בהתאם להמלצות היועמ"ש: יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית של הכנסת, שופט העליון חנן מלצר, הגיש הערב (שני) את החלטתו בנוגע להצבת מצלמות בקלפיות בבחירות, וקבע כי אין למפלגות סמכות להציב מצלמות בקלפיות או לצלם, וכי הצבת מצלמות באופן שיטתי היא לא אפשרית ללא חוק מתאים. עם זאת קבע השופט כי יש להכין תוכנית פיילוט להקמת יחידה של מפקחי טוהר הבחירות מטעם ועדת הבחירות, שחבריה יהיו מצויידים במצלמות גוף - ויוכלו לצלם במקרים חריגים בהם יש חשד סביר לביצוע עבירה.



השופט מלצר הדגיש כי חומרי הצילום יועברו רק למשטרה או לוועדת הבחירות, וכי בכל מקרה לא יצולם בוחר מאחורי הפרגוד. בהחלטתו הדגיש מלצר את חשיבות השמירה על טוהר הבחירות וכתב: "אין כל הפרזה בחשיבות השמירה על טוהר הבחירות - שמעניק לדמוקרטיה את חיותה, את אמון הציבור במוסדות השלטון הנבחרות, ועל כן יש למנוע ולהרתיע את מי שמבקשים להטות את התוצאות מחוץ לכללי המשחק הדמוקרטי".

בתגובה להחלטה, שוקלים בליכוד את האפשרות לחוקק חוק שיאפשר הצבת המצלמות בקלפיות לפני הבחירות, ואף פנו ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין וליועצים משפטיים כדי לבדוק את התכנות המהלך. עם זאת, ומכיוון שמדובר בתקופת בחירות - שבמסגרתה הכנסת מוגבלת בהעברת חוקים ונדרשת הסכמת ועדת ההסכמות, לא נראה כי חקיקה שכזו תצא לפועל.

כזכור, השופט נדרש לנושא בעקבות כוונת הליכוד הציב כ-1,300 מצלמות בקלפיות במגזר הערבי במסגרת מבצע "טוהר מידות" אותו מוביל משרד האסטרטגיה ויחסי הציבור קייזלר ענבר שאף הכשיר לכך מאות עובדים בשכר. ברשימה המשותפת ובארגון עדאלה הביעו התנגדות עזה לכך משום שלטענת הצבת מצלמות בבחירות הקודמות הביאה לירידה חדשה בשיעורי ההצבעה.

מצלמה על גוף של פעיל ליכוד, צילום: חד"ש-תע"ל
מצלמה על גוף של פעיל ליכוד, צילום: חד"ש-תע"ל


ברשימה המשותפת, שהייתה מהמתנגדות העיקריות להצבת המצלמות בקלפיות, ושחבריה טענו כי הכנסת המצלמות הנסתרות על ידי חברי הליכוד בבחירות בחודש אפריל נועדה להוריד את אחוזי ההצבעה במגזר הערבי, בירכו על ההחלטה ואמרו כי: "פרויקט דיכוי ההצבעה של הליכוד נכשל. ועדת הבחירות אסרה על מפלגת השלטון להציב מצלמות מטעמה בקלפיות ביישובים הערביים - במטרה מוצהרת להוריד את אחוזי ההצבעה בציבור הערבי. אל מול ניסיונות הליכוד לשלול את הלגיטימיות של 20% מהאזרחים, ולדחוק אותם מחוץ לזירה הפוליטית, התשובה שלנו תהיה רשימה משותפת גדולה יותר וחזקה יותר, שתחתור לשינוי אמיתי של המפה הפוליטית במדינה".

בישראל ביתנו, לעומת זאת, הביעו צער על ההחלטה, וטענו כי היא מהווה פתח לזיופים בבחירות: "מצערת ההחלטה של ועדת הבחירות המרכזית לא להתקין מצלמות מכיוון שישנו חשש לזיופים במהלך ההצבעה, בעיקר בקלפיות הומוגניות כמו במגזר החרדי או במגזר הערבי", אמר יו"ר סיעת ישראל ביתנו עודד פורר, "כבר נחשפנו גם לדילים בין המפלגות הערביות לחרדיות בהצבת משקיפים בקלפיות ולכן בכוונתינו להפעיל בנוסף פרויקט מתנדבים ייעודי שמטרתו להציב משקיפים מטעם המפלגה בשכונות חרדיות ובמגזר הערבי על מנת לפקח ולמנוע זיופים".