ביום הארבעים למלחמה התרבות מוסיפה להתאושש, משדרת גם מסרים של הזדהות ותקווה עם הלוחמים, המפונים מבתיהם ומשפחות החטופים.

מוזיאונים וגלריות נוספים נפתחים ומזמינים את הקהל לפגוש אמנות, מפגש מחוייך עם המאייר והסטריקן דני קרמן, הקלטות סיפורים לילדים, וקונצרט מחווה של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון. 

1. מפגש עם המאייר דני קרמן

הומור וסאטירה נחוצים מאד בימים קשים ומאתגרים. המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון מזמין את הקהל הבוגר למפגש עם המאייר והסטיריקן דני קרמן, לשיחה על סאטירה, איור והומור, לרגל תערוכתו "דני קרמן- רטרוספקטיבה" המוצגות בימים אלו במוזיאון. 

התערוכה חושפת את עולמו העשיר של קרמן, המוכר בעיקר כבן דור המייסדים של עולם האיור בישראל בעל נסיון עתיר בשלל אומנויות וטכניקות מעורבות: מעבודות הדפס וחיתוכי עץ, לצד קריקטורות, רישומים, סקיצות ואיורים פוליטיים, ועד כרזות ועטיפות תקליטים ואייורים של כ-500 ספרים בהם "והילד הזה הוא אני", "האריה שאהב תות", "שני יהודים נוסעים ברכבת", "צייד הסנרק", "ילקוט הכזבים" ואחרים.

 יום שבת | 25.11.23 | 12:30 

המפגש ללא עלות, בהרשמה מראש באתר המוזיאון

2. המרכז לאמנות עכשווית ברמלה

שתי התערוכות במרכז לאמנות עכשווית ובריכת הקשתות ברמלה, שהושקו רגע לפני ה-7 באוקטובר, נפתחות מחדש.

"המקום בו שבילים נפגשים,  תערוכתה של  האמנית הרב תחומית אלנה צ'רטי שטיין החיה בין ישראל למילאנו - היא מיצב המוצג בחלל  המרכז לאמנות עכשווית (CACR) והוא כולל ציור על זכוכית, ציור קיר שעיקרו שינוי של החלל על ידי בניית מסלולי הליכה וכיסוי הרצפה. 

צ'רטי שטיין עוסקת ברוחני שאינו דתי וזאת לאור התחושה שהיחס בין האדם לעולם משתנה. בעבודתה, היא פונה למיתוסים מקודשים, המקובעים בזיכרון קולקטיבי דרך שלוש דמויות מיתיות : גאורגיוס הקדוש הנוצרי, אל-חַ'דִר הקדוש המוסלמי ואליהו הנביא הקדוש היהודי ויוצרת בעבודתה  אווירה של קדושה ללא דת. אוצרת ד"ר סמדר שפי.

המקום בו שבילים נפגשים  (צילום:  Daniele Lazzaretto)
המקום בו שבילים נפגשים (צילום: Daniele Lazzaretto)

בתערוכה השניה "רמלה אנתרופוקן"  שבבריכת הקשתות בעיר רמלה מוצגת עבודותו של האמן הרב חומי והסופר דניאל רוטברט. התערוכה מסכמת שלוש שנות מחקר ויצירה סביב מאגר המים בן 1200 שנה ברמלה. רוטברט  מציב בבריכה פיסול המזכיר צורות ימיות, ומרמז הן לתקופות גיאולוגיות מוקדמות בהן ים כיסה את כל אזורינו.

הפסלים, הם כרישומים בחלל, ספק אותיות בשפה בלתי מוכרת, ספק יצורים שנעים-רוקדים בתוכה. העבודות מעוגנות במשקולות ונעות במים. האמנות נותרת כסימן חיצוני. כדורי זכוכית חוזרים בעבודות שהוכנו במיוחד לתערוכה כתזכורת לתעשיית  הזכוכית, שרווחה בתקופת השלטון המוסלמי בארץ.  אוצרת: ד"ר סמדר שפי

הכניסה חינם. לפרטים והרשמה

3. שעת סיפור
בכל גיל ובכל מקום אפשר לתרום לטובת הכלל ולמען התרבות. דיירות בדיור המוגן אחוזת צהלה בתל אביב, כמחווה מרגשת לילדי ישראל מצטרפות ל"גל" האמנים שקוראים סיפורי ילדים. שלוש דיירות האחוזה לקחו על עצמן את המשימה לקרוא ספרי ילדים שתועדו בסדרת סרטונים קצרים שמועברים למשפחות העוטף, המתאכסנות במלונות במרכז הארץ.

בין הספרים: "הארנב שהקשיב" קריאה חוה הררי, "הבית של יעל" אילנה בן דב וספר שירים "איך לא קר לגלים" קוראת אביבה פרידנשטיין.

 בתמונה: אביבה פרידנשטיין. צילום: אחוזת צהלה

4. את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק 

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון תערוך הערב (רביעי) קונצרט מחווה והזהות עם החטופים ובני משפחותיהם ובשעה 19:00 תעלה על במת היכל התרבות מאיר ניצן בראשל"צ, כשהנגנים יופיעו כשהם לבושים בחולצות BRINGTHEMHOME, ומאחוריהם, על מסכי הלד באולם, יתחלפו לאורך כל הערב תמונותיהם של החטופים והחטופות, השבויים בעזה.

הקונצרט בניצוחו של המאסטרו דן אטינגר, יכלול עיבודים מיוחדים לשירים ישראלים החל משירי סשה ארגוב ועד שלמה ארצי, לצד ביצירות קלאסיות. באולם יישמרו 239 מקומות ריקים עליהם יונחו תמונות החטופים,

לצד כ-500 אורחים, בהם חיילי צה"ל, מפוני העוטף ונציגי המשפחות.
הקונצרט  ישודר בלייב ביו טיוב וברשתות.

לינק לשידור

5. מוזיאון פתח תקווה לאמנות שב ופותח דלתותיו
מוזיאון פתח תקווה נפתח מחדש  ויפעל בין השעות 10:00-14:00 למעט יום ראשון.  הכניסה חופשית/ המוזיאון מציע סדנאות יצירה לילדים בימים שני עד חמישי בין השעות 10:00-12:00 ללא עלות.

בתערוכות הנוכחיות במוזיאון: אמן הקומיקס גרי גולדשטיין מציג חמש סדרות חדשות של ציורי קומיקס,  המצויירים באופן ידני באמצעות עטים כדוריים.

איילה לנדאו מציג בתערוכתה חדר נשי באמצעות חפצי יום יום, תפירה ופיסול, ואילו התערוכה הזוגית של נועה גרוס ואורי נועם , מיצב וידיאו מהפנט של שקיעות אמיתיות ומדומינות.

בחלל המרכזי מוצגת תערוכה משותפת לשלושה אמנים שכל אחת ואחד מהם שייך לדור, מגדר קהילה ודת אחרים. מריה סאלח מחאמיד- בת לאם נוצרייה מאוקראינה ולאב ערבי-מוסלמי; ציבי גבע שנולד וגדל בקיבוץ עין-שמר; נעה יקותיאלי בת לאם יפנית ולאב ישראלי אמריקאי, הפועלת בניו-יורק.

איילה לנדאו (צילום: רועי יהודה)
איילה לנדאו (צילום: רועי יהודה)

השלושה מציגים עבודות אישיות ועבודות משותפות המתייחסות למשבר החברתי בישראל.

אוצרת ראשית: אירנה גורדון.