זאת בדיוק גם הטענה נגדו - הפיכתה של מוזיקה שנחשבת נעלה ואליטיסטית, תרבות גבוהה ליודעי ח"ן שמגיעים אליה להאזין לה בהיכלי תרבות, למוזיקה פופולרית שבה הקהל רם ממושביו במהלך ההופעה ורוקד. ריו, בן למנצח בתזמורת לימבורג, התחיל ללמוד מוזיקה כבר בגיל 5. בהיותו בן 17 הוא המשיך בלימודי מוזיקה קונסרבטוריון בליאז' ובלימבורג. כבר ב־1978 הקים תזמורת קטנה שנקראה "סלון התזמורת של מאסטריכט".



ב־1987 הקים את תזמורת "יוהאן שטראוס", עם 12 נגנים, ומאז הוא מנצח על תזמורת זו, שמונה כיום כ־50 נגנים. ההופעות המרהיבות של ריו מלוות בתאורה מושקעת ובתלבושות ייחודיות. מבקריו טוענים נגדו כי הוא עוסק יותר בבידור מאשר במוזיקה, וכי השואו המצועצע בא על חשבון איכות מוזיקלית אמיתית, אולם ריו אינו מתרגש וממשיך בשלו.



אל הופעותיו הרבות ברחבי העולם, הוא מקפיד לשרבב אלמנטים מהתרבות המוזיקלית המקומית. אל ההופעה הגדולה ביותר שלו, שנערכה באוסטרליה, הגיעו כ־38 אלף איש. מרגע ההכרזה על הופעתו בישראל נמכרו הכרטיסים בקצב מסחרר, ותוך ימים ספורים נאלצו המארגנים להוסיף לא פחות משלוש הופעות נוספות. לשלוש ההופעות הראשונות נמכרו כל הכרטיסים, ולאחרונה נותר מספר כרטיסים מצומצם.



מחיר כרטיס, הוא לכל הפחות 300 שקל, והוא עשוי להגיע עד כ־900 שקל. כל ההופעות בארץ נערכות בהיכל מנורה מבטחים שבתל אביב.