"התגרשתי והתחלתי לבשל"
דורון זמיר (פינצ'וס), בן 66 מחדרה: "את הזרעים לאהבת הבישול זרעה סבתי מצד אמי, שהייתה דמות משמעותית בחיי. היא הייתה מבשלת אוכל נהדר ואני, בין שרוצה ובין שלא, הייתי אוכל. לא הייתי מבשל, רק אוכל. גדלתי במשפחה פולנית והאוכל היה סטנדרטי, אבל כיוון שהוריי אהבו לארח, במיוחד אמי, היא תמיד הייתה מכינה אוכל לא שגרתי. את ההערכה לבישול למדתי מסבתי, ואת השאר מאמי. לא נכנסתי למטבח על מנת לבשל, פרט למקרים שבהם ההורים נסעו ואז היה צורך להכין אוכל מחומרי הגלם או לחמם את המנות הקפואות.

הכל השתנה ברגע שבו התחתנתי והתחלתי לנסות כל מיני דברים תחת פיקוחה ההדוק של אשתי דאז וגרושתי להיום. עם הגירושים אין יותר מדי ברירות, והתחלתי לבשל ברצינות ולהכין אוכל. מתברר שהילדים שלי מאוד אהבו והתחלתי להישאב לעולם הבישול, במיוחד כאשר האינטרנט היה זמין, וגם התחלתי פרויקט מעניין יחד עם חבר והשף מיכה נוי שהיה מחלוצי תוכניות האוכל והטלוויזיה בארץ – ובשלב הזה התחלתי להתמקצע. אפילו נבחנתי ל'מאסטר שף'.

אין משהו שאותו אני אוהב במיוחד לבשל, למרות שאני מאוד אוהב אפיית לחמים ולחמניות. מה שמנחה אותי הוא המונח 'מעט זה המון', ולכן אני משתדל לחפש או לבנות מתכונים שבהם יש מינימום חומרי גלם ותבלינים - אבל התוצאה היא מקסימלית. בישול לאחרים מעניק הרגשת סיפוק אדירה, במיוחד כשמקבלים משובים טובים יותר או פחות - אשר משמשים להשתפרות". 

מנת דגל: כדורי בשר ברוטב מעודן של שקדים וזעפרן - כדורי בשר בקר פריכים מטוגנים בפירורי לחם, טובלים ברוטב עדין של שקדים טחונים וחוטי זעפרן (49 שקלים לשתי יחידות). 

פינצו'וס דורון  (צילום: יחצ)
פינצו'וס דורון (צילום: יחצ)

"מבשל בהשפעת אמי וחמותי"
מאיר ארליך, בן 57 משוהם: "האהבה שלי לבישול החלה בגיל צעיר מאוד, אז עוד עמדתי על כיסא במטבח ועקבתי אחרי אמי מבשלת. בחלוף הזמן ובמשך שנים רבות אני מבשל באהבה גדולה למשפחתי. אני אוהב לבשל מאכלים ביתיים טעימים שאהובים על כולם, בטעמים קלאסיים, עשירים ומגוונים, ויחד עם זאת עדינים וכאלה שמתאימים לכל בני המשפחה. אני מבשל לאחרים בדיוק כמו שאני מבשל למשפחתי וזה נותן לי סיפוק אדיר לעשות טוב לאנשים, לשמוע ולראות אותם נהנים ולהזכיר להם את טעמי הילדות. מה אני מבשל?

מטבח ביתי קלאסי ישראלי חם, אהוב ומתאים לכל בני המשפחה, כולל לטבעונים. מנות אהובות במיוחד: קציצות עוף על הפלנצ'ה, קציצות מק־אובו בקר ועוף, קציצות בקר ברוטב עגבניות, שלושתן בהשפעת אמי תרצה ז״ל; קובה סלק, פלפלים וקישואים ממולאים, קבב על הפלנצ'ה - שלושתם בהשפעת חמותי שושנה ז״ל; חמין בשרי, צמחוני או טבעוני".
מנת דגל: פלפלים וקישואים ממולאים באורז ובשר ברוטב עגבניות חמוץ־מתוק (54 שקלים). 

מאיר ארליך  (צילום: יחצ)
מאיר ארליך (צילום: יחצ)

"למדתי להכין פסטה טרייה"
ורד טול מולכו, בת 76 מכפר סבא: "התחתנתי עם איטלקי אמיתי, והייתי צריכה להכין לו אוכל לפחות ברמה של ה'נונה' האיטלקייה שלו. לא היה לי מושג באוכל איטלקי לפני נישואיי. בישראל של 1969 האוכל לא היה מפותח כמו עכשיו, אז נאלצתי ללמוד לבד איך מכינים פסטה טרייה ורטבים. עד לפני עשר שנים עבדתי בשוק ההון ומאוד נהניתי.

