כאשר אני שואפת לאפי ניחוחות של מאפים מלוחים ופיקנטיים, אני חשה שהם מגלמים בתוכם יצירתיות, ייחודיות ובעיקר אהבה גדולה לאוכל. מאפים מלוחים יכולים להתלוות לכל ארוחה, והם נותנים ביטוי לצד היצירתי של הבשלן הביתי, המרכיב באמצעותם שילובים מקוריים, מחבר בין טעמים ויוצר מרקם חדש.



העבודה על מאפים מלוחים מתחילה בבחירת סוג הבצק וממשיכה בהכנת המלית הרצויה, הברשה בביצה טרופה ואפייה עד לגוון זהוב־שחום. הקסם מתרחש אי שם בדרך, כשתערובת לא ממש מושכת או מיוחדת הופכת לחגיגה של טעמים נפלאים - צמחונית, חלבית או בשרית.



השבוע בחרתי להכין מאפינס פטריות, שיופיים אינו מעיד על מהירות הכנתם. הניחוח שהציף את הבית גרם לכולם עד מהרה להגיע ולבדוק על מה המהומה.



מאפינס פטריות. מבט מבפנים. צילום: פסקל פרץ רובין
מאפינס פטריות. מבט מבפנים. צילום: פסקל פרץ רובין



מאפינס פטריות


החומרים (ל־12 יחידות):


70 גרם חמאה, מומסת



100 גרם קוטג' 5% שומן



1 גביע שמנת חמוצה



2 כוסות קמח תופח מנופה



קורט מלח



1 כף סוכר



1/4 כפית אבקת סודה לשתייה



2 ביצים



מלח ופלפל לפי הטעם


למלית:


2 כפות שמן זית



1 בצל סגול קצוץ



1 שן שום כתושה



1 סלסילה קטנה של פטריות ירדן פרוסות



מלח ופלפל לפי הטעם



להברשה ופיזור:


1 ביצה טרופה עם כף מים



1/2 כוס גרגירי שומשום וקצח מעורבבים



אופן ההכנה:


1. בקערה רחבה מערבבים את כל חומרי עיסת הבצק. במחבת רחבה מחממים שמן זית ומטגנים את הבצל עד לשקיפות. מוסיפים את השום והפטריות, מקפיצים ומאדים שתיים־שלוש דקות, מתבלים במעט פלפל ומלח, מערבבים ומצננים.



2. יוצקים את עיסת המאפינס לתבנית שקעים משומנת או לתבניות מאפינס אישיות. נוטלים כף מהמלית ודוחסים במרכז כל מאפין. מכסים בבצק קלות. מברישים בביצה טרופה ומפזרים על פני המאפינס מעט גרגירי שומשום וקצח.



3. אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות במשך כ־15־20 דקות או עד שקיסם הננעץ במרכז המאפין יוצא יבש ונקי. מצננים ומשחררים בזהירות מהשקעים.



טיפסקל


המתכון המובא כאן הוא חלבי, אך אפשר להמיר את מוצרי החלב בתחליפים הקיימים בשוק. אפשר להכין את המסה בתבנית מלבנית אחת גדולה או בשתי תבניות אינגליש קייק. במקום פטריות, אפשר להכין מלית פלפלים קלויים, מלית זיתים ועוד.