בשבועות אלה מגיעה לשיאה הפעילות השנתית של המרכז למוסיקה משכנות שאננים, בירושלים. המרכז הוא הגוף המוביל בישראל בקידום וטיפוח מוזיקאים צעירים מוכשרים בגילאי 11-18 מכל רחבי הארץ. המרכז הוקם ב-1973 על ידי הכנר אייזק שטרן וראש עירית ירושלים דאז, והכל יכול טדי קולק, בסיוע יד הנדיב והקרן לירושלים. כיום מכהן כנשיא המרכז למוסיקה הפסנתרן הדגול מארי פרחיה. 

גדי עבאדי, מנכ"ל המרכז הוא אחד מבוגריו. הוא גדל בחולון והחל כנגן ויולה מחונן. במחזור שלו במרכז למוסיקה היו גם הכנר גיא בראונשטיין, שמאז שנת 2000 הוא הכנר הראשון של  התזמורת הפילהרמונית של ברלין, והכנר הנודע חגי שחם. "הזמן לאתר את המוזיקאים הוא בגיל הצעיר, כשהם עדיין המעצבות שלהם", אומר עבאדי. התוכניות של המרכז למוסיקה מסובסדות ברובן ומשפחות המוזיקאים הצעירים משלמות כ-15% מהעלות של הפעילויות.

"בתחילת הדרך היו במרכז 35 ילדים ונערים שניגנו על פסנתר ועל כלי קשת, והיום מכשיר המרכז מעל 200 ילדים בכל כלי הנגינה. אנחנו מכינים את הילדים כאמנים צעירים בדרכם אל הבמה העולמית. ואכן רבים מהבוגרים שלנו מופיעים על הבמות החשובות ביותר בעולם", הוא מוסיף בגאווה.

גדי עבאדי (צילום: יעל אילן)
גדי עבאדי (צילום: יעל אילן)

כדי למצוא ולאתר את הילדים המחוננים המרכז מוציא כל שנה קול קורא יחד עם משרד החינוך ומקיימים מבחנים בכל רחבי הארץ. הילדים שנבחרים זוכים לליווי וטיפוח לאורך השנה בקונסרבטוריון באזור מגוריהם. בחופשות ובקיץ, הם מנגנים בהרכבים קאמריים ומשתתפים בכיתות אמן ובקורסים המתקיימים בתנאי פנימייה במחנות אימון בקמפוסים שונים ברחבי הארץ, בהם הם זוכים ללמוד ממיטב המורים והמוזיקאים הישראלים וגם כאלה מגיעים מחו"ל. 

בראש המוזיקאים הבינלאומיים שמגיעים לישראל, אפשר לציין את נשיא המרכז, הפסנתרן מארי פרחיה. פרחיה פוקד את המרכז שלוש פעמים בשנה. לדברי עבאדי הוא עושה זאת מתוך מחויבות עמוקה למרכז למוסיקה ולמדינת ישראל גם כיהודי וכציוני. "הוא ממש מעורב, הוא עובד עם הצוות החינוכי, בונה איתם תכניות לימוד תיאורטיות ובעיקר מלמד את הילדים מבוקר עד לילה," אומר עבאדי.

בין המורים הנוספים המגיעים למרכז ללמד ולטפח את הצעירים הישראלים נמנים המורים לצ'לו גארי הופמן ופרנץ הלמרסון, המורים לכינור מרים פריד ואידה בילר, ואחרים.

מורים אלה הם חלק ממסורת בת חמישה עשורים של המרכז למוסיקה השוקד על הבאתם של מוזיקאים דגולים מהעולם, לשם הופעה והדרכה במרכ. בין מורי העבר ניתן למנות את ארתור רובינשטיין, פבלו קזלס, ליאונרד רובינשטיין, יו יו מה, יצחק פרלמן ואלפרד ברנדל.

כאמור בימים אלה מגיעה פעילת המרכז למוסיקה לשיאה עם עונת החורף של הפילהרמונית הצעירה. בשבוע שעבר, הופיעה התזמורת באולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים וזכתה לתשואות הקהל שיצא מגדרו. הקונצרט השני יתקיים בשבוע הקרוב, 12.12, בהיכל התרבות בתל אביב. על הקונצרט, בהשתתפות 135 נגנים בגילאי 11-18, תנצח קתרין לארסן מגוויר, נגנית הבסון הראשית של האופרה הקומית בברלין, ומנצחת מבוקשת בתזמורות באירופה ובדרום אמריקה. התזמורת  תנגן מיצירות: דבוז'ק, פתיחה קרנבל. היידן – סימפוניה מס' 102. שוסטקוביץ' – סימפוניה מס' 9.

"חשוב לנו להעלות לבמה גם את הנגנים הצעירים בני 11-14 שינגנו ויוואלדי", מספר עבאדי. "אחריהם תעלה תזמורת הגדולים. העובדה שהמוזיקאים הצעירים נמצאים ביחד עם הבוגרים על הבמה נותנת להם אופק ומאתגרת אותם לעתיד", הוא מסביר ומציין שאחד מבוגרי הפילהרמונית הצעירה, להב שני, הוא כיום המנצח של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. 

הכנרת שירה נטיף, גם היא אחת מבוגרות המרכז למוסיקה אליו הגיעה בשנות התשעים, מספרת: "אייזיק שטרן עשה תוכנית למוזיקאים מחוננים צעירים. זכיתי וזכינו לקבל שיעורים עם טובי המוזיקאים בהם מנחם ברויאר ויונתן זק והנרי מאייר שטיפחו אותנו בשיעורים פרטיים וקונצרטים. הלימוד במרכז למוסיקה הכין אותנו לצאת לעולם ולנגן עם מוזיקאים בינלאומיים. הייתי בת 11 ועד אז לא אהבתי לישון מחוץ לבית, אבל זה היה כיף. היה גם כיף להיות בפעם הראשונה בלי אבא ואמא כמובן שגם התפרענו. אבל הייתה משמעת והיינו צריכים להתאמן שעות ארוכות,". היא מספרת. 

נטיף חיתה בניו יורק במשך 20 שנה וניגנה בהרכבים ותזמורות שונים מקלאסי ועד פופ. לפני שש שנים חזרה עם משפחתה לתל אביב. לאחרונה השתתפה בהפקה החדשה של האופרה 'חליל הקסם'. "אין בעולם גוף הדומה למרכז למוסיקה במשכנות שאננים שמשקיע וחושף את הצעירים לגדולי האמנים בעולם. הילדים איתם ניגנתי במרכז למוסיקה הם הקולגות שלי עד היום. כל מה שלמדתי וחוויתי במרכז סייע לי בעבודתי כמוזיקאית בניו יורק," היא אומרת. 

קונצרט החורף של הפילהרמונית הצעירה, מנצחת קתרין לארסן מגווייר, 12.12 היכל התרבות, תל אביב