כשפרשתי, הצטרפתי ל'יאמי' בגלל האהבה שלי לבישול. תמיד אהבתי לבשל לאחרים, לארח ולשמח אנשים. יש בארץ מלא בשלנים טובים ואנשים אוהבים אוכל טוב, אני מאוד נהנית לדעת שמאכלים שלי עדיין משמחים אחרים. במיוחד אני נהנית כשאנשים שמבינים באוכל נהנים ממה שאני מכינה. אוכל טעים ומנחם חשוב תמיד, בעיקר בתקופה זו. אני מבשלת בעיקר אוכל איטלקי, ובחגים מתרכזת בהכנת אוכל ממזרח אירופה. המטבח שלי מתאפיין בבישול ביתי, פשוט, טעים ומזין והכי חשוב - ללא חומרים משמרים".

מנת דגל: קדירת עוף בערמונים - עוף ספוג ביין אדום ועטוף בסילאן עם מגע קסם של ערמונים. הרוטב מכיל גם בצלים קטנים, שום, סלרי, גזר ותימין (49 שקלים למנה עם שני כרעי עוף). 

ורד טול מולכו (צילום: יחצ)
ורד טול מולכו (צילום: יחצ)

"הוחלפתי ע"י מלאכותית" 
אליזבט אפטר, בת 59 מנתניה: "עליתי מצרפת לפני 35 שנים, היום אני מתגוררת בנתניה. בחיי הקודמים הייתי מתורגמנית במשך יותר מ־20 שנה והוחלפתי על ידי בינה מלאכותית, אז החלטתי לעשות מה שאני אוהבת לעשות חוץ מלכתוב ולתרגם - לבשל. התחלתי באתר 'יאמי' לפני עשרה חודשים ואני פורחת.

המטבח שלי, 'דליזבט', הוא מטבח צרפתי משפחתי עם נגיעה של מטבח מרוקאי. כשהייתי קטנה ישבתי שעות ליד סבתא שלי שבישלה לכולם, וממנה קיבלתי את הטעם למטבח המרוקאי. אני אוהבת לנסות מתכונים חדשים ולשנות אותם, עד שאני מגיעה לטעם המושלם. לבשל לאחרים זה אתגר, כי תמיד קיים החשש שלא יאהבו את המנות שלך. לכן אני בוחרת את המוצרים בקפדנות, במיוחד את התבלינים העדינים של המטבח הצרפתי. לקבל מחמאות זה הדבר הכי משמח. בשבילי, האוכל הוא אמצעי לתקשר עם אנשים ולהראות להם את כל האהבה שאני משקיעה באוכל שאני מכינה". 

אליזבט (צילום: יחצ)
אליזבט (צילום: יחצ)

מנת דגל: תבשיל עגל עם ירקות (Blanquette de veau) - מנה אייקונית של המטבח הצרפתי. קוביות העגל נשארות כ־12 שעות במרינדה של יין אדום ומתבשלות כשלוש שעות עם ירקות ושמנת צמחית (199 שקל'ישה סועדים).

פסח פה בעוד שנייה
אתר "יאמי" (yummi.co.il) מחבר בין בשלנים מעולים ונבחרים ובין אנשים שמחפשים אוכל טעים, טרי ואיכותי ממגוון סגנונות בהתאמה אישית. כיום פעילים באתר כ־100 בשלנים, במגוון סגנונות, המבשלים אלפי מנות בחודש לעשרות אלפי הלקוחות הרשומים באתר. את האתר ייסדה היזמית חן לב־עמי, אשת הייטק שרצתה אוכל של בית - מבלי להכין אותו. משלא מצאה אתר כזה, הקימה אותו בעצמה.

חן לב־עמי, מנכ"לית "יאמי" אומרת לקראת פסח: "ארוחת ליל הסדר היא ארוחה מאתגרת עבור רובנו, ולכן החלטנו לפתוח את ההזמנות כבר מעכשיו. הבשלנים אצלנו מכינים מנות שייחודיות ספציפית עבור הצרכנים. זה לא פס ייצור. לקוחות יכולים לבקש הרבה חריף, הרבה קניידלך, מעט קינמון, מנה אחת טבעונית ועוד. כמו בכל שנה, גם הפעם אנחנו צופות עלייה של עשרות אחוזים בהזמנות בשבועות שלפני הפסח".