מסע החורף של השוברטיאדה ה-17, פודקאסט חדש לתיעוד שורדי מסיבת הנובה, פסטיבל באילת, פסטיבל האאוטליין לאיור ומילים בירושלים ותערוכת מפגש עם של סגלית לנדאו ואמניות מהמגזר הערבי. כי גם במלחמה הוכח שלתרבות יש כוח מאחד, מחזק ומרפא.

המלצות תרבות במלחמה: תערוכות אמנות, מחזה חדש ומופע מוסיקלי
הסטנדראג של ציונה פטריוט וטלולה בונט: כשהחיקוי עולה על המקור

1. השוברטיאדה הישראלית. מסע חורף 2024
השוברטיאדה הישראלית חוזרת בפעם ה-17 במסע החורף לשנת 2024. במסגרת הפסטיבל השנה יתקיימו 8 קונצרטים, ב-7 מוקדים ברחבי הארץ (תל אביב, חיפה, ירושלים, ראשון לציון, רעננה, שדה בוקר ועמק הירדן) בהם ייקחו חלק 11 מוסיקאים ישראליים ובינלאומיים. הפסטיבל יתקיים  מה-26 בינואר ועד 9 בפברואר.

במרכז הפסטיבל השנה ז'אנר השירה הכוראלית, בתוכנית עם מטעמים מרפרטואר הכוראלי של שוברט. אנסמבל ססיליה, בהופעה ראשונה בשוברטיאדה הישראלית שיבצעו מבחר שירים לארבעה קולות גברים. חלקם א-קפלה חלקם בליווי פסנתר, אליהם יצטרף זמר הטנור האוסטרי דניאל יוהנסן, ולסרנדה תצטרף זמרת המצו-סופרן תמרה נבות.

עוד בתוכנית: שלישיית הפסנתר הכבירה של שוברט אופ.99 אותה ינגנו חגי שחם (כינור), הלל צרי (צ'לו) וארנון ארז (פסנתר) והסונטה האחרונה שחיבר שוברט לפסנתר, יצירה רחבת מימדים ולה ארבעה פרקים קסומים שינגן הפסנתרן דניאל גורטלר. כמו כן יתקיים אירוע מוסיקלי בחסות השוברטיאדה: קונצרט מיוחד של זוכי תחרות שירת הליד מטעם האקדמיה למוסיקה ומחול, ירושלים.

השוברטיאדה 2023 (צילום: מיכאל פביה)
השוברטיאדה 2023 (צילום: מיכאל פביה)

השוברטיאדה הישראלית, נוסדה ב-2007  והפכה מאז להיות מוכרת ואהודה בקרב חובבי המוסיקה בארץ, בהתאם למסורת השוברטיאדות שנערכו בוינה בימי חייו של שוברט, לפני כ-200 שנים, מדובר בקונצרטים של מוסיקה קאמרית השואפים להחיות את אווירת הסלון הוינאי.

2. פודקאסט המוקדש לסיפורי ניצולים ממסיבת הנובה. ישראל בידור
"שעת זריחה", פרויקט ייחודי של 'ישראל בידור' המביא את סיפוריהם המצמררים של שורדי פסטיבל הנובה. הפרויקט ייערך בפורמט של פודקאסט ובו יסופרו סיפורים אישיים בגוף ראשון ובאופן אינטימי. בין הניצולים היו בליינים, שהגיעו לחגוג את החיים וראו את המוות אורב להם בפינה, מתנדבי זק"א שנאלצו להתמודד עם הזוועות, כמו גם אזרח תושב הצפון שצפה בדיווחים הקשים בטלוויזיה והחליט לנסוע לעוטף ולהציל את משתתפי המסיבה.

הפודקאסט מהווה פלטפורמה לניצולים, בה יוכלו להציף את הקשיים והמאורעות שעברו, בצורה בטוחה ועוטפת שתעזור להם להתמודד בהמשך הדרך. הפודקאסט הינו פסיפס מרתק ומטלטל, במהלכו עשרות שורדים מתייצבים מול המיקרופון והמצלמה של 'ישראל בידור' ומספרים את סיפורם, חלקם בפעם הראשונה. את הפודקאסט מנחים יגל אושרי שעומד מאחורי המנון המלחמה "לצאת מדיכאון" ושדרנית הרדיו אביה מלכה. 

הפרקים המלאים יעלו בכל פלטפורמות הפודקאסטים ובערוצי הטיקטוק, אינסטגרם וה-youtube של 'ישראל בידור'.

3. פסטיבל ישרוטל קלאסיקאמרי חוגג חצי יובל

מסורת פסטיבל ישרוטל קלאסיקאמרי ממשיכה זו השנה ה- 25, ותקיים את הפסטיבל בשיתוף תזמורת סימפונט רעננה ובהשתתפות שלל אמנים ואורחים מובילים. הפסטיבל ייערך בתאריכים 18-20 בינואר באילת ומציע תוכנית עשירה, מגוונת וייחודית.

הפסטיבל ייארח את המנהל המוסיקלי של התזמורת, עומר מאיר ולבר, שיגיע היישר מהמבורג, שם התמנה למשרת המנהל המוסיקלי של האופרה ושל התזמורת הפילהרמונית.

 https://www.isrotel.co.il/eventssale/classicameri2/?fbclid=IwAR2pNb-r2NBxWFYx2Es7XSod4D9Z8AZZDMKyfL3iO8Z8umv5aV4zUpSFUEA

 4. אאוטליין ה-7 איור ומילים בזמן מלחמה, בירושלים

"אאוטליין - איור ומילים בירושלים" משנה השנה את מתכונתו ויתקיים בחודש ינואר 2024 במהלכו ייפתחו עשרות תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות, פרשנויות וסיפורים, לצד מגוון פעילויות וסדנאות במרחבים שונים, סגורים ופתוחים, בגלריות, במבנים ייחודיים ובמרחב הציבורי.  מאות מאיירים.ות, אנימטורים.ות, מעצבים.ות, אמנים.ות, משוררים.ות ואוצרים.ות, ייקחו חלק במגוון רחב של תגובות שכולן אהבה לאיור ואהבה לאדם.

'אאוטליין - איור ומילים בירושלים' מתקיים זו השנה השביעית ביוזמת האגף לתרבות ואמנויות, עיריית ירושלים, בניהולה האמנותי של המאיירת נועה קלנר. השנה, ועם האוצרת ליטל מרקוס מורין שנבחרה להיות המנהלת הראשית של אאוטליין.

מצב רוח (צילום: ליאור עצמון פרואין)
מצב רוח (צילום: ליאור עצמון פרואין)

שמות ופנים (צילום: אילנה זפרן)
שמות ופנים (צילום: אילנה זפרן)

החזון לשנתו השביעית של הפסטיבל היה שונה בתכלית עד ה-7 באוקטובר. אוצרים ומאיירים.ות כבר עמלו על תערוכות ועבודות לנושא העל "שפה", ואז הכל קפא. המאיירות והמאיירים היו בין הראשונים להגיב למצב ברשת, עם עבודות בודדות ופרויקטים מתמשכים שהפכו עד מהרה לוויראליים ואייקוניים. צוות אאוטליין החליט שלא לבטל את האירוע ולתת את הבמה השנה לתגובות המאוירות למצב. התערוכות יציגו תמהיל נרחב של עבודות - שזכו לתהודה רבה ברשת בגרסתן המוגדלת, המודפסת והמוצגת לראווה, לצד עבודות חדשות שנוצרו במיוחד ויוצגו לראשונה.

"איור כשמו כן הוא - ביכולתו להאיר למרחקים, וברגעים חשוכים להדליק אור בלבבות. השנה נבחרו  מגוון תערוכות ועבודות - בהן תערוכות המייצגות את החוסר, את הבלבול והשכול, ולצידן תערוכות שמציעות נחמה וחיזוק" אומרת נוע הקלנר המנהלת האמנותית אאוטליין.

 https://outlinejerusalem.com

5. "באות בדברים" תערוכה המפגישה בין סיגלית לנדאו למנאר זועבי. גלריה גבעת חביבה לאמנות
'באות בדברים' תערוכה המפגישה בין סיגלית לנדאו למנאר זועבי, כשלצידן מציגות עוד  ארבע אמנית ערביות צעירות שהן גם הדוברות בעבודת הסאונד החדשה של לנדאו; בעבודה היא משוחחת איתן על המציאות, החלומות והמחשבות לעתיד, כיוצרות בארץ. בעולם צבעוני, עם מטבח של פעם, תנור כיריים משמיע שיחות נשים יהודיות מבוגרות, המביטות על חייהן לאחור. מכל הקולות יחד בוקעים רגעים אישיים, של פעם ושל עכשיו, שמשרטטים סיפור רחב יותר.  כל אלו פוגשים את מנאר זועבי כשהיא יוצרת עולם לבן-אפרפר, חצוב ומבעבע, שנמצא בין החורבן למדומיין ובין ההיסטורי לעכשווי. זהותה כאמנית, כפלסטינית וכאישה מטעינים את הקולות החברתיים והפוליטיים שהיא משמיעה.

שמס הווארי זועבי (צילום: שמס הווארי זועבי)
שמס הווארי זועבי (צילום: שמס הווארי זועבי)

סיגלית לנדאו, שם לתמיד, 2023 (צילום: יותם פרום)
סיגלית לנדאו, שם לתמיד, 2023 (צילום: יותם פרום)

שש  האמניות ביחד ולחוד, חושפות פצעים פתוחים ומחפשות את האופק שקשה לראותו, הן קושרות בין קולות הגוף לנפש, בין טראומה לריפוי ובין חברה במשבר לפרטים שחיים בה. 

אוצרת: ענת לידרור

פתיחה: שבת |30.12 |12:00|

גלריה גבעת חביבה לאמנות

https://katzr.net/5f0998